روش افزایش سرعت وردپرس

سرعت بارگزاری سایت که خود تحت تاثیر برخی عوامل دیگر ممکن است بالا یا پایین برود، عاملی اثرگذار و مهم در رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. بنابراین برای دستیابی به جایگاه مناسب در بهینه‌سازی موتورهای جستجو، یکی از عوامل مهم، داشتن سایتی سریع و چابک به شمار می‌رود.

وردپرس

برای افزایش سرعت یک سایت طراحی شده با وردپرس، ابتدا باید دانست که علت‌های کاهش سرعت سایت چه هستند.

عوامل کاهش سرعت وردپرس

عوامل کاهش سرعت وردپرس در گروه‌های زیر قابل طبقه بندی هستند.

  1. استفاده از قالب‌های آماده سنگین و ناکارآمد
  2. استفاده از افزونه‌های غیراستاندارد یا به درستی تنظیم نشده
  3. بازدید زیاد سایت
  4. حجم زیاد مطالب یا ساختار نامناسب محتوای سایت
  5. جستجو و نمایش تعداد زیاد مطالب در صفحات سایت
  6. عدم تنظیم صحیح سیستم‌های Cache سرور و مرورگر
  7. ضعف میزبان اینترنتی( هاست ) یا ضعف در شبکه ارتباطی

راه حل افزایش سرعت وردپرس

پیش از شروع به کار برای افزایش سرعت وردپرس، ابتدا باید نقاط بحرانی که سبب کاهش سرعت سایت می‌شوند، شناسایی شوند. برای شناسایی این نقاط ضعف، استفاده از تجربیات قبلی، و انجام آزمون‌های فنی ابزارهایی هستند که می‌توانند ما را در رسیدن به هدف یاری کنند.

سرویس‌های آنلاین برای کشف مشکل

استفاده از سرویس‌های آنلاین مانند Google Page Speed Insights نیز می‌تواند نقاط بحرانی به ویژه مواری مانند ضعف سرور و تنظیمات نادرست Cache را برای ما آشکار نمایند.

قالب‌های آماده و کاهش سرعت سایت

قالب‌های آماده یکی از دلایل اصلی در کاهش سرعت سایت‌های وردپرسی به شمار می‌روند. این قالب‌ها با هدف فروش بیشتر، امکاناتی را در قالب می‌گنجانند که وجود آن‌ها در یک سایت کارآمد ضرورتی ندارد. استفاده از خدمات متخصصین طراحی سایت با وردپرس می‌بایست جایگزین این گونه قالب‌های غیراستاندارد و پر حجم شود. بسیاری از مراجعین برای بهبود وضعیت سئو، سایت‌هایی با قالب‌های آماده در اختیار دارند و به دلیل وابستگی به امکانات داخلی این سیستم‌ها، تغییر قالب این گونه سایت‌ها با دشواری‌هایی نیز همراه است.

افزونه‌های ناکارآمد

بانک افزونه‌های وردپرس شامل هزاران افزونه‌ی رایگان و متنوع است که برای کاربردهای مختلف می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. ولی این افزونه‌ها همگی دارای کیفیتی مشابه و کارایی مناسب نیستند. در هنگام طراحی سایت، توجه کافی برای انتخاب افزونه‌هایی با کیفیت که کارایی و عملکرد بهینه‌ی سایت را تحت تاثیر قرار ندهند ضروری است. یکی از منابع مهم در کاهش سرعت سایت، سیستم‌های آمارگیر درون سیستم وردپرس و همچنین افزونه‌های نمایش تعداد بازدید هستند. سیستم‌های آمارگیر و نمایش تعداد بازدید به حجم زیادی از خواندن و نوشتن روی بانک اطلاعاتی نیازمند هستند. این حجم زیاد از خواندن و نوشتن اطلاعات سبب کاهش سرعت دسترسی به اطلاعات لازم برای نمایش سایت می‌شود. بنابراین تا حد امکان از نصب این گونه افزونه‌ها به ویژه روی سایت‌های پربازدید می‌بایست خودداری شود. در عوض استفاده از خدمات آنلاین سرویس‌های حرفه‌ای مانند سرویس Clicky.com توصیه می‌شود.

بازدید زیاد و ناتوانی میزبان و شبکه ارتباطی

هر چه تعداد بازدیدکنندگان سایت افزایش یابد، امکانات سخت‌افزاری متناسب با این بازدید نیز می‌بایست در دسترس باشند تا امکان سرویس‌دهی با کیفیت مناسب به مراجعین فراهم گردد. سایت‌های بسیار پربازدید به امکانات ویژه روی سرور نیازمند هستند. امکاناتی مانند جداسازی سیستم ارائه‌ی فایل‌های استاتیک( تصاویر، شیوه‌نامه‌ها و فایل‌های اسکریپت ) و انتقال از روی CDN و همچنین جداسازی سیستم پایگاه داده از سرور اصلی پردازشگر سیستم.

همچنین پهنای باند شبکه و مسیر ارتباطی میان بازدیدکنندگان و سرور عواملی هستند که ممکن است در سرعت پاسخگویی سایت موثر باشند.

حجم زیاد محتوای سایت

سایت‌هایی با حجم زیاد اطلاعات یا دارای ساختار نامناسب با سرعت کمتری قادر خواهند بود مطالب مورد نیاز کاربران را بیابند و آن را به نمایش بگذارند. طراحی ساختاری متناسب و طبقه بندی و ساختاربندی بهینه برای امکان سرویس‌دهی سریع به مخاطبان در ابتدای کار طراحی سایت می‌بایست در نظر گرفته شود.

صفحات متنوع و پر محتوا

نمایش هر بخش از محتواهای یک سایت یا نمایش هر ابزارک( Widget ) به پردازشی جداگانه نیازمند است. چنانچه تعداد ابزارک‌های موجود در صفحه‌ی اصلی یا صفحات داخلی سایت شما زیاد باشد، سرعت پردازش کلی سایت به نسبت کاهش خواهد یافت.

تنظیم نادرست Cache روی سرور و مرورگر

سیستم‌های Cache در دو بخش سرور و مرورگر قابل استفاده هستند. در بخش سرور، امکان ذخیره‌سازی صفحاتی که محتوای آنان در بازدیدهای پی در پی تغییری نخواهد کرد، سبب کاهش چشمگیر بار پردازشی خواهد شد. همچنین در سمت مرورگر با انجام تنظیمات لازم می‌تواند از درخواست مجدد فایل‌های ایستا جلوگیری نمود و با کاهش تعداد درخواست‌های فایل در بازدیدهای پی در پی، توان مورد نیاز برای پاسخگویی را به تعداد بیشتری از کاربران تخصیص داد.

انجام بهینه‌سازی و افزایش سرعت

پس از آنکه علت یا علت‌های وجود مشکل و کمی سرعت وردپرس شناسایی شد، زمان رفع مشکلات و انجام بهبودهای لازم فرا می‌رسد. هر یک از مشکلات فوق با راه حل‌های مختلفی قابل برطرف شدن هستند. برای مثال چنانچه قالب سایت سرعت کمی دارد یا حجم صفحات را افزایش می‌دهد، طراحی کردن یک قالب سفارشی وردپرس به جای قالب آماده مشکل را برطرف خواهد کرد. چنانچه امکانات سخت‌افزاری پاسخگوی حجم بازدیدهای سایت نیست، افزایش منابع راه حل مشکل خواهد بود.

برخی از مشکلات مانند تنظیمات پایگاه داده و سرور و تنظیمات بهینه‌ی Cache نیز به تجربیات کافی در مدیریت سرور و پایگاه داده نیازمند است. برای انجام بهینه‌سازی‌های تخصصی و حرفه‌ای روی سایت طراحی شده با وردپرس و افزایش سرعت این سیستم مدیریت محتوا، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *