Bounce Rate چیست ؟

Bounce Rate یا نرخ فرار درصدی است که در بازاریابی اینترنتی محاسبه می‌شود و کاربرد دارد. این نرخ نشان می‌دهد که چه تعداد از کاربران وارد شده به یک سایت، بدون رفتن به صفحات دیگر، سایت را ترک می‌کنند.

Bounce Rate یا نرخ فرار

مقدار میانگین برای این Bounce Rate مقدار ۵۰ درصد است. چنانچه این عدد بیش از ۶۰ درصد باشد، باید علت آن را پیدا و آن را برطرف نمود و چنانچه بیش از ۸۰ درصد باشد، نشان‌دهنده‌ی مشکلات جدی در طراحی و محتوای سایت است.

البته نرخ قابل قبول برای انواع سایت‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال یک سایت آموزشی در مقایسه با یک وبلاگ شخصی Bounce Rate یا نرخ فرار کمتری خواهد داشت.

چگونه Bounce Rate یا نرخ فرار را کاهش دهیم؟

  1. محتوای با کیفیت ایجاد کنید.
  2. سرعت بارگزاری و عملکرد سایت را افزایش دهید.
  3. صفحات فرودی هوشمندانه برای جذب مشتریان از طریق موتورهای جستجو طراحی کنید.
  4. کیفیت گرافیکی و فنی طراحی سایت خود را افزایش دهید.
  5. محتوای جذاب، کوتاه و قابل درک برای خوانندگان ایجاد کنید.
  6. از تبلیغاتی که ناخواسته مشتریان را به سایت شما هدایت می‌کنند دوری کنید( از جمله تبلیغات پاپ آپ )
  7. لینک‌های مرتبط و مفید به مطالب دیگر را در دسترس مخاطبان و مقابل دیدشان قرار دهید.
  8. استفاده‌ی مفید و اثرگذار از برچسب‌ها و دسته‌بندی‌ها و نمایش کاربردی این موجودیت‌ها را در نظر داشته باشید.
  9. از اجرای خودکار فایل‌های صوتی یا تصویری در صفحات خودداری کنید.
  10. سعی کنید مشارکت مخاطبان را به شیوه‌های مختلف از جمله نظرسنجی، کامنت و سایر روش‌ها افزایش دهید.

روش محاسبه‌ی Bounce Rate

برای محاسبه‌ی نرخ فرار یا Bounce Rate استفاده از ابزارهای آمارگیر مانند Google Analytics یا Clicky یا موارد مشابه دیگر مفید خواهد بود. این ابزارها، زمان ورود هر کاربر جدید به سایت، او را ردیابی می‌کنند و همزمان با هر فعالیت، موارد انجام شده را ثبت می‌کنند و در بخشی از گزارش‌های خود، Bounce Rate را نیز محاسبه می‌نمایند و نمایش می‌دهند.

نمایش Bounce Rate در الکسا

سایت آمارگیر الکسا( Alexa ) نیز در گزارش‌های عمومی خود، بخشی برای محاسبه‌ی Bounce Rate اختصاص داده است که با توجه به شیوه‌ی عملکرد این سایت به ویژه برای سایت‌های کم بازدید چندان دقیق و قابل استناد نیست.

نرخ فرار ویکی پدیا

نمونه‌ای از Bounce Rate نمایش داده شده در سایت الکسا برای سایت ویکیپدیا در تصویر فوق قابل مشاهده است. مقدار واقعی Bounce Rate به دلایل مختلف ممکن است اندکی با مقدار اعلام شده توسط الکسا متفاوت باشد.

اثر Bounce Rate بر سئو

Bounce Rate یا نرخ فرار به صورت مستقیم اثری روی سئو سایت شما بر جای نخواهد گذاشت. زیرا موتورهای جستجو توانایی محاسبه‌ی نرخ فرار سایت‌ها را ندارند. البته به طور غیررسمی گفته شده است که ممکن است موتورجستجوی گوگل با استفاده از آمار دریافت شده از مرورگر «گروگل کروم»، بتواند Bounce Rate سایت‌ها را محاسبه کند.

با این حال، موتورهای جستجو از جمله گوگل ممکن است با توجه به برخی بازخوردها که عاملی برای محاسبه‌ی نرخ Bounce Rate هستند، از جمله، جستجوی مجدد برای یک کلمه پس از باز کردن یک سایت، برگشت به فهرست نتایج با استفاده از کلید Back مرورگر و چند عامل دیگر، نمره‌ای منفی در سئوی سایت شما ثبت کنند.

بنابراین به طور کلی توجه کافی به وضعیت نرخ فرار برای اثرگذاری غیرمستقیم یا مستقیم بر روی سئو، ضروری است.

 


مشاهده‌ی تمامی نوشته‌ها در گروه: بهینه‌سازی موتور جستجو. ‏ فهرست برچسب‌ها: , , .

2 نظر در مورد «Bounce Rate چیست ؟»

    • روکاوب می‌گوید:

      با سلام
      بله همین طور است چون اغلب کسانی که سایت شما را از طریق پاپ آپ مشاهده می‌کنند به احتمال زیاد صفحه‌ی باز شده را خواهند بست.
      البته تشخیص این موضوع از طرف گوگل مشخص نیست. ممکن است گوگل از طریق کاربرانی که از گوگل کروم استفاده می‌کنند بتواند Bounce Rate شما را محاسبه کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *