پیمایش نامحدود( Infinite Scroll )

پیمایش نامحدود (Infinite Scroll) یا اسکرول بی نهایت یک روش برای طراحی سایت است که با حذف صفحه بندی، هنگامی که کاربر به پایان صفحه می‌رسد، به طور مداوم انجام می‌شود. بهترین نمونه‌ی استفاده از این تکنیک را در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک می‌توان مشاهده نمود. اما آیا این روش برای همه وب‌سایت ها مناسب است؟

پیمایش نامحدود
پاسخ به این پرسش وابسته به نوع کاربرد و نوع مخاطبان سایت شما خواهد بود. این روش مانند هر روش و تکنیک دیگر مزایا و معایبی دارد که پیش از تصمیم‌گیری به استفاده از آن می‌بایست مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند.

مزایای پیمایش نامحدود

ایده آل برای ابزار لمسی

از آنجایی که بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه با فناوری لمسی ساخته شده‌اند، و برای استفاده با این شیوه مناسب هستند، استفاده از این تکنیک را کارآمد و آسان جلوه می‌دهند.
در حقیقت شما علاوه بر ریسپانسیو کردن وب سایت خود، باید لینک های کوچک پایین و کناره‌های وب سایت را حذف کنید و فضای سایت را با محتوای نامحدود پر کنید.

بصری گرا

چه کسی تصاویر زیبا با کیفیت بالا را دوست ندارد؟ یک تصویر معادل هزار کلمه ارزش و محتوا منتقل می‌کند و پیمایش نامحدود بهترین راه برای ارائه محتوای تصویری پرحجم است.
Pinterest و Flickr نمونه های بزرگ از پیمایش نامحدود محتوای تصویری می‌باشند.

قرارگرفتن در معرض محتوای بهتر

صرف نظر از نوع محتوای ارائه شده در وب سایت، کاربر دیگر نیازی به منتظر ماندن برای بارگزاری مطلب جدید نیست و کافی است پیمایش را به انتهای صفحه برساند تا مطالب جدید بارگزاری شوند. همه چیز با یک پیمایش ساده در دسترس خواهند بود.

مرور سریع و آسان

صفحات بی‌نهایت معمولا سریعتر از صفحات وب معمولی هستند. علت آن حذف نیاز به کلیک بر روی پیوندهای صفحه و بارگذاری مجدد صفحه است. این سرعت نه تنها برای کاربران مفید است بلکه از دیدگاه جستجوگرها نیز موجب صرفه جویی در زمان می‌شود و تاثیر مثبتی بر روی سئو سایت می‌گذارد.

فضای بیشتری برای خلاقیت

پیمایش نامتناهی راه کاملا نوآورانه برای نمایش اطلاعات است، از طرف دیگر فضایی مناسب برای به نمایش گذاشتن خلاقیت است.
در دست یک هنرمند طراحی سایت، پیمایش نامحدود می تواند به چیزی نه تنها جالب و قابل استفاده، بلکه سرگرم کننده نیز تبدیل شود. مثال بسیار خوبی از چنین رویکرد خلاق را می توان در lostworldsfair.com و andrevv.com یافت.

معایب پیمایش نامحدود (اسکرال بینهایت)

پیمایش نامحدود معایبی نیز به وجود می‌آورد:

مشکل برای بالا و پایین صفحه(هدر و فوتر)

این یک مسئله بسیار بزرگ، به ویژه برای وب سایت های تجارت الکترونیک است.اگر وب سایت خرید آنلاین داشته باشید یا از آن خرید کرده باشید، حتما می‌دانید که پیوندهای مهم در پایین سایت وجود دارند. حالا تصور کنید شما می خواهید در یک صفحه وب پیمایش نامحدود، از «اطلاعات ارسال کالا» که معمولا در پایین صفحه جاگذاری می‌شوند بازدید کنید. بسیار آزاردهنده است که شما فقط برای چند ثانیه دنبال این لینک و کلیک بر روی آن باشید.

سردرگمی

همه چیز در وب بر اساس جهان واقعی ایجاد شده است. در طبیعت نیز ممکن است برخی موجودیت‌ها در ظاهر نامحدود و بی انتها باشند ولی تعامل با چیزهای نامحدود برای ذهن انسان قابل درک نیست. برای مثال یافتن مطالبی که قبلا مشاهده کرده‌اید در یک پیمایش نامحدود کاری دشوار و غیرقابل هضم خواهد بود.

مسائل ناوبری

یکی از اصول بسیار اساسی UX بیان می کند که کاربران نیاز به دانستن  این دارند که در حال حاضر در کجای سلسله مراتب از یک وب سایت هستند. این قابلیت استفاده در وب سایت ضروری و مهم است. پاسخ این نیاز در تکنیک پیمایش نامحدود غیرممکن نیست ولی دشوار و سخت است.

بدون پرش

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از محتوا در صفحه این است که شما می‌توانید از صفحه ۱۰۰ به طور مستقیم، صفحه‌ی ۱۰۵ را باز کنید، ولی این موضوع با پیمایش نامحدود غیرممکن است. کاربران حتی نمی‌توانند تصور کنند چقدر از محتوا وجود دارد. چه برسد به اینکه از قسمتی چشم‌پوشی کنند.

خرابی مرورگر

هنگامی که حجم بزرگی از اطلاعات به ویژه اطلاعات تصویری و پر حجم در مرورگر بارگزاری شوند، مرورگر با مشکلات کارایی و سرعت مواجه خواهد شد. این مشکلات هنگامی که مرورگر قدیمی باشد و یا سیستم میزبان توانایی کافی در تامین سخت‌افزار مورد نیاز را نداشته باشد بیشتر به چشم خواهد آمد.

مصرف بیشتر باطری و آلوده شدن بیشتر طبیعت به ویژه در گوشی‌های هوشمند مشکل دیگر این سیستم خواهد بود.

محتوای خسته کننده

حجم زیادی از اطلاعات با کیفیت در یک وب سایت همیشه جذاب است. اما هنگامی که در حال مشاهده‌ی محتوای بی‌نهایت باشد، حوصله کاربر بالاخره به پایان خواهد رسید. این وب سایت‌ها مانند یک سفر جاده‌ای دلپذیر هستند که هیچ مقصدی ندارند و هرگز به پایان نمی‌رسند.

پیمایش بی نهایت خوب است یا بد؟

هر پیشرفت در فناوری، اگر به درستی استفاده شود، مفید است. همان‌گونه که پیمایش نامحدود، برای برخی از وب سایت‌ها مفید و جذاب است، می‌تواند برای دیگران نتیجه‌ی عکس داشته باشد. مفید یا غیرمفید بودن استفاده از این ویژگی به شرایط، محتوا مخاطبان سایت وابسته است.
پیمایش نامحدود بیشتر برای وبسایت‌هایی که دارای محتوای بسیار زیاد و با اهمیت کم و یکسان هستند مناسب است. وبسایت‌هایی هدف‌گرا که محتوایی با ارزش در اختیار کاربران می‌گذارند نباید از این تکنیک استفاده کنند.

شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک که از این تکنیک استفاده می‌کنند همیشه در تلاشند محتواهای با کیفیت بیشتر و با اهمیت بالاتر را شناسایی کنند و پیش از افتادن در حلقه‌ی بی‌پایان تکرار، آن‌ها را در ابتدای لیست به شما نشان دهند.
بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان استفاده از تکنیک پیمایش نامحدود برای وبسایت‌های فروشگاهی و تجارت الکترونیک مناسب نیستند.

تکنیک‌هایی برای استفاده‌ی بهتر از پیمایش نامحدود

  • در پایان هر صفحه، دکمه‌ای برای بارگزاری محتوای بیشتر قرار دهید تا کاربر از افتادن در یک جاده‌ی بی انتها رهایی پیدا کند و به انتخاب خود بتواند مطالب بیشتری را مشاهده کند.
  • منوی اصلی سایت را به صورت ثابت در بالای صفحه قرار دهید تا کاربر در هر زمان ممکن بتواند به صفحات مورد نیاز دیگر مراجعه کند.
  • پس از بارگزاری چندین صفحه، می‌توانید گزینه‌ای برای بارگزاری مجدد صفحه با محتوای صفحه‌بندی شده به صورت سنتی استفاده کنید تا مرورگر با مشکلات کارایی و عملکردی مواجه نشود.
  • از تکنیک‌های پیشرفته مانند حذف موقتی محتواهای پیمایش شده قبلی در صفحه برای افزایش سرعت عملکرد پیمایش بهره‌گیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱