آموزش سئو وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به عنوان محبوب‌ترین ابزار برای طراحی سایت در جهان به شمار می‌رود. جذب مخاطبان از طریق موتورهای جستجو و بهینه‌سازی سایت به گونه‌ای که گوگل توانایی برقراری ارتباط موثر با محتوا و ساختار سایت را داشته باشد از اهداف مهم دارندگان سایت به شمار می‌رود.

سئو، شامل فعالیت‌های متنوع و متعددی است. گفته می‌شود گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها بیش از ۲۰۰ عامل را در نظر می‌گیرد. بنابراین بهینه‌سازی یک سایت طراحی شده با وردپرس نیز همانند سایت‌هایی با فناوری‌های دیگر، می‌بایست با درنظر گرفتن عوامل و معیارهای به انجام برسد.

سئو وردپرس

انجام سئو در یک سایت بر پایه‌ی وردپرس با توجه به امکانات و ساختارهای آن به چند بخش کلی قابل تقسیم‌بندی است.

  1. بهینه‌سازی سرور
  2. بهینه‌سازی تنظیمات وردپرس
  3. بهینه‌سازی قالب
  4. افزونه‌ی سئو
  5. ساختار و نوع محتوا
  6. عوامل مرتبط با موتور جستجو مانند پروتکل https و نقشه سایت

در ادامه هر یک از عوامل فوق را به صورت مختصر بررسی خواهیم نمود.

بهینه‌سازی سرور

از جمله عوامل موثر در سئو که می‌تواند به صورت غیرمستقیم روی سایر عوامل نیز اثر داشته باشد، عملکرد صحیح و با سرعت مناسب سرور است. گوگل با دقت، سرعت و عملکرد سرور سایت‌ها را اندازه‌گیری می‌کند و به عنوان یکی از عوامل در رتبه‌بندی آن‌ها در نظر می‌گیرد.

اگر سرور سرعت کافی نداشته باشد یا فایل‌های جانبی و اصلی سایت را فشرده‌سازی نکند یا تاریخ انقضای آن‌ها را مشخص نکند، نمره‌ای منفی در سئو سایت وردپرسی شما در نظر گرفته می‌شود.

بهینه‌سازی تنظیمات وردپرس

وردپرس به صورت پیش‌فرض دارای برخی تنظیمات است که می‌تواند در سئو اثرگذار باشند. مهم‌ترین این تنظیمات، بخش پیوندهای یکتا است که می‌بایست در هنگام ایجاد سایت جدید، تنظیم شوند. تعیین نام نوشته به عنوان نشانی صفحات و برگه‌ها در مقایسه با تعیین آدرس صفحات به صورت‌های دیگر، دارای مزیت در سئو می‌باشد.

همچنین ممکن است در هنگام نصب، خواسته یا ناخواسته، گزینه‌ی «عدم نمایش سایت در موتورهای جستجو» را فعال کرده باشید. بررسی این گزینه پیش از انتشار سایت لازم است.

استفاده از نشانی سایت با www یا بدون www در هنگام نصب وردپرس یا پس از آن می‌تواند در بخش تنظیمات تعریف شود. خوشبختانه وردپرس به صورت خودکار از نمایش سایت با هر دو نشانی که سبب ایجاد محتوای تکراری در گوگل می‌شود، جلوگیری می‌کند.

بهینه‌سازی قالب

از جمله‌ی سایر عوامل مهم در سئو، کیفیت قالب سایت شما است. بسیاری از افراد برای طراحی سایت با وردپرس، از قالب‌های آماده استفاده می‌کنند. قالب‌های آماده اغلب پرحجم و کند هستند. این موضوع به دلیل پشتیبانی این قالب‌ها از ده‌ها یا صدها تنظیم متفاوت و همچنین لزوم پشتیبانی قالب از نیازمندی‌های مختلف سرچشمه می‌گیرد.

همچنین قالب‌هایی که برای تولید متن صفحات از افزونه‌های Page Builder استفاده می‌کنند، به مراتب سنگین‌تر و کندتر هستند.

برای در اختیار داشتن سایتی وردپرسی که بیشترین سرعت و بهترین عملکرد سئو را داشته باشد، طراحی یک قالب اختصاصی که بیشترین سرعت ممکن و کمترین حجم را داشته باشد، ضروری است.

اگر سایت وردپرس شما به دلیل استفاده از قالب‌های آماده کند و ناکارآمد است، برای سفارش طراحی قالب اختصاصی وردپرس با ما تماس بگیرید.

افزونه‌ی سئو

وردپرس دارای دو افزونه‌ی شناخته‌شده برای سئو به نام All in One SEO و Yoast SEO است. این افزونه‌ها هر یک در میلیون‌ها سایت وردپرس نصب شده و فعال هستند.

نصب هر یک از این افزونه‌ها بدون داشتن اطلاعات اولیه در مورد سئو تمامی آنچه برای سئو نیاز دارید را در اختیارتان قرار نخواهد داد. انجام تنظیمات به شکلی متناسب با نوع و محتوای سایت شما، همچنین آموزش استفاده‌ی بهینه از تنظیمات این افزونه‌ها در هنگام تولید محتوای سایت، در جهت دستیابی به سئو کارآمد وردپرس مورد نیاز خواهد بود.

جهت انجام بهینه‌سازی‌های لازم روی این افزونه‌ها، نیاز است تا با اصول سئو به خوبی آشنا باشید و مخاطبان سایت و نیازهای آن‌ها را به خوبی بشناسید. در اغلب موارد بهتر است تا کار تنظیمات این افزونه‌ها را به افراد خبره در سئو بسپارید.

ساختار و نوع محتوا

محتوایی که در سایت شما قرار می‌گیرد باید دارای نکته‌هایی باشد که بتواند نظر مخاطبان و موتورهای جستجو را به صورت همزمان جلب نماید. برخی از نکات لازم در تولید محتوای متناسب با سئو به شرح ذیل می‌باشند:

  1. تعیین صحیح عنوان محتوا
  2. تعیین کلمات کلیدی و تمرکز مناسب روی این کلمات
  3. تولید محتوای متعدد در جوانب مختلف و مرتبط با کلمات کلیدی هدف
  4. تعیین نشانی صفحات متناسب با سئو
  5. ایجاد پیوندهای داخلی کارآمد
  6. استفاده‌ی مناسب از تصاویر و فایل‌های چندرسانه‌ای
  7. تولید محتوا با رعایت اصول کدنویسی html استاندارد
  8. طول محتوا
  9. منحصر به فرد بودن محتوا

عوامل مرتبط با موتور جستجو مانند نقشه سایت

آخرین نکته در سئو وردپرس، آشنایی با عملکرد فایل‌هایی مثل robots.txt، نقشه سایت، پروتکل https، تنظیمات htaccess و برخی نکات دیگر است. بسته به اینکه محتوای سایت و ساختار آن به چه شکلی باشد، لازم است تا اطلاعات لازم به شکل‌های مختلف در اختیار موتور جستجو قرار گیرد تا بهترین نتیجه در سئو وردپرس قابل دستیابی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱