مدیریت کانال توزیع در فروش اینترنتی

یکی از نکات بسیار مهم و حیاتی در هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی، برنامه‌ریزی برای مدیریت کانال توزیع است. مدیریت کانال توزیع بخشی جدانشدنی از فرآیند بازاریابی است و چنانچه با دقت و کیفیت کافی به انجام نرسد می‌تواند در روند موفقیت کسب و کار اختلال جدی ایجاد کند.

مدیریت کانال توزیع در یک فروشگاه اینترنتی، به معنی «پیدا کردن روشی برای رساندن محصول و خدمت در زمان مناسب و با کیفیت مناسب به دست مصرف کننده» است.

برنامه‌ریزی برای مدیریت کانال توزیع از این جهت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که پیدا کردن مسیری بهینه برای آن کاری دشوار است و پیاده‌سازی آن ممکن است زمان و هزینه‌ی زیادی را طلب کند. از طرف دیگر، تغییر دادن این فرآیند در آینده ممکن است به آسانی امکان‌پذیر نباشد.

عدم مدیریت صحیح کانال توزیع سبب ایجاد نارضایتی و عدم موفقیت فروشگاه اینترنتی می‌شود. به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از بازاریابی به جلب رضایت مشتری و جذب مشتری به روش بازاریابی دهان به دهان وابسته است، کیفیت سیستم توزیع نقش مستقیم و اساسی در موفقیت این شکل از بازاریابی ایفا می‌کند.

بنابراین تعیین شیوه و برنامه‌ریزی برای توزیع محصولات یکی از گام‌های مهم پیش از شروع به کار فروشگاه اینترنتی به شمار می‌رود.

انواع روش‌های توزیع محصول

توزیع محصول بسته به حجم، وزن، نوع و قیمت آن با روش‌های متنوعی امکان‌پذیر است. بدیهی است که هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارا هستند. در فرآیند مدیریت کانال توزیع، توجه به مزایا و معایب هر روش و تشویق مشتریان با استفاده از روش‌های محسوس و نامحسوس به سمت روش‌های کارآمدتر الزامی است.

حجم و وزن محصول یکی از نکاتی است که در هنگام طرح ریزی ارسال کالا می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. هنگامی که حجم و وزن محصول بیش از مقدار مشخصی باشد، ارسال آن با محدودیت‌های بیشتری مواجه خواهد شد. برای مثال ارسال با استفاده از پیک موتوری و پست ناممکن یا گران خواهد شد.

در هنگام ارسال کالاهایی با قیمت بسیار بالا، به دلیل احتمال آسیب‌دیدگی و خسارت‌های احتمالی، روش‌های حمل باز هم با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود. انتخاب مسیرهای جایگزین نیز ممکن است مقرون به صرفه نباشند.

در هنگام ارسال کالاهای فوری مانند لوازم مصرفی خانه، انتخاب روشی که در سریع‌ترین زمان ممکن محصول را به دست مصرف‌کننده برساند نکته‌ی مهم و اساسی خواهد بود. برای مثال ممکن است در یک فروشگاه اینترنتی سوپرمارکت یک مشتری سفارش اقلام روغن و حبوبات را ثبت کند زیرا برای تهیه‌ی غذا به آن‌ها نیازمند است. تاخیر در ارسال این نوع سفارش‌ها به احتمال زیاد سبب از دست رفتن مشتری خواهند شد.

به عنوان مثالی دیگر، در یک فروشگاه اینترنتی فروش غذا، هر چه غذای سفارش داده شده سریع‌تر به دست مشتری برسد، احتمال سفارش‌های بعدی توسط وی نیز افزایش خواهد یافت

جمع‌بندی

با توجه به مطالب گفته شده، مدیریت کانال توزیع یا برنامه‌ریزی برای رساندن محصولات به دست مشتریان از مواردی است که نقش اساسی در موفقیت کسب و کار اینترنتی ایفا می‌کند. مدیریت این بخش به تنهایی ممکن است از سایر فرآیندهای عملکرد فروشگاه مشکل‌تر و پرهزینه‌تر باشد. بنابراین پیش از اقدام به طراحی فروشگاه اینترنتی، تعیین سازوکار ارسال محصول می‌بایست با دقت زیاد به انجام برسد.

اگر قصد طراحی سایت فروشگاهی را دارید و در مورد پیش‌نیازها و زیرساخت‌های آن اطلاعات بیشتری می‌خواهید، با ما تماس بگیرید.


مشاهده‌ی تمامی نوشته‌ها در گروه: بازاریابی آنلاین. ‏ فهرست برچسب‌ها: , .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *