تفاوت کامپوننت، ماژول و پلاگین در جوملا

جوملا سیستمی است که طراحی سایت برای کاربردهای مختلف را در زمانی کوتاه امکان پذیر می‌نماید. پوشش نیازهای مختلف در کسب و کارهای مختلف از جمله سایت‌های تجاری، خدماتی، اقتصادی، پورتال‌های سازمانی و بسیاری نیازهای دیگر با پیاده‌سازی مفاهیمی به نام کامپوننت، ماژول و پلاگین در جوملا امکان پذیر شده است.

طراحی سایت با جوملا

به همین دلیل طراحی سایت با جوملا گزینه‌ای قابل قبول برای پیاده‌سازی بیشتر انواع سایت‌های اینترنتی به شمار می‌رود.

کامپوننت جوملا چیست ؟

کامپوننت‌ها در جوملا افزونه‌هایی هستند که همانند نرم‌افزارهایی مجزا به شمار می‌روند. هر کامپوننت می‌تواند خدماتی خاص و متفاوت با سایر کامپوننت‌ها و هسته‌ی جوملا را ارائه کند. هسته‌ی جوملا شامل چندین کامپوننت از پیش نصب شده است. از آن جمله می‌توان به کامپوننت Content برای مدیریت محتوا اشاره کرد.

به عبارت دیگر هسته‌ی جوملا در این سیستم نقش سیستم‌عامل و هر کامپوننت نقش یک نرم‌افزار که روی این سیستم عامل نصب شده را ایفا می‌کنند.

کامپوننت‌های جوملا اغلب دارای بخشی برای نمایش در ظاهر سایت و بخشی برای مدیریت در پشت صحنه هستند. از مشهورترین کامپوننت‌های قابل نصب در جوملا می‌توان به کامپوننت مدیریت محتوای K2 اشاره کرد که جایگزینی قدرتمند برای مدیریت محتوای پیش‌فرض جوملا به شمار می‌رود.

هر صفحه از ظاهر سایت در جوملا می‌بایست توسط یک کامپوننت به عنوان هسته‌ی مرکزی صفحه ایجاد شود.

ماژول جوملا چیست ؟

علاوه بر کامپوننت‌ها که در قسمت قبل به آن اشاره شد، ایجاد یک صفحه که بتواند امکانات لازم را در اختیار کاربر قرار دهد به تنهایی با استفاده از کامپوننت‌ها امکان‌پذیر نیست. ماژول‌ها ابزارهای کوچکی هستند که می‌توانند در کنار کامپوننت اصلی هر صفحه، ساختار و بخش‌های جانبی آن را شکل دهند. برای مثال ماژول Login یا ورود به سایت، یک ماژول متداول است که می‌تواند در کنار محتوای اصلی صفحه جایگذاری شوند.

هر قالب جوملا تعدادی Position یا مکان برای قراردادن ماژول‌های مختلف تعریف می‌کند. در بخش مدیریت جوملا با مراجعه به بخش Module Manager قرارگیری ماژول‌ها در Positionهای مختلف قالب مدیریت می‌شود. برای نمایش هر ماژول می‌توان شرط‌های مختلفی مانند صفحه‌ای خاص، ورود یا عدم ورود کاربر و بسیاری تنظیمات دیگر را مشخص نمود.

ماژول‌ها می‌توانند به صورت مستقیم با یک کامپوننت در ارتباط باشند. برای مثال ممکن است یک ماژول آخرین محتواهای ایجاد شده در کامپوننت Content را جستجو در در مکان دلخواه مدیریت سایت به نمایش درآورد.

ماژول‌های جوملا نیز همانند کامپوننت‌ها می‌توانند شامل تنظیمات خاص در بخش مدیریت باشند که عملکرد و ظاهر نمایش ماژول را تحت کنترل مدیر سایت قرار دهند.

پلاگین جوملا چیست ؟

پلاگین‌های جوملا نوع دیگری از افزونه‌های جوملا هستند که به صورت مستقیم اثری در ظاهر یا بخش مدیریت سایت ندارند. شیوه‌ی عملکرد پلاگین‌ها در جوملا، پاسخگویی به رویدادهای مختلف صادر شده از هسته‌ی جوملا یا سایر کامپوننت‌ها، افزونه‌ها و پلاگین‌ها است.

به عبارت دیگر یک پلاگین جوملا به صورت پیش‌فرض هیچ کاری انجام نمی‌دهد تا رویدادی اتفاق بیفند. برای مثال ممکن است یک پلاگین جوملا در انتظار ارسال یک نظر توسط کاربران سایت بماند و در این هنگام یک ایمیل یا پیامک به مدیر سایت ارسال کند تا وی را از ارسال نظر باخبر کند.

به عنوان مثالی دیگر، افزونه‌های سئو در جوملا اغلب با استفاده از رویدادهای پلاگین‌ها تغییرات لازم را در خروجی و مدیریت صفحات جوملا پیاده سازی می‌کنند.

هسته‌ی جوملا در بخش‌های مختلف خود رویدادهای مختلفی را ایجاد می‌کند که پلاگین‌های مختلف می‌توانند در پاسخ به این رویدادها عملکردهای مورد نیاز را پیاده سازی کنند. همچنین افزونه‌های مختلف جوملا ممکن است رویدادهای متعدد دیگری ایجاد کنند. با استفاده از سیستم پلاگین در جوملا، امکان ارتباط میان افزونه‌های مختلف و هسته‌ی جوملا به شکلی بهتر امکان پذیر خواهد بود.

بسیاری از بسته‌های افزونه‌ی جوملا حاوی هر سه نوع افزونه کامپوننت، ماژول و پلاگین هستند که در کنار یکدیگر امکانات متنوعی به این سیستم مدیریت محتوا می‌افزایند.

۳ نظر در مورد «تفاوت کامپوننت، ماژول و پلاگین در جوملا»

  • مسعود می‌گوید:

    ممنون

  • مهسا خاکی می‌گوید:

    کنار ماژول یه علامت تعجب میاد و نوشته معلق ! چجوری ماژولو باید انتشار بدیم! داخل صفحه ی اصلی محتوارو نمایش نمیده در صورتی که من محتوارو گذشتم!

    • با سلام
      دلیل مشکل بدون مشخص بودن نوع ماژول و بررسی آن روی سایت شما امکان‌پذیر نیست. ممکن است ناسازگاری در نسخه‌ی ماژول یا نیاز به تغییر تنظیمات وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱