روش کاهش حجم عکس

پیش از آنکه به کاهش حجم تصاویر و فشرده‌سازی آن‌ها بپردازیم لازم است با علت فشرده‌سازی و انواع کلی تصاویر آشنا شویم.

فشرده سازی تصویر

علت فشرده‌سازی

فشرده‌سازی به دلایل مختلف از جمله نیاز به استفاده در طراحی سایت به ویژه برای اهداف کاهش حجم سایت و افزایش رتبه سایت در گوگل ممکن است به انجام برسد. برای فشرده‌سازی دلایل مختلف دیگر از جمله تعداد زیاد تصاویر و محدود بودن فضای نگهداری نیز می‌توانند وجود داشته باشند.

انواع فشرده‌سازی

تصاویر فشرده‌شده به صورت کلی به دو حالت ذخیره‌سازی می‌شود. حالت فشرده‌سازی Lossless و Lossy.

فشرده‌سازی Lossless

در حالت فشرده‌سازی Lossless تصاویر ذخیره‌شده بدون کاهش کیفیت و بدون کوچکترین تغییراتی با الگوریتم‌های مختلف فشرده‌سازی می‌شوند. از جمله‌ی فرمتی‌هایی که این نوع فشرده‌سازی را پشتیبانی می‌کند، فرمت PNG و JPEG2000 است.

فشرده‌‌سازی Lossy

حالت دوم فشرده سازی یا فشرده‌سازی Lossy روشی است که در آن پیش از فشرده‌سازی تصویر، تغییراتی جزئی در تصویر و رنگ‌های آن به انجام می‌رسد تا امکان فشرده‌سازی بیش از پیش آن فراهم شود. مقدار انجام تغییرات در تصویر وابسته به نظر صاحب عکس می‌تواند متغیر باشد. هر جه اهمیت کیفیت تصویر کمتر باشد، حجم نهایی می‌تواند کاهش بیشتری را تجربه نماید.

کاهش کیفیت تصاویر با روش‌های مختلفی به انجام می‌رسد. یکی از روش‌ها که در فرمت‌های png و gif کاربرد دارد، کاهش تعداد رنگ‌های تصویر است. با توجه به اینکه فشرده‌سازی بر اصل حذف تکرار بنا شده است، با کم کردن تعداد رنگ‌های تصویر، امکان پیدا شدن تکرار و امکان حذف آن افزایش خواهد یافت.

روش دوم در کاهش کیفیت تصاویر که در فرمت‌های JPEG و JPEG2000 کاربرد دارد، تغییر رنگ‌های قرار گرفته در کنار هم برای افزایش شباهت و نزدیک‌شدن به هم است. برای مثال اگر دو نقطه‌ی سیاه و سفید در کنار هم باشند در حالت حداکثری، هر دو نقطه به خاکستری تبدیل می‌شوند و در نتیجه دو رنگ مشابه در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت.

بررسی روش‌های کاهش کیفیت تصویر خارج از موضوع این مطلب است و تا همین مقدار به آن اکتفا می‌کنیم.

کاهش حجم تصاویر

اکنون که با انواع روش‌های فشرده‌سازی و انواع روش‌های کاهش کیفیت تصویر آشنا شدیم، برای تصمیم‌گیری در مورد روش و مقدار فشرده‌سازی تصویر گام‌های زیر را پیش رو داریم:

  • تعیین اهمیت کیفیت تصویر خروجی
  • تعیین نوع تصویر( منظره طبیعی یا دیجیتالی بودن تصویر )
  • بررسی وجود لبه‌های تیز رنگ در تصویر
  • بررسی تعداد رنگ‌های موجود در تصویر
  • حجم نهایی مورد نیاز( برای مثال استفاده در طراحی سایت )

تعیین فرمت فشرده‌سازی

مهم‌ترین عامل در فشرده‌سازی تعیین کیفیت خروجی مورد نیاز است. برای مثال حتی اگر قصد طراحی سایت را داشته باشیم، چنانچه هدف طراحی سایت آتلیه عکاسی باشد، کیفیت بالا جزء مهم‌ترین نیازهای وبسایت خواهد بود و بر این اساس گزینه‌های فشرده‌سازی بیش از هر حالت دیگری محدود خواهند شد.

تعیین نوع تصویر و بررسی وجود لبه‌های تیز رنگ و بررسی تعداد رنگ‌های موجود در تصویر ما را در انتخاب فرمت فشرده‌سازی راهنمایی خواهند کرد. فرمت JPEG برای نگهداری مناظر طبیعی که رنگ‌های موجود در آن کمتر حاوی لبه‌های تیز هستند و رنگ‌های موجود در تصویر هم معمولا ملایم و مشابه هستند بهترین گزینه است.

برای تصاویر دیجیتالی که لبه‌های تیز رنگ و تعداد کم رنگ در آن‌ها به کار رفته است، فرمت‌ها‌ی PNG و GIF گزینه‌های مناسب‌تری هستند. زیرا قابلیت محدودکردن تعداد رنگ‌های خروجی و افزایش بیش از پیش فشرده‌سازی را در اختیار ما قرار خواهند داد.

انتخاب ابزار برای فشرده‌سازی

پس از انتخاب فرمت مناسب، زمان انتخاب ابزار مناسب برای فشرده‌سازی خواهد بود. برنامه‌های مختلف و سرویس‌های آنلاین گوناگونی وجود دارند که تلاش می‌کنند حجم تصاویر را با کمترین کاهش کیفیت به حداقل برسانند. فرمت‌های مختلف تنظیمات پیشرفته و الگوریتم‌های متعددی برای فشرده‌سازی را پشتیبانی می‌کنند. ترکیب بهینه‌ی این تنظیمات سبب می‌شود حجم خروجی یک نرم‌افزار با نرم‌افزار دیگر تفاوتی چشم‌گیر داشته باشد.

معرفی نرم‌افزارهای فشرده‌سازی تصاویر

بسته به نوع سیستم‌عامل، ابزارهای مختلف تجاری و رایگان برای فشرده‌سازی وجود دارند. برخی از این ابزارها را در فهرست زیر می‌توانید مشاهده نمایید.

اگر نرم‌افزارهای قدرتمند دیگری را نیز می‌شناسید که کارایی مشابه یا بهتر از موارد فوق را دارند آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱