فریم ورک ( Framework ) چیست ؟

یکی از کلمات که نوآموزان برنامه‌نویسی با آن روبرو می‌شوند، فریم‌ورک است. این کلمه در برنامه‌نویسی و نرم‌افزار کاربردها و مفاهیم مختلفی دارد که در ادامه این مفاهیم را به ساده‌ترین شکل ممکن که برای همه قابل درک باشد بررسی می‌کنیم.

فریم ورک چیست

فریم ورک چیست ؟

فریم ورک در اصطلاح به چارچوب نرم‌افزاری گفته می‌شود. یک فریم‌ورک مجموعه‌ای از کتابخانه‌های برنامه‌نویسی و احتمالا مجموعه‌ای از قوانین برای برنامه‌نویسی است.
یک چارچوب یا فریم‌ورک به برنامه‌نویسان کمک می‌کند کدهای کمتری بنویسند و در زمان کمتری به نتیجه‌ی بهتری دست پیدا کنند. در چارچوب دات‌نت و فریم‌ورک مشابه آن، ماشین مجازی جاوا، این امکان وجود دارد که برنامه‌ی نوشته شده، روی سیستم‌عامل‌های مختلف به صورت یکسان عمل کند.

دات نت فریم ورک چیست ؟

چارچوب «دات نت فریم ورک» محصولی از شرکت مایکروسافت است که حاوی هزاران کتابخانه‌ی کوچک به همراه قواعد و ابزارهایی برای توسعه‌ی برنامه‌های مختلف در آن است.

فریم‌ورک دات نت با هدف ایجاد یک محیط برنامه‌نویسی قابل حمل ایجاد شد. هرچند دستیابی به این هدف کاملا آن طور که مورد نظر بود فراهم نشده است و برنامه‌های نوشته شده در این فریم‌ورک نمی‌توانند روی سکوها و سیستم‌عامل‌های دیگر غیر از ویندوز به آسانی و به طور کامل اجرا شوند ولی به دلیل امکانات گسترده و آسانی برنامه‌نویسی، بسیاری از برنامه‌های تحت ویندوز امروزه با این فریم‌ورک توسعه پیدا می‌کنند.

زبان‌های برنامه‌نویسی در دات نت

فریم‌ورک دات نت از ده‌ها زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند ولی به طور سنتی و عملی سه زبان زیر زبان‌های اصلی محیط دات‌نت به شمار می‌آیند:

  1. C#‎ ( با تلفظ سی شارپ )
  2. C++‎ ( با تلفظ سی پلاس پلاس )
  3. VB.NET( با تلفظ وی بی دات نت )

فریم ورک‌های برنامه‌نویسی

فریم ورک‌ها علاوه بر نمونه‌های فوق که واسطه‌ای میان سیستم عامل و برنامه‌نویس هستند، در انواع دیگری نیز قابل مشاهده هستند.
برنامه‌نویسان فارغ از زبان برنامه‌نویسی که با آن فعالیت می‌کنند با فریم ورک‌های برنامه‌نویسی نیز مواجهند. این فریم ورک‌ها مجموعه‌ای کدهای از پیش آماده، کتابخانه‌های برنامه‌نویسی و قوانین توسعه‌ی نرم‌افزار هستند.
برای طراحی سایت با زبان php فریم ورک‌های گوناگونی وجود دارند. فریم ورک‌هایی مانند Symfony، CakePHP، Zend و Laravel از این دست هستند. این فریم‌ورک‌ها به برنامه‌نویسان کمک می‌کنند بسیاری از کدهای تکراری که در بیشتر برنامه‌ها مورد نیاز هستند را بازنویسی نکنند. همچنین با تعریف قوانین، سرعت توسعه را افزایش می‌دهند، امنیت را بهبود می‌بخشند و کمک می‌کنند تا توسعه‌پذیری کد بهبود یابد.

ساختار MVC در فریم‌ورک‌ها

عبارت MVC یا Model View Controller واژه‌ای است که در هنگام کار کردن با فریم ورک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این عبارت شکلی خاص از ترکیب کدهای برنامه‌نویسی است. در این شکل از برنامه‌نویسی کدهای برنامه به سه بخش تقسیم می‌شوند. با تقسیم و طبقه بندی کدها، برنامه به صورت سه لایه مجزا از هم در می‌آید. برنامه‌نویسی لایه‌ای مزایای زیادی دارد که در محدوده‌ی این نوشته نمی‌گنجد. تنها به همین نکته بسنده می‌کنیم که در برنامه نویسی MVC بخش View وظیفه‌ی نمایش اطلاعات به کاربر را بر عهده دارد. بخش Controller دریافت اطلاعات از کاربر و پردازش آن را به انجام می‌رساند. و بخش Model کار ذخیره و بازیابی اطلاعات را عملی می‌کند.

اغلب فریم‌ورک‌های برنامه‌نویسی شامل ابزاری به نام ORM برای بهبود روش ارتباط با پایگاه داده هستند.

آیا استفاده از فریم ورک در برنامه‌نویسی خوب است ؟

اگر بخواهیم پاسخی کلی به این سوال بدهیم، پاسخ مثبت خواهد بود. زیرا در اغلب موارد مزایای فریم ورک بر معایب آن ارجحیت دارد. کاهش زمان توسعه و افزایش قابلیت توسعه‌پذیری مزایای بزرگی در هنگام برنامه نویسی و طراحی سایت به شمار می‌روند. همچنین در مورد فریم ورک‌های تحت سیستم‌عامل مانند دات نت و جاوا، نوشتن یک باره و اجرا روی چندین سیستم‌عامل از نظر اقتصادی بسیار پر اهمیت هستند.
به جز در مواردی خاص و برای کاربردهای ویژه، برنامه‌نویسی و طراحی سایت با فریم ورک گزینه‌ای هوشمندانه است. نکته‌ی مهم‌تر که باید در هنگام کدنویسی به آن توجه شود، انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی و انتخاب صحیح فریم ورک مناسب است که به دانش و تجربه‌ی زیادی نیازمند است.

۵ نظر در مورد «فریم ورک ( Framework ) چیست ؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱