دامنه یا Domain چیست؟

دامنه یا Domain نامی است که برای دسترسی به سایتتان انتخاب می‌کنید. برای مثال هنگامی که سایت گوگل را باز می‌کنید، نشانی آن یا نام دامین آن را که google.com است تایپ می‌کنید و درخواست خود را ارسال می‌کنید.

DNS

پیش از اینکه بتوانید محتوای سایت گوگل را مشاهده کنید، چند مرحله برای تبدیل این آدرس به اطلاعات درخواستی شما به انجام می‌رسد.

نام دامنه یا دامین همانند یک آدرس برای ارسال نامه عمل می‌کند. این آدرس تنها وظیفه دارد مقصد درخواست را مشخص کند. ولی نقشی در بازگرداند محتوای مورد نیاز ایفا نمی‌کند.

تبدیل نام دامنه به آدرس هاست

سرورهایی روی اینترنت وجود دارند که وظیفه‌ی بررسی دامین‌های درخواستی و تبدیل آن‌ها به نشانی‌های قابل فهم برای مرورگرهای اینترنتی را بر عهده دارند. این سرورها DNS نام دارند. DNS مخفف عبارت Domain Name Server است. DNSها نام دامنه‌ی تایپ شده را دریافت می‌کنند و آن را به آدرس فیزیکی و قابل فهم در فضای اینترنت که IP نام دارد تبدیل می‌کنند.

پس از طراحی سایت، گام بعدی تهیه‌ی یک آدرس اینترنتی یا دامین است. دامنه‌های اینترنتی می‌توانند پسوندهای مختلفی داشته باشند. دامنه‌های اینترنتی به صورت محلی، عمومی و تخصصی دسته بندی می‌شوند.

دامنه‌های محلی

نمونه‌ی دامنه‌ی محلی، برای کشور ایران ir است و نمونه‌ی دامنه‌ی عمومی برای نام شرکت‌ها com است و نمونه‌ی دامنه‌ی تخصصی، tv است.

هر صاحب سایت بسته به نیاز می‌تواند یک یا چند نام دامنه برای سایت طراحی شده‌ی خود خریداری کند. معمولا دامنه‌های محلی ارزان‌ترین دامنه‌ها و دامنه‌های تخصصی گران‌ترین آن‌ها هستند.

ویژگی‌های یک نام دامنه‌ی خوب

انتخاب یک نام دامنه‌ی خوب به تجربه نیازمند است. انتخاب نام دامنه‌ای که در ذهن‌ها بماند، کوتاه باشد و معنی و مفهوم خوبی را با خود منتقل کند گاهی به دلیل رزرو شدن اغلب نام‌های موجود، کاری دشوار است.

یک نام دامنه‌ی کوتاه و بامعنی اثر مثبتی نیز روی بهینه‌سازی یا سئو سایت القا می‌کند. بنابراین در انتخاب نام دامنه باید دقت زیادی به خرج داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱