افزایش سرعت سایت با پاکسازی قوانین CSS

سرعت نمایش یک سایت تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین عوامل موثر در سرعت سایت، تعداد فایل‌ها، حجم فایل‌ها و تعداد قوانین موجود در فایل‌های شیوه‌نامه( CSS ) است.

سرعت سایت

بنابراین برای دستیابی به بهترین عملکرد لازم است بهینه‌سازی‌های زیر روی فایل‌های شیوه‌نامه به انجام برسند.

  1. کم کردن تعداد فایل‌های CSS
  2. فشرده‌سازی فایل‌های CSS
  3. حذف قوانین اضافی
  4. حذف قوانین تکراری

در این نوشته به ردیف سوم یا «حذف قوانین اضافی و بهینه‌سازی مواردی تکراری» خواهیم پرداخت.

شناسایی و حذف قوانین اضافی در CSS

پیدا کردن قوانین CSS که در صفحه‌ی وب استفاده نشده‌اند تنها با امکانات مرورگرهای وب یا افزونه‌های قابل نصب روی آن‌ها قابل انجام است. افزونه‌ی CSS Used در مرورگر گوگل کروم از جمله ابزارهایی است که شما را در یافتن قوانین استفاده نشده در صفحات وب یاری می‌رساند.

علاوه بر افزونه‌های فوق، مرورگر گوگل کروم در سربرگ Audits یکی از گزارش‌های ارائه شده برای بهبود کارایی صفحه، فهرست قوانین CSS استفاده نشده در صفحه‌ی جاری است.

سربرگ Audits در گوگل کروم

شناسایی قوانین استفاده نشده در صفحات متعدد سایت

اغلب افزونه‌های اشاره شده در قسمت قبل، دارای امکاناتی هستند که بررسی برای استفاده شدن یا نشدن قوانین CSS را در صفحات متعدد سایت شما به انجام برسانند. زیرا ممکن است برخی قوانین تنها در صفحات خاصی از سایت شما مورد استفاده باشند.

بررسی صفحات مختلف سایت ممکن است به صورت دستی و تک به تک و یا با پیمایش خودکار از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر یا معرفی نقشه سایت XML و پردازش پیوندهای موجود در این فایل به انجام برسد.

شناسایی و حذف قوانین تکراری

علاوه بر قوانینی که ممکن است توسط سایت مورد استفاده قرار نگرفته باشند، ممکن است تعداد زیادی از قوانین موجود در CSS به صورت تکراری با نام‌های مختلف در فایل درج شده باشند. بهینه‌سازی این گونه قوانین به تسلط و مهارت کافی طراح سایت در کدنویسی قالب سایت وابسته است.

هر چه مهارت برنامه‌نویس در طراحی سایت بیشتر باشد، کدهای کوتاه‌تر و بهینه‌تری تولید خواهد نمود.

اثر بهینه‌سازی کدهای CSS در سئو سایت

بهینه‌سازی و کاهش حجم کدهای CSS دو اثر مثبت در سئو سایت برجای می‌گذارد. اثر نخست، کاهش حجم کلی سایت و کاهش زمان مورد نیاز برای دانلود صفحات است که اثر مستقیمی روی سئو بر جای می‌گذارد. همچنین کاهش تعداد قوانین و بهینه‌سازی آن‌ها سبب می‌شود زمان مورد نیاز برای نمایش سایت پس از دانلود شدن آن کاهش یابد. این موضوع به ویژه برای وضعیت سئو کاربران موبایل که منابع حافظه و پردازنده‌ی محدودتری در اختیار دارند، اثر بیشتری بر جای خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *