۸ روش برای بهبود رتبه الکسا


به‌روزرسانی ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - سایت الکسا اعلام کرد که تا تاریخ یکم می ۲۰۲۲ برابر با یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ به کار خود پایان می‌دهد. توضیحات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است ولی به نظر می‌رسد با توسعه‌ی ابزارهای تخصصی‌تر رتبه‌بندی و بررسی وضعیت سئو، الکسا در حال از دست دادن مشتریان خود است و تصمیم گرفته است تا آن را بازنشسته اعلام کند.


الکسا یک سرویس اینترنتی است که وظیفه‌ی جمع‌آوری آمار و اطلاعات در مورد بازدیدکنندگان وبسایت‌های مختلف را بر عهده دارد. این وبسایت بخشی از آمار جمع‌آوری شده را به رایگان و بخشی دیگر را به صورت تجاری در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد.

الکسا - alexa

وبسایت الکسا، سایت‌های اینترنتی را بر اساس تعداد بازدید ماهیانه طبقه‌بندی می‌کند و از جمله‌ی مهم‌ترین بخش‌های این سایت، رتبه‌ی سایت‌ها از نظر تعداد بازدید، در سطح بین‌المللی و در سطح کشوری است.

آمار ارائه شده توسط الکسا اغلب از طریق فعالیت‌های افرادی که نوار ابزار Alexa را بر روی مرورگر خود نصب کرده‌اند، جمع‌آوری می‌شود و به همین دلیل ممکن است با واقعیت تفاوت چشم‌گیری داشته باشد.

به دلیل قدمت و وسعت فعالیت‌های الکسا، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که رتبه‌بندی الکسا عاملی مهم برای جذب مخاطبان بیشتر به وبسایت آنان است و به همین دلیل در پی بهبود رتبه‌ی الکسا برای وبسایت خود هستند.

روش‌های بهبود رتبه الکسا

  1. با دانلود و نصب نوار ابزار( Toolbar ) سایت الکسا روی مرورگر خود و بازدید روزانه از سایت می‌توانید رتبه‌ی سایت خود را افزایش دهید.
  2. ابزارک یا Widget سایت الکسا را در سایت خود قرار دهید. این ابزارک ممکن است سبب شود تعدادی از کاربران از این ابزارک، آمار سایت شما را در الکسا مشاهده کنند و باعث افزایش رتبه‌ی سایت شما شوند.
  3. محتوای بیشتری تولید کنید و آن را در محل‌هایی که متخصصین سئو و وبمسترها و طراحان سایت حضور دارند، منتشر کنید. این محل‌ها می‌تواند شبکه‌های اجتماعی و تالارهای گفتگو باشد. بیشتر این افراد، نوار ابزار الکسا را بر روی مرورگر خود نصب دارند.
  4. با استفاده از سایر تکنیک‌های بازاریابی محتوایی، مقالات سایت خود را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهید.
  5. از دوستان و همکاران خود بخواهید تا نوار ابزار الکسا را روی مرورگر خود نصب کنند و روزانه از سایت شما بازدید نمایند.
  6. رتبه‌ی گوگل سایت خود برای کلمات کلیدی پر مخاطب را افزایش دهید. برای مثال اگر سایت شما در کلمه‌ی کلیدی پر مخاطب «طراحی سایت» در صفحه‌ی نخست گوگل قرار گیرد، الکسا فرض می‌کند که سایت شما کلیک‌های فراوانی دریافت می‌کند. رمز موفقیت در این روش، یافتن کلمات کلیدی است که جستجوی زیادی دارند ولی کلیک‌های آن‌ و رقابت سئو در آن کم است.
  7. آدرس سایت خود را در تمامی سایت‌هایی که فعالیت می‌کنید در معرض دید قرار دهید. برای مثال اگر در تالارهای گفتگو یا شبکه‌های اجتماعی فعال هستید، آدرس سایت خود را در امضا و پروفایل خود درج کنید.
  8. استفاده از تقلب برای بهبود رتبه‌ی الکسا نیز امکان‌پذیر است که آن را توصیه نمی‌کنیم و روش انجام آن را نیز معرفی نخواهیم کرد !

هدف کاهش رنک الکسا

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کاهش رنک الکسا معادل بهبود سئو سایت است. این تصور می‌تواند درست یا نادرست باشد. از طرفی رتبه‌ی گوگل ارتباط مستقیمی با رتبه‌ی الکسا ندارد و هر یک از این سایت‌ها برای رتبه‌بندی از الگوریتم‌های شخصی و مجزایی استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، اغلب فعالیت‌هایی که برای سئو سایت به انجام می‌رسد، می‌توانند باعث افزایش بازدید سایت و کاهش رتبه الکسا شوند.

این تصور اغلب نادرست سبب شده، بسیاری از افراد به ویژه افرادی که قصد سپردن آگهی به سایت‌های مختلف را دارند، برای بررسی اعتبار و جایگاه سایت هدف، از الکسا کمک بگیرند. با توجه به تقلب‌هایی که در بازار تبلیغات اینترنتی متداول شده، اعتبار آمار سایت الکسا بیش از گذشته زیرسوال رفته است و کمتر از گذشته به آن توجه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *