کامپوننت در برنامه نویسی چیست ؟

برنامه‌نویسی کامپیوتر از ابتدای کار تا کنون تغییرات زیادی را به خود دیده است. از شکل کلی برنامه‌نویسی به شکل خطی، تا ساخت‌یافته و شیئ گرا و شیوه‌های دیگر که کم و بیش متداول هستند تا زبان‌های برنامه‌نویسی متعدد و به شکل‌های گوناگون که یکی پس از دیگری ایجاد شده‌اند و مورد استفاده قرار گرفتند.

کامپوننت برنامه نویسی

با تغییر نیازهای امروز دنیای نرم‌افزار نسبت به آنچه در گذشته وجود داشته، نیاز به کاهش زمان و هزینه برای تولید یک نرم‌افزار بیش از پیش احساس می‌شود. در این مسیر روش‌ها و ابزارهای گوناگونی نیز ابداع شدند که هر یک در جایگاه خود برای رسیدن به این هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کامپوننت چیست ؟

کامپوننت‌ها یا اجزای کوچک‌تر در برنامه‌نویسی، ابزارهایی هستند که می‌توانند برای انجام فعالیت‌هایی خاص و پیش‌گیری از نوشتن کدهای اضافی به کارگرفته شوند. اغلب امکانات موجود در کامپوننت‌ها می‌توانند توسط برنامه‌نویسان نیز به صورت شخصی پیاده‌سازی شوند ولی انجام این کار ممکن است به ماه‌ها یا سال‌ها زمان نیاز داشته باشد.

با استفاده از کامپوننت‌ها، زمان و هزینه صرف تولید بخش‌های سفارشی نرم‌افزار و نه بخش‌های عمومی و تکرار پذیر آن می‌شوند.

چند نمونه کامپوننت

برای مثال در محیط برنامه‌نویسی دلفی یا دات نت، کامپوننت‌های برنامه‌نویسی وجود دارند که وظیفه‌ی دریافت و ارسال اطلاعات به اینترنت یا وظیفه‌ی ذخیره و بازیابی اطلاعات در پایگاه داده را در بر عهده دارند. برنامه‌نویس پس از نصب هر Component و فعال‌سازی آن در محیط برنامه‌نویسی، می‌تواند از امکانات آن استفاده کند. کامپوننت‌ها ممکن است حاوی رابط کاربر باشند یا دستوراتی برای انجام فعالیت‌های خاص در اختیار برنامه‌نویس قرار دهند.

نصب کامپوننت‌ها چگونه است ؟

در محیط‌های برنامه‌نویسی گوناگون کامپوننت‌ها به شیوه‌های مختلفی نصب می‌شوند و قابل استفاده خواهند بود. برای به کارگیری کامپوننت‌های مختلف معمولا نرم‌افزار نصب تهیه می‌شود و با اجرای آن، فعالیت‌های لازم برای قابل استفاده شدن یک کامپوننت در برنامه‌نویسی به انجام می‌رسد. در برخی دیگر از شرایط ممکن است اضافه کردن امکانات یک کامپوننت به محیط برنامه‌نویسی مستلزم انجام فعالیت‌هایی خاص به صورت دستی توسط برنامه‌نویس باشد.

انتشار برنامه‌هایی که در آن از کامپوننت استفاده شده

در برخی از محیط‌ها، نصب و استفاده از کامپوننت، برای انتشار یک فایل اجرایی با امکانات مورد نیاز کافی است. در برخی دیگر از محیط‌ها، در هنگام انتشار نرم‌افزار نهایی، لازم است تا محیط اجرای کامپوننت در سیستم مقصد نیز مجددا نصب شود. برای مثال کامپوننت‌های گزارش‌ساز اغلب این ویژگی را نیاز دارند. کامپوننت‌هایی که وظیفه‌ی ارتباط با پایگاه داده را بر عهده دارند نیز اغلب به نصب پیش‌نیازهایی روی سیستم مصرف‌کنندگان وابسته هستند.

کامپوننت‌های رایگان و تجاری

کامپوننت‌ها نیز مانند نرم‌افزارها در دو نوع کلی رایگان و تجاری قابل استفاده هستند. تعداد زیادی از کامپوننت‌های عمومی با خرید محیط‌های برنامه‌نویسی مختلف به صورت خودکار روی سیستم شما نصب می‌شوند. ولی برای برخی کاربردهای خاص، ممکن است لازم شود کامپوننت‌های ویژه از شرکت‌های دیگر به صورت رایگان یا تجاری تهیه شوند تا توسعه‌ی برنامه‌هایی با امکانات متنوع امکان‌پذیر گردد.

کامپوننت در سیستم‌های مدیریت محتوا

برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند جوملا نیز ابزارهایی به نام کامپوننت در خود جای داده‌اند. کامپوننت‌های جوملا در حقیقت کتابخانه‌هایی هستند که امکاناتی را به امکانات هسته‌ی آن می‌افزایند. برای مثال یک کامپوننت جوملا ممکن است امکانات سئو برای افزایش رتبه‌ی گوگل را به آن اضافه کند. یا ممکن است مانند کامپوننت K2 بخش محتوای جوملا را تقویت کند. پس از نصب یک کامپوننت، برخی از امکانات به آن اضافه می‌شوند و این امکان وجود دارد که کامپوننت مورد نظر غیرفعال یا به طور کامل حذف شود. با حذف کامپوننت، امکانات CMS به حالت قبل بازخواهد گشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *