امنیت در طراحی سایت با CMS

در هنگام طراحی سایت با سیستم‌های مدیریت محتوا از جمله وردپرس، جوملا و دروپال و سیستم‌های فروشگاهی مانند ووکامرس و مجنتو و پرستاشاپ، توجه به نکات امنیتی برای حفظ پایداری و دارایی‌های سایت نیازمند توجه ویژه است.

امنیت طراحی سایت

در ادامه برخی از نکات که در این مسیر می‌بایست مورد توجه قرار بگیرند فهرست خواهند شد.

به‌روزرسانی منظم

مهم‌ترین نکته برای دستیابی به امنیت در طراحی سایت با سیستم‌های مدیریت محتوا، به‌روزرسانی مداوم است. اگر امکان به‌روز بودن با آخرین نگارش‌های سیستم‌های مدیریت محتوا را ندارید، حداقل ماهیانه یک بار سیستم را به روزرسانی کنید. برای پیش‌گیری از اشکال‌های احتمالی در حین به‌روزرسانی، تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از سایت موضوعی پر اهمیت است. به ویژه در مورد سایت‌هایی که بازدیدکنندگان زیادی دارند یا خدمات ارائه شده در آن پر اهمیت هستند.

عدم استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های قفل شکسته

قالب‌ها و افزونه‌های قفل‌شکسته یکی از منابع ایجاد اشکال‌های امنیتی هستند. برخی افراد این منابع طراحی سایت را به صورت غیرقانونی منتشر می‌کنند و در داخل کدهای افزونه یا قالب نیز دروازه‌هایی برای نفوذ به سایت‌های نصب کننده قرار می‌دهند. در این مورد بیشتر بخوانید: خطر استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های قفل شکسته.

استفاده از افزونه‌های با کیفیت

سیستم‌های مدیریت محتوا دارای صدها و هزاران افزونه‌ی رایگان هستند که امکانات زیادی را به سایت‌های طراحی شده اضافه می‌کنند. با این حال تمامی این افزونه‌ها دارای کیفیت و امنیت یکسانی نیستند. در هنگام انتخاب افزونه برای طراحی سایت، انتخاب افزونه‌هایی که تعداد کاربران بیشتری داشته باشند، از نظر کاربران امتیازات بهتری دریافت کرده باشند و به صورت منظم به‌روزرسانی شوند، امنیت و کارایی سایت شما را تا حد زیادی تضمین خواهد نمود.

استفاده از افزونه‌های امنیتی

یکی از کاربردهای افزونه‌ها در سیستم‌های مدیریت محتوا، افزایش امنیت است. برخی افزونه‌های موجود برای CMSها وظیفه‌ی بهبود امنیت و سد شدن در برابر تهدیدهای امنیتی را بر عهده دارند. علاوه بر افزونه‌های رایگان، افزونه‌های تجاری امنیتی نیز وجود دارند که می‌توان در هنگام طراحی سایت با وردپرس، جوملا و دروپال از آن‌ها استفاده نمود.

انتخاب نام کاربری و رمز غیرقابل کشف

انتخاب نام کاربری و رمز عبور غیرقابل حدس زدن برای ورود به بخش مدیریت یکی دیگر از نکات امنیتی مهم به شمار می‌رود. تغییر دادن مسیر ورود به بخش مدیریت نیز یکی از نکات قابل توجه برای افزایش امنیت این سیستم‌ها به شمار می‌رود.

انتخاب میزبان اینترنتی یا هاست با کیفیت

برخی از میزبان‌های اینترنتی ارزان‌قیمت و اشتراکی، دارای متخصصین خبره برای حفظ امنیت سرورهای ارائه شده نیستند. در هنگام استفاده از سرورهای اشتراکی، اگر امنیت کافی در این سیستم‌ها رعایت نشده باشد، در صورت آسیب‌دیدن یکی از سایت‌ها ممکن است فرد مهاجم دسترسی کافی برای هک تمامی سایت‌های میزبانی شده روی آن سرور را به دست آورد. گاهی در اخبار شنیده می‌شود که تیمی هکری توانست چند هزار سایت را از کار بیندازد یا اطلاعات آن‌ها را سرقت کند.

استفاده از سرورهای واسط امنیتی

برخی سرویس‌های تجاری یا رایگان موجود در اینترنت مانند CloudFlare، علاوه بر مزایایی که در زمینه‌ی سرعت و کارایی به دنبال دارند، می‌توانند سایت شما را در برابر برخی حملات امنیتی نیز محافظت کنند. بسته به سیستم مدیریت محتوایی که استفاده می‌کنید، ممکن است این سرویس‌های آنلاین افزونه‌های خاصی را نیز برای نصب روی سیستم در اختیار شما قرار دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱