جدول اصطلاحات سئو

سئو یا SEO کوتاه‌شده‌ی عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو است و به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که با هدف بهبود جایگاه سایت در فهرست نتایج گوگل به انجام می‌رسند.

در ادامه فهرست برخی اصطلاحات به کار رفته در سئو و مفهوم و کاربرد آن را را مشاهده می‌کنید.

اصطلاح سئو مفهوم اصطلاح به فارسی
robots.txt فایلی حاوی توضیحات لازم برای موتور جستجو است که دسترسی‌های مجاز برای ربات‌های جستجوگر را تعیین می‌کند.
Meta Tags تگ‌هایی است که در سرآمد سایت قرار می‌گیرند و برای کاربردهای مختلف و اعلام تنظیمات مختلف به موتورهای جستجوگر و مرورگر کاربرد دارد – بیشتر بخوانید: متاتگ‌های سئو
Meta Keywords یکی از انواع تگ‌های متا که برای تعریف کلمات کلیدی صفحه‌ی وب کاربرد دارد. در آخرین تغییرات موتورهای جستجو از جمله گوگل، این تگ منسوخ شده است و کلمات کلیدی توسط الگوریتم‌های هوشمند از محتوای سایت استخراج می‌شوند
Meta Description یکی دیگر از تگ‌های متا که برای اعلام شرح مختصری از محتویات صفحه کاربرد دارد. متن قرار گرفته در این تگ، در موتورهای جستجو زیر عنوان سایت به نمایش درمی‌آید.
Alt Text هر تصویر قرار گرفته در صفحات وب می‌تواند حاوی توضیحات جانبی باشد که برای موتورهای جستجو و برای کاربرانی که نمایش تصاویر را غیرفعال کرده‌اند قابل استفاده است.
Analytics یکی از سرویس‌های شرکت گوگل که وظیفه‌ی تهیه‌ی آمار کامل از بازدیدهای انجام شده از سایت شما و ارائه‌ی گزارش‌های متنوع و تخصصی را بر عهده دارد.
Anchor Text متنی که داخل پیوندها نوشته می‌شود و تعیین می‌کند هدف پیوند چه موضوع یا عنوانی دارد.
Authority اعتباری که موتورهای جستجو بر اساس معیارهای مختلف به صفحات سایت و کل سایت شما اختصاص می‌دهند با این واژه نامگذاری شده است.
Backlink پیوندهای سایت شما که در سایت‌های دیگر قرار گرفته‌اند بک‌لینک نام دارند. بک‌لینک‌هایی که به سایت شما اشاره کنند و در سایت‌های معتبر واقع شده باشند، اعتبار سایت شما را در نظر موتور جستجو افزایش می‌دهند.
Black Hat SEO سئو کلاه سیاه که با روش‌های همراه با تقلب و با هدف فریب موتور جستجو به انجام می‌رسند. اغلب روش تقلب شامل خرید بک‌لینک از سایت‌های دیگر و درج محتوای غیرقابل استفاده برای کاربران در سایت و قابل مشاهده توسط موتور جستجو است.
Cache نسخه‌ای از سایت شما که در موتور جستجو نگهداری می‌شود تا امکان جستجوی سریع محتوای آن فراهم شود.
CMS سیستم‌های مدیریت محتوا یا Content Management System نرم‌افزارهایی هستند که برای طراحی سایت به کارگیری می‌شوند. این نرم‌افزارها بیشتر نیازهای موجود را به صورت پیش‌فرض برطرف می‌کنند و برخی نیازهای خاص می‌بایست به صورت سفارشی در آنان پیاده‌سازی شود – بیشتر بخوانید: سیستم مدیریت محتوا چیست؟
Crawler نرم‌افزار خزنده‌ی موتورهای جستجوگر است که به صورت منظم تمامی سایت‌های اینترنت را پیمایش می‌کند و محتوای آن‌ها را ذخیره سازی می‌کند.
Directory سایت‌هایی که با هدف طبقه‌بندی و گروه‌بندی سایت‌های اینترنتی طراحی شده باشند.
Domain Name نام دامنه‌ی سایت شامل یک بخش نام و یک پسوند مانند rokaweb.ir – بیشتر بخوانید: دامنه چیست؟
Follow Link یکی از انواع پیوند است که اعتبار سایت مبدا را به سایت مقصد نیز هدایت می‌کند. پیوندهای nofollow اعتباری به سایت مقصد هدایت نمی‌نمایند.
Index پایگاه داده‌ی موتورهای جستجو از محتوای سایت‌های اینترنتی
Keyword کلمات کلیدی که موضوع اصلی هر مطلب موجود در سایت شما را مشخص می‌کنند و از نظر موتورهای جستجو برای مخاطبان شما اهمیت بیشتری دارند.
Nofollow عدم انتقال اعتبار سایت لینک دهنده به سایت لینک گیرنده با پیوندهایی از نوع nofollow قابل دسترسی است.
NoIndex صفحاتی از وبسایت که این ویژگی را داشته باشند در پایگاه داده‌ی گوگل ذخیره نمی‌شوند و در نتایج جستجو نیز قابل مشاهده نخواهند بود – بیشتر بخوانید: استفاده از noindex برای صفحات تگ وردپرس
PR, Page Rank سیستم اعتباردهی گوگل به صفحات اینترنت که تا چند سال گذشته به صورت عمومی قابل مشاهده و دسترسی بود.
Redirect سیستمی که کاربران مراجعه کننده به یک صفحه‌ی سایت را به یک نشانی یا صفحه‌ی دیگر هدایت می‌کند.
Sitemap نقشه‌ی سایت، فهرست تمامی صفحات موجود در سایت شماست که با عددی امتیازدهی می‌شوند و ارزش و اهمیت این صفحات را از دید شما مشخص می‌نمایند – بیشتر بخوانید: نقشه سایت چیست ؟
Title عنوان صفحه که در بالای نوار مرورگر و در فهرست نتایج موتور جستجو قابل مشاهده است.
Internal Link پیوندهایی که مقصد آن‌ها سایت فعلی باشد لینک داخلی گفته می‌شوند.
External Link پیوندهایی که کاربران را به سایت‌های دیگر هدایت می‌کنند لینک خارجی نام دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱