سئو چیست ؟

سئو سایت یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو دانشی است که با استفاده از آن وضعیت فنی و محتوایی سایت به گونه‌ای بهبود می‌یابد تا موتورهای جستجو بهتر بتوانند ساختار و مفهوم آن را شناسایی کنند و در نتیجه برای کلمات کلیدی پربازدید، سایت را در رتبه‌های بالاتر به نمایش درآورند.

سئو گوگل

سئو یا SEO کوتاه‌شده‌ی عبارت Search Engine Optimization است و دانشی است که نیازمند مطالعه، آزمون و خطا و تلاش دائمی برای به‌روزماندن است.

بالاتر قرار گرفتن در نتایج چه اثری دارد ؟

بیش از ۵۰ درصد افرادی که در موتورهای جستجو به دنبال خدمات، محصولات یا اطلاعات خاصی هستند، روی نتایج اول تا سوم گوگل کلیک می‌کنند و نتایج چهارم تا دهم و نتایج صفحات دوم به بعد تعداد کلیک‌های به مراتب کمتری دریافت می‌کنند.

به همین دلیل اگر سایت شما بتواند برای جستجوی کلمات پربازدید در رتبه‌های اول تا سوم گوگل به نمایش درآید، تعداد زیادی بازدید، مخاطب و مشتری جذب خواهید کرد.

چه افرادی به سئو نیاز دارند؟

به طور کلی، اغلب سایت‌های اینترنتی می‌توانند از مزایای سئو بهرمند شوند. به طور خاص سایت‌های خدمات آنلاین یا سایت‌های فروشگاه اینترنتی، از مهم‌ترین مخاطبان سئو به حساب می‌آیند.

انواع دیگر سایت‌ها نیز اگر بتوانند از سئو به خوبی برای افزایش بازدید و مخاطبان خود بهره‌گیری نمایند، خواهند توانست با تکیه بر بازدید بیشتر به کسب درآمد از راه تبلیغات اینترنتی بپردازند.

تقلب در سئو و نتایج آن

تمامی افرادی که در سئو فعالیت می‌کنند، با استفاده از اصول سئو این کار را انجام نمی‌دهند. بلکه با استفاده از نقاط ضعف گوگل و اغلب با خرید بک‌لینک در سایت‌های معتبر تلاش می‌کنند تا سایت شما را به رتبه‌های نخست گوگل برسانند.

سئو منفی

خرید بک‌لینک یکی از مواردی است که از دید گوگل تقلب محسوب می‌شود و چنانچه با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند یا با استفاده از گزارش‌های مردمی بک‌لینک‌های خریداری شده را شناسایی کند، سایت خریدار و سایت فروشنده‌ی بک لینک را مورد جریمه قرار می‌دهد.

هرچند ممکن است استفاده از روش‌های همراه با تقلب برای سئو در کوتاه مدت با موفقیت همراه باشد، ولی همیشه ریسک جریمه شدن و سقوط در کنار سایت خواهد بود.

این ریسک زمانی بیشتر می‌شود که سایتی بر اساس رتبه‌ی غیرواقعی کسب شده، کسب و کار خود را توسعه دهد و به همین نسبت هزینه‌های بیشتری را نیز متحمل شود و به طور ناگهانی مورد جریمه و کاهش رتبه واقع شود.

با توسعه‌ی دانش و قدرت موتورهای جستجو، روز به روز موفق شدن در سئو با استفاده از تقلب یا روش‌های کلاه سایت سئو، سخت‌تر از قبل می‌شود و ریسک شکست‌های بزرگ و خسارت‌های جبران ناپذیر بیشتر از گذشته در تصمیم‌ها موثر می‌افتند.

بهینه‌سازی کلمات کلیدی

یکی از بخش‌های مهم در سئو سایت، یافتن کلمات کلیدی مهم است که جستجوهای بیشتری را به خود جذب می‌کنند و مشتریان واقعی را به سایت شما هدایت می‌نمایند. برخی از کلمات هرچند از نظر تعداد جستجو حجم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند، ولی ممکن است جستجوهای غیرواقعی یا جستجوهایی باشند که تنها در جهت کسب اطلاعات هستند و به خرید یا ارتباط کاری منجر نخواهند شد.

کلمات و عبارت‌های کلیدی در بهینه‌سازی سایت

«یافتن کلمات کلیدی موثر و فعالیت هوشمندانه برای کسب رتبه‌های برتر در این کلمات» می‌تواند تعریف دیگری از سئو به حساب آید.

انواع سئو از دید فعالیت‌ها

سئو در دید فنی به دو نوع فعالیت تقسیم‌بندی می‌شود.

۱- سئوی داخلی( On-Page )

سئوی داخلی( On-Page ) به مجموعه فعالیت‌هایی که در محدوده‌ی داخلی سایت به انجام می‌رسد گفته می‌شود. به عبارت دیگر ایجاد سایتی با رعایت اصول تعریف شده در موتورهای جستجو و رعایت استانداردهای طراحی سایت روزآمد سئوی داخلی نام دارد. در سئوی داخلی، تلاش می‌شود همان طور که کاربران به عنوان یک انسان و دارای هوش انسانی می‌توانند از مطالب سایت به خوبی استفاده کنند، تغییراتی فنی در سایت ایجاد شود تا موتورهای جستجو نیز بتوانند همین درک را از سایت داشته باشند.

انواع سئو

۲- سئوی خارجی( Off-Site )

سئوی خارجی( Off-Site ) مجموعه فعالیت‌هایی است که خارج از محدوده‌ی سایت به انجام می‌رسند. در این مجموعه فعالیت‌ها، تلاش می‌شود اعتبار سایت هدف در دید موتورهای جستجو افزایش پیدا کند. این کار به طور کلی با روش‌های متنوعی به انجام می‌رسد. انجام فعالیت‌هایی در بخش کنسول موتورهای جستجو، دریافت اعتبار از سایت‌های دیگر با پیوندهای ارسالی، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی از جمله فعالیت‌های انجام شده در سئوی خارجی است.

انجام این دو در کنار یکدیگر به علاوه‌ی ایجاد سایتی با محتوا و با کیفیت سبب می‌شود موتورهای جستجو سایت را در رتبه‌های بالاتری به نمایش در آورند.

آنالیز یا بررسی سئو سایت چیست ؟

قدم اول پیش از شروع سئو سایت، بررسی وضعیت فعلی سایت در موتور جستجو است. در این مرحله کیفیت فنی، ساختاری، محتوایی و وضعیت رقبا و جایگاه آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس نتایج به دست آمده در فاز آنالیز یا بررسی سئو سایت، طرح و برنامه‌ی قابل اجرا برای رسیدن به اهداف تعیین شده، مشخص می‌شود.

طرح قابل اجرا ممکن است شامل طراحی سایت، تولید محتوای سایت، تغییر ساختارها یا بهبود بخش‌ها و فعالیت‌های قبلی باشد.

اثر شبکه‌های اجتماعی بر سئو

پیش از فراگیر شدن مرورگر وب گوگل کروم، آمار قابل استنادی برای شکل فعالیت و عملکرد کاربران در سایت‌های اینترنتی در اختیار موتورهای جستجو قرار نداشت، با توسعه و فراگیر شدن این مرورگر، اکنون گوگل توانایی دارد فعالیت‌های انجام شده توسط میلیون‌ها کاربر را جمع‌آوری و طبقه بندی کند و از این عادت‌ها و بازخوردها در رتبه‌بندی نتایج استفاده نماید.

نام دامنه و اثر آن روی سئو

برای مثال درصد کلیک روی پیوندهای موجود در شبکه‌های اجتماعی و مدت زمان صرف شده برای مشاهده و استفاده از خدمات سایت‌های مختلف که به Bounce rate یا نرخ فرار شناخته می‌شود، توسط گوگل قابل محاسبه است.

به همین دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و جذب مخاطبان بیشتر از این طریق می‌تواند به یکی از عامل‌های مهم در سئو به حساب آید.

موتورهای جستجو بر اساس چه معیارهایی سایت‌ها را رتبه بندی می‌کنند ؟

کارشناسان موتور جستجو در گوگل به صورت مستمر در حال بهبود و آزمون و خطا برای برنامه‌نویسی الگوریتم‌های بهینه‌تر در زمینه‌ی رتبه‌بندی نتایج و شناسایی افراد متقلب فعالیت می‌کنند.

الگوریتم‌های نوشته شده توسط کارشناسان گوگل، به صورت محرمانه حفظ می‌شوند تا امکان تقلب و سوء استفاده به حداقل برسد.

گفته می‌شود برای رتبه‌بندی نتایج، بیش از ۲۰۰ عامل در هر سایت محاسبه و امتیازدهی می‌شوند و سپس سایت‌ها بر اساس امتیازهای دریافت شده از رتبه‌ی نخست به بعد قرار می‌گیرند.

برخی معیارهای اصلی رتبه‌بندی توسط گوگل اعلام شده‌اند و برخی دیگر با آزمون و خطا توسط متخصصین سئو شناسایی گشته‌اند. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرعت سایت
  • حجم سایت
  • واکنش‌گرا بودن سایت
  • استفاده از پروتکل https
  • تولید محتوای با کیفیت سایت
  • حجم محتوای مرتبط
  • تعداد لینک‌های با کیفیت به سایت
  • عمر دامنه
  • عمر محتوای سایت

استفاده از سئو در مقایسه با سایر روش‌های جذب مخاطب

سئو هرچند ممکن است در ابتدا مستلزم تلاش و صرف هزینه‌ی بیشتری باشد ولی در بلند مدت بازدهی و سوددهی بیشتری خواهد داشت. روش‌های دیگر بازاریابی اینترنتی، معمولا فعالیت‌های هستند که در کوتاه مدت پاسخگو هستند ولی موفقیت در آن‌ها مستلزم هزینه و فعالیت دائمی است و در مدت کوتاهی پس از توقف فعالیت‌ها، بازدهی این روش‌ها نیز کاهش چشم‌گیری را تجربه خواهد کرد.

در طرف دیگر، فعالیت اصولی در سئو، تضمیم می‌کند که تا مدت‌هایی طولانی، مخاطبینی که بیشترین ارتباط با خدمات یا محصولات شما را دارند به سایت شما جذب خواهند شد.

به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان، سئو را به عنوان پربازده‌ترین روش بازاریابی اینترنتی معرفی می‌نمایند.

آیا می‌خواهید در رتبه‌های نخست گوگل دیده شوید ؟

اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان سایت خود را با تکیه بر بازدیدهای واقعی و مشتریان بالقوه افزایش دهید، حتی اگر سایت اینترنتی ندارید و می‌خواهید از فرصت و ظرفیت فضای مجازی برای بهبود کسب و کار خود استفاده نمایید، با ما تماس بگیرید.

روکا با دراختیار داشتن ظرفیت فنی کم نظیر در زمینه‌ی طراحی سایت مطابق با اصول سئو و اصول روز دنیای وب در کنار دانش، تجربه و مهارت در زمینه‌ی سئو، امید به موفقیت در فعالیت مجازی را پیش روی شما قرار خواهد داد.

دانلود رایگان مقاله به صورت pdf

برای دانلود رایگان مقاله سئو چیست با فرمت pdf اینجا کلیک کنید.


مشاهده‌ی تمامی نوشته‌ها در گروه: بهینه‌سازی موتور جستجو. ‏ فهرست برچسب‌ها: .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *