نکته‌های مهم امنیتی ایمیل و ایمیل‌های Spam

ایمیل‌های Spam یا هرزنامه‌ها ایمیل‌هایی هستند که بدون خواست شما، به صندوق پستی شما ارسال می‌شوند. سیستم‌های پیشرفته نرم‌افزاری از جمله جی‌میل و یاهو‌میل در شناسایی اغلب این ایمیل‌ها با موفقیت عمل می‌کنند ولی با توجه به زیرساخت ماشینی این سیستم‌ها، موفقیت ۱۰۰ درصد آن‌ها به کمک و همراه شما وابسته است.

ارسال ایمیل

مقابله با هرزنامه‌ها از چند جهت اهمیت دارد.

  1. احتمال گم شدن ایمیل‌های مهم در میان هرزنامه‌ها.
  2. پر شدن صندوق پستی با هرزنامه‌ها و عدم دریافت ایمیل‌های مهم.
  3. آسیب‌های امنیتی و ویروسی که ممکن است با این ایمیل‌ها به اطلاعات شما وارد شود.
  4. اتلاف زمان و هزینه برای مطالعه و مبارزه با این ایمیل‌ها

روش‌های مبارزه با ایمیل‌های ناخواسته یا هرزنامه‌ها

ارسال ایمیل‌های هرزنامه به دلیل حجم بسیار زیاد و زمان زیاد مورد نیاز به تلاش و صرف زمان و هزینه نیازمند است. با دقت کافی در انجام تمامی نکات زیر می‌توانید فرستندگان هرزنامه را از ارسال مجدد این ایمیل‌ها به صندوق پستی خود ناامید کنید.

  1. خصوصی نگهداشتن نشانی ایمیل و به طور خاص ننوشتن آن در سایت‌های عمومی.
  2. باز نکردن ایمیل‌هایی که فرستنده‌ی آن را نمی‌شناسید و یا متن آن‌ها شک برانگیز هستند.
  3. عدم کلید روی پیوندهای موجود در ایمیل‌های ناشناس و مشکوک
  4. عدم دانلود و باز کردن پیوست‌های ایمیل‌های ناشناس و مشکوک
  5. عدم کلیک روی «Show Images» در ایمیل‌های ناشناس و مشکوک
  6. عدم پاسخگویی به ایمیل‌های ناشناس و نشان‌گذاری آن‌ها به عنوان Spam.
  7. عدم استفاده از پاسخ خودکار به ایمیل‌های دریافتی یا ایجاد لیست سفید برای دامنه‌های خاص.
  8. تحت هیچ شرایطی از ایمیل به عنوان مسیر ارتباطی و دریافت تاییدیه برای فرآیندهای مالی کمک نگیرید.

بسیاری از نکات اشاره شده در فهرست بالا، در این جهت هستند که انجام ندادن آن‌ها سبب خواهد شد فرستنده‌ی هرزنامه از اینکه شما ایمیل را مشاهده نمودید با خبر شود و در آینده با اطمینان، نسبت به ارسال مجدد و پر حجم‌تر این ایمیل‌ها اقدام کند.

  • برخی از ایمیل‌های هرزنامه از سایت‌هایی هستند که مستقیما با هدف خرابکاری نیستند. ممکن است خواسته یا ناخواسته فردی ایمیل شما را به یک سایت معتبر ارسال کرده باشد و آن سایت نیز خبرنامه‌های خود برای شما ارسال می‌کند. در چنین مواردی، پس از اطمینان از وجود پیوند Unsubscribe در انتهای ایمیل و اینکه سایت فرستند سایت خرابکاری نیست، از لیست آن خارج شوید.
  • برخی دیگر از ایمیل‌های هرزنامه از گروه‌های یاهو و گوگل برای شما ارسال می‌شوند. در چنین شرایطی، می‌توانید دستورالعمل‌های موجود در انتهای ایمیل برای خروج از این گروه‌ها را انجام دهید. همچنین می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات گروه‌های این دو سایت، با انجام تنظیمات لازم، از اضافه شدن بدون اطلاع خود در گروه‌های جدید جلوگیری نمایید.
  • یکی از روش‌های ارسال کنندگان هرزنامه، ترغیب گیرنده‌ی ایمیل به پاسخگویی است. برای مثال ممکن است از شما بپرسند که آیا ایمیل قبلی‌شان به دستتان رسید، یا از شما در مورد همکاری تجاری و پر سود نظرخواهی کنند. در شرایطی که موضوع ایمیل مشکوک و ناقص است و فرستنده را نمی‌شناسید فورا ایمیل را به عنوان Spam نشان‌گذاری کنید. پاسخگویی به چنین ایمیل‌هایی سبب می‌شود سیستم تشخیص هرزنامه‌ی نرم‌افزاری با این حساب که شما به فرستنده پاسخ داده‌اید و او را می‌شناسید، ایمیل‌های فرستنده را دیگر به Spam منتقل نکنند و فرستنده با خیالی آسوده نسبت به ارسال حجیم تبلیغات به صندوق شما اقدام خواهد کرد.
  • سیستم‌های آنلاین نمایش ایمیل مانند جی‌میل و یاهو حاوی ویروس‌یاب‌های قدرتمند هستند و اغلب فایل‌های آلوده را شناسایی می‌کنند. با این حال احتمال خطای این سیستم‌ها وجود دارد. بنابراین تحت هیچ شرایطی پیوست‌های ناشناس و مشکوک را دانلود و اجرا نکنید.

کلاهبرداری مالی از طریق ایمیل

کلاهبرداری مالی از طریق ارسال ایمیل‌های تقلبی در دنیا بسیار متداول است. اگر تصور می‌کنید که آشنا بودن نشانی ایمیل فرستنده برای اطمینان کافی است و فرستنده قطعا همکار یا مشتری یا شریک شماست، کاملا در اشتباه هستید.

ارسال ایمیل با نشانی‌های تقلبی کاری بسیار آسان است. به این معنی که هکرها به سادگی می‌توانند از نشانی ایمیل دوست و همکار و شریک شما به شما پیام بفرستند و برای مثال از شما بخواهند مبلغی را به شماره حساب جعلی واریز کنید.

همچنین ممکن است رایانه یا گوشی دوست و همکار و مشتری شما آلوده به بدافزار باشد و ایمیل‌های شما پیش از رسیدن به دست مخاطب اصلی به دست هکرها بیفتد.

در نتیجه استفاده از روش‌های قدیمی مانند تماس تلفنی و یا استفاده از گفتگوی آنلاین صوتی و تصویری با نرم‌افزارهای موبایلی اطمینانی به مراتب بیشتر از ارسال ایمیل به ویژه در تراکنش‌های مالی برای شما به دنبال خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱