آموزش طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

برای یادگیری طراحی فروشگاه اینترنتی با توجه به درمیان بودن تراکنش‌های مالی، خرید و فروش و سیستم‌های انبارش و حمل کالا، به پیش‌نیازهایی علاوه بر تخصص‌های فنی مورد نیاز در طراحی سایت و برنامه‌نویسی سایت نیاز است.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

این پیش‌نیازهای عبارتند از:

  1. آشنایی سطحی با سیستم‌های حسابداری
  2. آشنایی ابتدایی با سیستم‌های انبارداری
  3. آشنایی کافی با سیستم‌های پرداخت بانکی
  4. آشنایی با نماد اعتماد الکترونیک
  5. آشنایی با سیستم‌های ارسال پیامک و ایمیل
  6. آشنایی با روش‌های حمل کالا
  7. اطلاعات کافی از اصول امنیتی در تراکنش‌های مالی و طراحی سایت
  8. اطلاعات کافی در مورد سئو و بهینه‌سازی سایت

علاوه بر این، در هر فروشگاه اینترنتی بسته به فرآیندها و کالاهای مورد معامله و نوع مشتریان آن، ممکن است نیازهای دیگری موجود باشند که طرح‌ریزی و نوشتن یک برنامه‌ی دقیق برای پوشش آن‌ها مهم و ضروری هستند.

روش‌های طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی به چهار شکل کلی امکان‌پذیر است که هر یک برای برخی نیازها ممکن است مناسب یا نامناسب باشند.

  1. استفاده از سرویس‌های آنلاین و رایگان ارائه‌ی فروشگاه اینترنتی
  2. استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا و نصب کردن افزونه‌های فروشگاهی
  3. استفاده از سیستم‌های فروشگاهی مانند مجنتو، پرستاشاپ و اوپن کارت
  4. برنامه‌نویسی اختصاصی فروشگاه اینترنتی

سرویس‌های آنلاین و رایگان ارائه‌ی فروشگاه اینترنتی

سرویس‌های آنلاین رایگان و تجاری برای ایجاد فروشگاه اینترنتی، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای فروشگاه‌های ساده به شمار می‌روند. این فروشگاه‌ها با مجموعه‌ای از امکانات و قالب‌های از پیش آماده، در زمانی کوتاه یک فروشگاه اینترنتی را معمولا در زیردامنه‌ای از سایت اصلی در اختیار شما قرار می‌دهند. کنترل صاحب فروشگاه اینترنتی روی فروشگاه و تنظیمات آن در این شیوه در حداقل ممکن است و معمولا این گونه فروشگاه‌ها درصدی از سود فروش شما را به خود اختصاص خواهند داد.

سیستم‌های مدیریت محتوا و نصب کردن افزونه‌های فروشگاهی

سیستم‌های مدیریت محتوا اغلب دارای افزونه‌هایی برای ایجاد سایت فروشگاه اینترنتی هستند. مشهورترین گزینه‌ها، طراحی فروشگاه اینترنتی با افزونه‌ی ووکامرس در وردپرس و طراحی فروشگاه اینترنتی با جوملا هستند.

سیستم‌های مدیریت محتوای دیگر مانند دروپال نیز ابزارهای برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در اختیار صاحبان سایت‌ها قرار می‌دهند.

استفاده از این روش مستلزم آشنایی کافی با سیستم مدیریت محتوای میزبان و آشنایی کافی با سیستم عملکرد افزونه‌ی فروشگاه‌ساز است. زیرا در فروشگاه‌های اینترنتی نیاز به انجام تغییرات از جمله اضافه کردن شیوه‌های پرداخت و شیوه‌های حمل و همچنین انجام تغییرات لازم در قالب سایت در جهت همخوانی با نیازهای سخت‌افزاری فروشگاه ضروری است.

سیستم‌های فروشگاهی مانند مجنتو، پرستاشاپ و اوپن کارت

علاوه بر سیستم‌های مدیدیت محتوا، ابزارهایی وجود دارند که به صورت اختصاصی برای تولید فروشگاه اینترنتی توسعه یافته‌اند. از آن جمله می‌توان به مجنتو و اوپن کارت و پرستاشاپ اشاره نمود.

استفاده از سیستم‌های فروشگاهی برخی مزایا و برخی معایب در مقایسه با سیستم‌های مدیریت محتوا ایجاد می‌کند. استفاده از این سیستم‌ها نیز مستلزم آشنایی کافی با سیستم عملکردی و ساختار فنی هر یک از آن‌ها می‌باشد.

برنامه‌نویسی اختصاصی فروشگاه اینترنتی

هنگامی که سیستم‌های فروشگاهی و افزونه‌های فروشگاه‌ساز در سیستم‌های مدیریت محتوا، پاسخگوی نیازهای موجود نباشند، تنها گزینه‌ی باقیمانده، برنامه‌نویسی اختصاصی فروشگاه اینترنتی با یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب خواهد بود.

برنامه‌نویسی فروشگاه کاری تخصصی و پیچیده است و وارد شدن به آن بدون در اختیار داشتن دانش و تجربه‌ی کافی در برنامه‌نویسی سیستم‌های گوناگون با تهدیدهای مختلف و قرارگیری در معرض شکست همراه خواهد بود.

به دلیل ارتباط مستقیم فروشگاه با تراکنش‌های مالی، کوچک‌ترین اشتباه در محاسبات و عدم توانایی در پاسخگویی دقیق و سریع به نیازهای مشتریان و عدم توانایی در کنترل مدیریت انبار، باعث ایجاد مشکلاتی جدی در اداره‌ی فروشگاه اینترنتی می‌شود.

بنابراین اگر پتانسیل فنی لازم برای برنامه‌نویسی فروشگاه اینترنتی وجود ندارد، بهتر است از روش‌های اول تا سوم که پیش‌تر شرح داده شد، برای طراحی فروشگاه اینترنتی استفاده شود.

بهترین روش برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

انتخاب بهترین روش و ابزار برای طراحی سایت فروشگاهی، ابتدا دانستن تمامی ابعاد پروژه و سپس بررسی و مقایسه‌ی این ابعاد با توانایی‌های هر یک از روش‌های موجود است.

نباید این نکته را فراموش کرد که راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی پایان راه نیست بلکه آغاز راه است. گام اصلی که می‌بایست پس از ایجاد فروشگاه برداشته شود، جذب مشتریان با استفاده از بازاریابی اینترنتی، سئو و رعایت اصول روانشناختی در تجربه‌ی کاربری و ساختار سایت است.

استفاده از تجربیات مشاورین خبره در طراحی سایت و مشاورین سئو برای پیش‌گیری از اتلاف هزینه و عدم موفقیت مفید و راهگشا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *