استفاده از فلش در طراحی سایت به پایان رسید

در سال‌هایی نه چندان دور، سایت‌هایی بر پایه Adobe Flash کم و بیش متداول بودند. ویژگی مهم و منحصر به فرد سایت‌های طراحی شده با فلش، زیبایی گرافیکی و دسترسی‌های گسترده‌تر به امکانات سیستم‌عامل از جمله وب‌کم، بلند‌گوها، پشتیبانی از پخش فایل‌های چندرسانه‌ای و پشتیبانی از تصاویر برداری بود.

طراحی سایت فلش

در سال‌های اخیر و تلاش‌های زیادی در جهت تکمیل امکانات طراحی وب با استفاده از HTML5، CSS3 و Javascript و SVG به عمل آمد. تلاش‌های انجام شده اکنون به نتایجی رسیده است که بخش قابل توجهی از مزایای استفاده از فلش در طراحی وبسایت را کمرنگ یا ناپدید کرده‌اند.

امکاناتی مانند پشتیبانی از پخش فایل‌های چندرسانه‌ای، امکانات سه‌بعدی، مدیریت ابزارهای جانبی چندرسانه‌ای، دریافت مختصات جغرافیایی و بسیاری امکانات دیگر اکنون در مرورگرهای وب به صورت پیش‌فرض در دسترس هستند.

معایب Adobe Flash

اشکالات استفاده از فلش در چند حوزه قابل طبقه‌بندی هستند.

  1. اشکالات امنیتی
  2. اشکالات کارایی
  3. اشکالات نگهداری و سازگاری
  4. پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های جدید
  5. بسته بودن کد فلش
  6. مشکلات سئو

حجم اشکال‌های امنیتی موجود در سیستم فلش به دلیل بسته بودن کدهای آن بسیار زیاد هستند. حتی اکنون پس از چندین سال توسعه و رفع اشکال هنوز اشکال‌های جدید و مهمی در این سیستم یافت می‌شوند که استفاده از آن در طراحی سایت‌های مهم را با خطرات و موانع مواجه می‌کنند.

نمایش فلش و به طور خاص فلش‌های زیبا و جذاب به قدرت زیادی از پردازنده و مقدار قابل توجهی حافظه نیاز دارند. تامین این نیازها در گوشی‌های هوشمند مستلزم صرف هزینه‌ی بیشتر در جهت تامین سخت‌افزار و مصرف بیش از پیش باطری هستند. مصرف باطری یک مشکل حل نشده در گوشی‌های هوشمند است و با استفاده از فلش، این اشکال بیش از پیش آزاردهنده خواهد شد.

هر سیستم نرم‌افزاری نیازمند نگهداری و بهبود است. به دلیل انحصاری بودن فلش توسط شرکت Adobe و حجم بسیار عظیم کاربران وب، کیفیت این خدمات به سطح پایین و غیرقابل پذیرشی رسیده است.

در گذشته و پیش از به میدان آمدن سیستم‌عامل‌های موبایل، بیش از ۹۰ درصد کاربران وب، با استفاده از ویندوز و مرورگرهای موجود از سایت‌ها بازدید می‌کردند. این درصد روز به روز در حال کاهش است و پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های بسیار متنوع گوشی‌های موبایل کاری بسیار دشوار و خارج از توان شرکت Adobe است.

به دلیل بسته بودن کدهای نرم‌افزار Flash امکان بررسی و بهبود آن و کشف اشکالات موجود مقدور نیست و اضافه کردن امکانات جدید مستلزم تایید یک شرکت خصوصی است که این موضوع برای دنیای وب قابل پذیرش نیست.

یکی از مهم‌ترین دلایل کنار گذاشته شده فلش در طراحی سایت، عدم سازگاری آن با موتورهای جستجو است. سایت‌های طراحی شده با فلش توسط موتورهای جستجو قابلیت بررسی و تشخیص محتوا را ندارند و در نتیجه قرارگیری آن‌ها در کلمات کلیدی هدف در نتایج موتور جستجو امکان‌پذیر نیست.

جذب مخاطبان در طریق موتور جستجو یکی از اهداف اغلب سایت‌ها به شمار می‌رود و در نتیجه استفاده از فلش در این گونه سایت‌ها به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

منسوخ شدن فلش در طراحی سایت

به دلیل موارد گفته شده در بخش‌های قبل، از چند سال پیش تا کنون، تولید سایت‌هایی بر پایه‌ی فلش رو به کاهش است. یکی از نقاط عطف این اتفاق زمانی بود که استیو جابز -مالک شرکت اپل- به طور رسمی اعلام کرد گوشی‌های این شرکت از فلش پشتیبانی نخواهند کرد و با توجه به حجم زیاد گوشی‌های این شرکت در بازار، ضربه‌ای قابل توجه به فلش وارد شد. با گذشت زمان و گسترش سیستم‌عامل‌های جدید گوشی موبایل و عدم پشتیبانی این سیستم‌ها از فلش، سقوط این سیستم که زمانی نزدیک به ۹۰ درصد رایانه‌ها آن را نصب داشتند کلید خورد.

پروژه موازی Microsoft Silverlight

در زمانی که سیستم فلش در حال یکه‌تازی در دنیای وب بود، شرکت مایکروسافت تلاش کرد تا با ایجاد سیستمی مشابه، بخشی از بازار فلش را به خود اختصاص دهد، علاوه بر ناتوانی این سیستم در پوشش توانایی‌های Adobe Flash، افزایش توانایی‌های سیلورلایت با سقوط فلش نیز همزمان شد. مایکروسافت سیلورلایت هرچند با پشتیبانی مایکروسافت توانست در برخی سرویس‌های مشهور در مدتی کوتاه جای پایی بازکند ولی سقوطی مشابه فلش را تجربه کرد. سیلورلایت اکنون پروژه‌ای شکست خورده به حساب می‌آید که حتی روی مرورگر جدید مایکروسافت نیز جایی ندارد.

امکانات جدید در HTML5

امکانات گسترده و در حال گسترش موجود در HTML5 اکنون به جایگاهی رسیده است که می‌توان آن را تا حدود زیادی جایگزین Adobe Flash نمود. مانع اصلی در این مسیر، پشتیبانی غیر یکسان مرورگرهای مختلف از این امکانات است. با روند موجود ممکن است تا ۵ یا ۱۰ سال آینده با اطمینانی به مراتب بیشتر از سایت‌های نسل جدید و جذاب که در تمامی محیط‌ها قابل استفاده هستند رونمایی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱