خرید بک لینک برای سئو و عواقب آن

در این نوشته با اصطلاح بک‌لینک( Backlink ) و بازار سیاه خرید و فروش آن و اثرات مثبت و منفی احتمالی در سئو را بررسی خواهیم کرد.

بک لینک چیست؟

بک‌لینک به پیوندهایی گفته می‌شود که در سایت‌های دیگر قرار گرفته و به سایت شما اشاره می‌کنند. یکی از معیارهای اصلی در کشف اعتبار سایت‌ها در سئو و موتورهای جستجو، بررسی تعداد، تنوع و کیفیت بک‌لینک‌های موجود به سایت شما است.

بک لینک

به طور طبیعی هر چه کمیت و کیفیت بک‌لینک‌های اشاره کننده به سایت شما بیشتر باشد، می‌تواند نشانه‌ای از کیفیت بیشتر سایت شما و در نتیجه کسب رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو باشد.

تقلب در سئو با خرید بک‌لینک

با توجه به آنچه در مورد بک‌لینک گفته شد، بسیاری از افراد برای کسب رتبه‌های بالاتر، با پرداخت وجه به سایت‌های پر اعتبار، بک‌لینک‌ها یا به عبارت دیگر تبلیغات متنی برای خود خریداری می‌کنند. خرید بک‌لینک برای انتقال اعتبار سایت مبدا به سایت مقصد و بهبود رتبه‌ی سئو توسط گوگل ممنوع شده است. هرچند ممکن است گوگل به عنوان یک نرم‌افزار از شناسایی برخی از این پیوندها ناتوان باشد و با خرید بک‌لینک بتوان در مدتی کوتاه به نتایج خوبی در سئو دست پیدا کرد ولی باید دانست که این کار با ریسک فراوانی همراه است.

گزارش خریداران و فروشندگان بک‌لینک

گوگل یک نرم‌افزار است و یک نرم‌افزار هیچ‌گاه نمی‌تواند توانایی تشخیص و هوش یک انسان را داشته باشد. به همین دلیل، موتور جستجوی گوگل صفحاتی برای گزارش سایت‌های متقلب که با ایجاد بازار سیاه، رتبه‌ی سایت‌ها را بر خلاف روند طبیعی و با پرداخت وجه جابجا می‌کنند، ایجاد کرده است. برای مثال با مراجعه به این صفحه می‌توان سایت‌های خریدار و فروشنده‌ی بک‌لینک یا لینک پولی را به گوگل گزارش داد.

گوگل گزارش‌های دریافت شده از کاربران را بر اساس اولویت اثربخشی بر کیفیت نتایج جستجو طبقه‌بندی می‌کند و سایت‌هایی که به عنوان متقلب شناسایی شوند، مورد جریمه و کاهش رتبه‌های قابل توجه قرار می‌گیرند.

چه تفاوتی میان تبلیغات و خرید بک‌لینک یا تبلیغات متنی وجود دارد؟

انجام تبلیغات یا بازاریابی اینترنتی از دید موتورهای جستجو کاری مجاز به حساب می‌آید. تفاوت تبلیغات با بک‌لینک در وجود یا عدم وجود صفت rel=nofollow در پیوندهای ایجاد شده به سایت مقصد است. گوگل توصیه می‌کند که تبلیغاتی پولی می‌بایست در پیوند خود این ویژگی را ثبت کنند تا از انتقال اعتبار سایت مبدا به مقصد جلوگیری شود. به مثال زیر به عنوان یک تبلیغ اینترنتی مجاز توجه کنید:

چرا برخی شرکت‌های سئو مشتریان را به خرید بک‌لینک تشویق می‌کنند؟

قطعا هیچ کس از دریافت پول بدون انجام کار بدش نمی‌آید. این شرکت‌ها به صورت مستمر با ایجاد چندین دامنه‌ی مختلف و درج مطالب بی‌ارزش در آن‌ها تلاش می‌کنند از دید گوگل رتبه‌های بالایی به دست آورند. سپس با دریافت مبالغ سنگین از تعداد زیادی از مشتریان بک‌لینک‌های متعددی در این سایت‌ها برای مشتریان خود ایجاد می‌کنند. تا زمانی که گوگل بتواند این سایت‌های متقلب را شناسایی کند یا کسی آن‌ها را گزارش کند، قطعا زمانی طول خواهد کشید. تا زمانی که این اتفاق بیفتد، شرکت سئو مبالغ زیادی از مشتریان خود دریافت کرده و سایت‌های آنان را به صفحه‌ی اول یا رتبه‌ی اول آورده است. اگر بعد از مدتی سایت سقوط کند، شرکت مورد نظر در ظاهر مقصر نخواهد بود زیرا این شما هستید که خوب فعالیت نکرده‌اید و رتبه‌ی به دست آمده را کاهش داده‌اید.

کیفیت بک‌لینک‌ها

بک‌لینک‌ها با معیارهای مختلفی رتبه‌بندی می‌شوند. بالاترین کیفیت یک بک‌لینک زمانی خواهد بود که از یک سایت معتبر با موضوع مرتبط با موضوع سایت شما و در مطلبی مرتبط با موضوع مطلب شما و با عنوان پیوند مناسب ایجاد شود.

نمونه‌های شناسایی تقلب توسط گوگل

تقلب در سئو به طور ویژه در زبان فارسی که گوگل تمرکز کمتری روی آن دارد، بسیار متداول است. با این حال نمونه‌های زیادی وجود دارد که برخی سایت‌ها پس از ۵ تا ۶ سال حضور در رتبه‌ی اول گوگل به ناگاه پس از شناسایی شدن تقلب‌های سئو، به صفحات چند رقمی رفته‌اند. سایت‌هایی که توسط گوگل جریمه می‌شوند، به سختی بتوانند به رتبه‌ی نخست خود برگردند زیرا مدت جریمه طولانی و از بین بردن تقلب‌های گسترده از سطح وب کاری بسیار مشکل خواهد بود. برخی از این سایت‌ها ناچار می‌شوند سایت قدیمی را کاملا کنار بگذارند و کار را با دامنه‌ای جدید آغاز کنند.

استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی بک‌لینک‌ها

گوگل به صورت گسترده از هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کند. سایت‌هایی که به خرید و فروش بک‌لینک می‌پردازند به صورت خواسته و ناخواسته دارای ویژگی‌ها و الگوهایی هستند که در گذر زمان توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی به آسانی شناسایی می‌شوند. هرچند امروز برخی از بک‌لینک‌ها توسط این سیستم‌ها قابل شناسایی نباشند، تضمینی وجود ندارد که در یک ماه آینده یا یک سال آینده شرایط به همین شکل باقی بماند.

لینک بیلدینگ به روش صحیح

بک‌لینک‌های طبیعی و سالم هیچ گاه در کوتاه‌مدت ایجاد نخواهند شد. سرعت و تعداد ایجاد شدن آن‌ها نیز از روندی قابل پیش‌بینی تبعیت می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید بک‌لینک‌های واقعی به سایت شما ایجاد شود، می‌بایست تلاش خود را روی تولید محتوای خوب و منحصر به فرد متمرکز کنید. صاحبان سایت‌های دیگر پس از مشاهده‌ی مطالب شما به صورت خودکار و با گذشت زمان لینک‌هایی به شما ایجاد خواهند کرد.

البته استفاده از تبلیغات اینترنتی و بازاریابی اینترنتی را نباید فراموش کرد تا بتوان محتوای خوب را در زمانی کوتاه‌تر به تعداد بیشتری از مخاطبان معرفی کرد. همچنین استفاده‌ی هوشمندانه از پتانسیل قوی شبکه‌های اجتماعی ابزاری است که می‌تواند دستیابی به نتیجه را سرعت بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *