طراحی سایت با php یا ASP.NET

در این نوشته به بررسی مزایا، معایب و ویژگی‌های لازم برای برنامه‌نویسی و طراحی سایت با زبان‌های php و ASP.NET می‌پردازیم.

php

پی اچ پی یک زبان برنامه‌نویسی است که به طور خاص برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای اینترنتی و طراحی سایت ایجاد شده است. php متن‌باز و رایگان است در نتیجه استفاده از آن برای طراحی سایت هزینه‌ی جانبی دیگری به دنبال ندارد. بیش از ۸۰ درصد سایت‌های اینترنتی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با کمک سیستم‌های مدیریت محتوا با زبان php توسعه یافته‌اند.

برنامه نویسی سایت با php

زبان php به صورت پیش‌فرض به صورت کدنشده در روی سرور قرار می‌گیرد. هرچند ابزارهای جانبی برای کدگذاری این زبان توسعه یافته‌اند که قابلیت نصب و استفاده روی سرور را دارند.

ASP.NET

محیط توسعه‌ی ASP.NET ابزاری است توسط شرکت مایکروسافت برای ایجاد سایت‌های اینترنتی و برنامه‌نویسی تحت وب درست شده است. امکان برنامه‌نویسی در این محیط با زبان‌های مختلفی مانند VB.NET، C#.NET فراهم است.

برنامه نویسی سایت با asp.net

کدهای نوشته شده برای طراحی سایت توسط ASP.NET قابلیت کدشدن را دارا هستند. این ویژگی می‌تواند دو مزیت داشته باشد. مزیت اول افزایش سرعت کامپایل به زبان ماشین از کد واسط است. و مزیت دوم جلوگیری از دسترسی به کدهای اصلی برنامه و جلوگیری از تغییر آن‌ها توسط دیگران است.

مقایسه از نظر توانایی‌ها

در بسیاری از مقایسه‌های صورت گرفته، مقایسه کنندگان تلاش کرده‌اند قدرت و توانایی یکی از این دو زبان را بر دیگری برتری دهند. با توجه به اینکه بسیاری از نرم‌افزارهای بزرگ و بین‌المللی با هر یک از دو زبان php و ASP.NET توسعه پیدا کرده‌اند، به صورت آشکار نمی‌توان هیچ یک را از دید قابلیت‌ها و توانایی‌های فنی بر دیگری ارجحیت داد.

مقایسه از دید سرعت

سرعت اجرای کدهای هر دو زبان تا حد امکان بهینه‌سازی شده‌اند. تا اندکی قبل، زبان php به دلیل استفاده از مفسر به جای کامپایلر، اندکی کندتر از ASP.NET بوده است. در نگارش جدید php تغییرات چشمگیری از پردازش کدها به وجود آمده‌اند که می‌توان گفت سرعت عاملی تعیین کننده به شمار نمی‌رود.

سرعت php و asp.net

از طرف دیگر در اغلب سایت‌ها حجم بازدیدکنندگان و عملیات انجام شده در حدی نیست که سرعت حتی جزئی از عوامل مورد نیاز برای بررسی به شمار آید. در هنگامی که سرعت یکی از عوامل اساسی به حساب آید مانند سرویس‌های بین‌المللی شرکت‌های گوگل، یاهو و آمازون، ممکن است هیچ یک از زبان‌های ASP.NET و php گزینه‌های مناسبی نباشند. به همین دلیل است که شرکت‌های بزرگ اغلب از چندین زبان برنامه‌نویسی برای توسعه‌ی سرویس‌های خود استفاده می‌کنند.

آنچه بیش از زبان برنامه‌نویسی در سرعت اجرای کدها موثر است را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید:

  • توانایی برنامه‌نویس در بهینه‌سازی کدها
  • توانایی طراح پایگاه داده و برنامه‌نویس در نوشتن کوئری‌های بهینه در بانک اطلاعاتی

مقایسه از دید توسعه پذیری

توسعه‌پذیری یک نرم‌افزار به صورت قابل لمس به زبان برنامه‌نویسی ارتباط ندارد. عوامل زیر در قابلیت توسعه و افزودن امکانات جدید به برنامه در آینده، بیشتری اثربخشی را دارند.

  • تجربه‌ی برنامه‌نویس
  • استفاده از بهترین روش‌های برنامه‌نویسی
  • استفاده از فریم‌ورک‌های برنامه‌نویسی
  • رعایت استانداردها و روش‌های متداول در توسعه

بهای میزبانی

php و تقریبا تمامی پیش‌نیازهای آن برای عملکرد به جز سخت‌افزار و پهنای باند رایگان هستند. علاوه بر این تعداد سرورهای پشتیبانی کننده از php به مراتب بیشتر از تعداد سرورهای ASP.NET است.

در طرف مقابل میزبانی سایت یا نرم‌افزاری که با ASP.NET طراحی و برنامه‌نویسی شده، مستلزم پرداخت هزینه‌های مجوز سیستم عامل، پایگاه داده است. این رقم در هنگام میزبانی سایت‌های بزرگ و با سرور اختصاصی ممکن است قابل توجه باشد.

بنابراین استفاده از زبان php در طراحی سایت، هزینه‌های میزبانی را کاهش می‌دهد.

پشتیبانی و حل مشکلات در توسعه

پشتیبانی ASP.NET به طور خاص توسط شرکت مایکروسافت و البته با دریافت وجه به انجام می‌رسد. در طرف مقابل پشتیبانی و رفع اشکال php توسط جامعه‌ی بزرگ Open Source به صورت دوستانه در دسترس است.

با توجه به حجم بیشتر استفاده از php در دنیای وب، احتمال دریافت کمک‌های دوستانه در این زبان به مراتب بیشتر از ASP.NET است.

سیستم عامل میزبان

محیط ASP.NET به صورت عملی تنها در سیستم‌عامل ویندوز قابل اجراست در طرف مقابل زبان php در تمام سیستم‌عامل‌های متداول قابلیت اجرا دارد. بنابراین انعطاف و آسانی بیشتری در این بخش نصیب برنامه‌نویسان php و صاحبان سایت‌ها می‌شود.

کدام سایت‌ها از کدام تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند؟

در جدول زیر فهرست بزرگترین سایت‌های جهان و تکنولوژی سرور و زبان‌های برنامه‌نویسی آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

سایت تاسیس سرور زبان برنامه‌نویسی
Google.com 1998 لینوکس C, جاوا, C++, php و MySQL
Facebook.com 2004 لینوکس php, MySQL و C++
YouTube.com 2005 لینوکس C, جاوا و MySQL
Yahoo.com 1995 لینوکس C++, C, جاوا, php و MySQL
MSN.com (متعلق به مایکروسافت) 1995 ویندوز ASP.net
Live.com (متعلق به مایکروسافت) 2008 ویندوز ASP.net
Wikipedia 2001 لینوکس php و MySQL
Amazon.com 1995 لینوکس و سولاریس C++, جاوا, J2EE
WordPress.com 2005 لینوکس php و MySQL

کدام تکنولوژی برای من مناسب‌تر است؟

در بسیاری از موارد، اگر عوامل فنی دیگر مانند مهارت، دانش و تجربه‌ی برنامه‌نویسان، وجود قرارداد برای در اختیار گرفتن سورس سایت، استفاده از روش‌های متداول و اصولی در برنامه‌نویسی و برخی عوامل دیگر، در شرایط خوبی قرار داشته باشند، می‌توان گفت تفاوت اساسی میان این دو زبان برای طراحی سایت وجود ندارد.

با این حال همیشه شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است یکی از دو تکنولوژی و یا حتی تکنولوژی و زبان‌های دیگر که کمتر در معرض دید هستند، را به عنوان گزینه‌ای بهتر معرفی کنند. پیشنهاد ما به ویژه هنگامی که پروژه در ابعاد متوسط و بزرگ است، استفاده از مشاوره طراحی سایت است.

مشاوره و برنامه‌نویسی سفارشی در روکا

روکا خدمات مشاوره برای برنامه‌ریزی و تحلیل و انتخاب بهترین و کارآمدترین ابزارهای موجود را به شما ارائه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *