بازاریابی نقطه فروش در فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی همانند یک فروشگاه فیزیکی به بازاریابی در مراحل مختلفی نیازمند است. جذب بازدیدکننده، ترغیب بازدیدکننده به خرید، تبدیل خریداران جدید به خریداران وفادار و فروش بیشتر کالاها به بازدیدکنندگان از جمله نیازهایی است که در یک فروشگاه اینترنتی هم وجود دارند.

بازاریابی نقطه فروش در فروشگاه اینترنتی

نقطه خرید یا فروش چیست؟

زمان و مکانی که فروش در آن شکل می‌گیرد، نقطه‌ی خرید یا نقطه‌ی فروش نام دارد. هرچند در این مرحله، فروش کالا تقریبا قطعی شده است، ولی بازاریابی در این نقطه به پایان نرسیده. بازاریابی نقطه فروش با هدف فروش بیشتر به مشتریانی که قصد خرید دارند، یکی از ابزارهای افزایش فروش به شمار می‌رود.

اهمیت بازاریابی نقطه فروش چیست ؟

بازاریابی نقطه فروش از دو جهت دارای اهمیت است. نخست اینکه در حدود ۶۰ درصد از فرآیند تصمیم‌گیری برای خرید یا عدم خرید یک کالا در نقطه‌ی فروش گرفته می‌شود. بنابراین نباید تصور کرد اگر مشتریان به فروشگاه وارد شده‌اند، بازاریابی برای این مشتریان به پایان رسیده است.

از طرف دیگر، هزینه‌ی بازاریابی در نقطه‌ی فروش به مراتب کمتر از روش‌های دیگر بازاریابی است. زیرا مراجعه کنندگان به نقطه‌ی فروش( فروشگاه فیزیکی یا فروشگاه اینترنتی ) به احتمال زیاد به کالایی نیاز دارند و در جستجوی یافتن و خرید آن به فروشگاه مراجعه کرده‌اند. در این مرحله تنها می‌بایست قانع شوند که کالای ارائه شده، ویژگی‌های مورد نظر آنان را دارا است.

و دلیل سوم اهمیت بازاریابی در نقطه‌ی فروش، نرخ بالای موفقیت آن است. با توجه به اینکه مراجعه کنندگان به فروشگاه نیاز به کالا یا محصول را دارند، با کمترین تلاش می‌توان به بیشترین بازخورد دست پیدا کرد.

هدف تبلیغات نقطه‌ی فروش چیست ؟

تبلیغات یا بازاریابی در نقطه‌ی فروش با سه هدف کلی به انجام می‌رسد:

  1. ترغیب خریداران به خرید کالاهایی که از پیش به آن نیاز دارند
  2. ترغیب خریداران به خرید کالاهایی مرتبط با کالایی که نیاز دارند
  3. ترغیب خریداران به حجم بیشتری از محصول مورد نیاز

روش‌های تبلیغات در نقطه‌ی فروش

تبلیغات نقطه‌ی فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حجم زیاد قابل مشاهده است. تابلوهای تبلیغاتی بزرگ، تابلوهای بزرگ تخفیف، بسته‌های چندعددی محصولات با تخفیف‌های بیشتر، فروش کالاهای مرتبط در کنار هم، قراردادن برخی محصولات مقابل صندوق‌های تسویه حساب و …

در فروشگاه‌های اینترنتی، برخی از روش‌های به کار رفته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل انجام و برخی دیگر قابل انجام نیستند. از طرف دیگر روش‌هایی وجود دارند که تنها در فروشگاه اینترنتی می‌توانند پیاده‌سازی شوند.

در ادامه برخی از روش‌های بازاریابی نقطه فروش در فروشگاه‌های اینترنتی را مشاهده می‌کنید:

  1. نمایش بنرهای هوشمند تبلیغاتی در بخش‌های مختلف فروشگاه
  2. نمایش پنجره‌های پاپ آپ در شرایط خاص برای پیشنهادهای خاص
  3. ارائه‌ی پیشنهادهای مرتبط با کالاهای خریداری شده توسط مشتری در سبد خرید یا پیش از تسویه حساب
  4. ارائه‌ی پیشنهاد تخفیف بیشتر در صورت خرید با حجم بیشتر کالاهای موجود در سبد خرید
  5. ارائه‌ی بن تخفیف برای خریدهای بعدی
  6. ارائه‌ی پیشنهادهای خرید ویژه با تخفیف‌های قابل توجه

بازاریابی معکوس نقطه فروش

علاوه بر آنچه در مورد بازاریابی در نقطه فروش گفته شد، یکی دیگر از مفاهیم که در فروشگاه‌های مدرن اینترنتی به کار گرفته می‌شود، ایجاد نقاط فروش متعدد است.

به عبارت دیگر، می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های فنی لازم، امکان مشاهده‌ی محصولات دلخواه و خرید فوری آن‌ها را به صورت تبلیغات اینترنتی در سایت‌های مرتبط به کارگیری کرد.

برای مثال ممکن است یک فروشگاه اینترنتی محصولات خوراکی، بخشی کوچک از یک سایت آموزش آشپزی را برای تبلیغات خود اجاره کند و بسته به موادی که در هر آموزش مورد نیاز هستند، پیشنهادهایی برای فروش تک تک محصولات یا تمامی آنان را در یک بسته به مشاهده کنندگان ارائه نماید.


مشاهده‌ی تمامی نوشته‌ها در گروه: بازاریابی آنلاین. ‏ فهرست برچسب‌ها: , , .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *