اصول اولیه سئو که هر وبمستر باید بداند

بالا بردن جایگاه سایت در نتایج موتورهای جستجو و به ویژه موتور جستجوی گوگل از اهداف مهم اغلب صاحبان سایت‌ها به شمار می‌رود. قرار گرفتن نام سایت در میان نتایج صفحه‌ی اول، و به ویژه رتبه‌ی اول تا سوم نتایج جستجو سبب افزایش ورودی به سایت و در نتیجه افزایش بازدهی و سوددهی سایت می‌گردد.

اصول سئو

بازاریابی محتوایی

جذب مخاطبان با استفاده از محتوای خوب و باکیفیت پایدارترین شیوه برای سئو سایت یا بهینه‌سازی است. در این روش ایجاد محتوای خوب، با کیفیت که بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند در اولویت قرار می‌گیرد. ایجاد محتوا می‌بایست به صورت منظم و پیوسته صورت بگیرد و هر چه حجم و کیفیت محتوا بیشتر باشد، نتیجه‌ی به دست آمده نیز بهتر خواهد بود.
بدیهی است که ایجاد محتوای خوب و با حجم مناسب کاری زمان‌بر، مستمر و مستلزم صرف زمان و هزینه است.

محتوای چندرسانه‌ای

محتوای موجود در وبسایت‌ها از انواع مختلفی تشکیل می‌شود. برای دستیابی به سئو خوب ایجاد محتوا با انواع مختلف از جمله متنی، صوتی، تصویری، چندرسانه‌ای و سایر شیوه‌های مدرن اطلاع‌رسانی می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد. موتورهای جستجو توانایی تشخیص نوع محتوای موجود در صفحه را دارا هستند و ممکن است علاوه بر جستجوهای خاص روی نوع محتوا، صفحاتی که دارای محتوای چند‌رسانه‌ای هستند را بالاتر از سایر سایت‌ها رتبه‌بندی نمایند.

اصول فنی

یک سایت حرفه‌ای در زمینه سئو باید از نظر فنی در وضعیت ایده‌آل باشد. برخی از نکاتی که یک سایت در بعد فنی باید داشته باشند عبارتند از:

  • سرعت بارگذاری:
    هر روش قابل انجام که بتواند سرعت نمایش سایت شما را بیشتر کند، برای سئو اثربخش است.
  • نسخه موبایل:
    ممکن است بخواهید نسخه‌ای متفاوت برای موبایل‌ها ایجاد کنید. تا متناسب با نیازهای این گروه از کاربران سایت بهینه‌تر باشد.
  • استفاده از ریسپانسیو
    اگر نسخه‌ی موبایل مجزا ندارید، سایت شما باید ریسپانسیو باشد تا در هر اندازه‌ای به خوبی دیده شود.
  • ساختار URL:
    نشانی صفحات باید با سئو سازگار باشند و محتوای شما به خوبی در گوگل قابل ایندکس شدن باشد.
  • عنوان و توضیحات متا:
    سایت باید عناوین و توضیحات متای صفحات را به درستی در کدهای صفحه درج کند.
  • هدینگ‌ها:
    عنوان‌ها یا هدینگ‌های سایت باید به درستی در قالب سایت چینش شوند.
  • تصاویر:
    تصاویر باید بهینه‌سازی شده و با ابعاد مناسب و دارای توضیحات باشند.
  • لینک‌های داخلی:
    تولید خودکار لینک‌های داخلی سایت می‌بایست به دقت و با رعایت اصول سئو انجام شود.
  • فایل robots.txt:
    فایل robots.txt راهنمای ربات‌های اینترنتی از جمله گوگل است که چه طور با بخش‌های مختلف سایت شما تعامل کند.
  • نقشه سایت:
    نقشه سایت باید به روز و دقیق باشد تا موتور جستجو بتواند بهتر محتوای سایت شما را شناسایی و ایندکس کند.
  • داده‌های ساختاریافته:
    استفاده از داده‌های ساختاریافته یا Structured Data به درک بهتر گوگل از محتوای سایت شما کمک می‌کند.

بک‌لینک یا پیوند خارجی از سایت‌های دیگر

وجود لینک‌های متعدد و باکیفیت از سایت‌های معتبر به محتوای ایجاد شده در سایت، به معنی مهم‌بودن و قابل اعتماد بودن محتوای موجود است. هرچند اثربخشی بک‌لینک در مقایسه با گذشته کاهش یافته است. ولی همچنان در اختیار داشتن بک‌لینک‌های مرتبط در سایت‌هایی با موضوع مشابه و در محل‌های متناسب، از اثربخشی خوبی برخوردار است.

راه اصولی و پایدار برای دریافت بک‌لینک، داشتن محتوای خوب و ایجاد پیوسته‌ی محتوا است. محتوای خوب با صبر کافی و با گذشت زمان به صورت طبیعی بک‌لینک‌های متعددی نیز دریافت خواهد کرد.

پیوندهای داخلی

پیوندهای داخلی مناسب بخشی مهم از سئو هستند. پیوندها می‌توانند وضعیت سئو صفحه‌ی مبدا و مقصد را تغییر دهند. صفحاتی که دارای لینک‌های گویا و مفید باشند از نظر گوگل دارای کیفیت بهتری هستند و صفحاتی که لینک‌های بیشتری به آن‌ها وجود دارد هم ضفحاتی جامع و ارزشمند در نظر گرفته می‌شوند. با ایجاد هوشمندانه لینک‌های داخلی در محل مناسب و مورد نیاز، وضعیت سئو سایتتان را بهبود دهید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی شیوه‌ای نو در ارتباط بین انسان‌ها را بنیان نهاده‌اند. موتورهای جستجو این شبکه‌ها را رصد می‌کنند و پیوندها، تعداد علاقمندی‌ها و تعداد اشتراک‌های مطالب آن را به عنوان یکی از عوامل رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرند. بنابراین برای موفقیت در سئو می‌بایست فعالیت خوبی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. هر چه تعداد اشتراک‌گذاری و مشاهده‌ی مطالب شما در این شبکه‌ها افزایش یابد، احتمال موفقیت افزایش رتبه‌ی سایت شما نیز افزایش خواهد یافت.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی پربازدید محلی مانند اینستاگرام علاوه بر اثرات مستقیمی که می‌تواند در سئو داشته باشد، به عنوان روشی برای بازاریابی اینترنتی نیز به شمار می‌روند.

کلمات کلیدی

«کلمات کلیدی» کلماتی هستند که در سایت و مطالب شما از اهمیت بیشتری برخوردارند و در مجموع موضوع اصلی سایت را نشان می‌دهند. تعریف کلمات کلیدی در متاتگ‌های صفحه منسوخ شده است و موتورهای جستجو با الگوریتم‌های پیشرفته تلاش می‌کنند این کلمات را از محتوای صفحات شما استخراج کنند. بنابراین لازم است برای سئو خوب، کلمات مهم در کسب و کار خود را بشناسید و در هنگام ایجاد محتوا در بازاریابی محتوایی این کلمات را در بخش‌های مختلف مطالب و اخبار خود بگنجانید. عدم وجود این کلمات در محتوا سبب می‌شود پیدا شدن این عبارات و کلمات توسط موتور جستجو ناممکن باشد.
استفاده از ویژگی تگ( Tag ) در هنگام ایجاد محتوا ابزاری است که می‌تواند جایگزین کلمات کلیدی متا در کد صفحات باشد. هر چند زیاده‌روی در ایجاد تگ و در هر بخش دیگر سئو ممکن است اثربخشی کافی را نداشته باشد یا حتی اثر معکوس بر جای بگذارد.

عملکرد کاربر در صفحه‌های سایت

هرچند روش مستقیمی برای ارزیابی عملکرد مشتریان در سایت وجود ندارد. با این حال برخی واکنش‌های کاربر مثل مراجعه به صفحه و بازگشت به نتایج جستجو می‌تواند توسط موتور جستجوگر رصد شود. بنابراین در اختیار داشتن سایتی جذاب که بتوان کاربر را به خود جذب کند و در مرحله‌ی بعدی او را به صفحات دیگر سایت هدایت کند، ابزاری است که می‌تواند اثر مثبت و قابل توجه در سئو سایت بر جای بگذارد. هر چه کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند، برخی عوامل دیگر سئو نیز ممکن است به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر این عامل افزایش یابند.

در این خصوص اگر چه به صورت رسمی تایید نشده ولی گفته می‌شود که گوگل ممکن است با جمع‌آوری تاریخچه عملکرد کاربران در مرورگر گوگل کروم، بتواند تا حدودی به عواملی مانند «Bounce rate» یا «نرخ فرار» سایت شما دسترسی پیدا کند.

عمر دامنه و محتوا

عمر دامنه یکی از اصول مهم در سئو به شمار می‌رود. در کلمات کلیدی پر جستجو مانند «طراحی سایت» یا «سئو» رسیدن به صفحه‌ی نخست و رتبه‌های نخست پیش از زمان یک سال، با احتمال بسیار کمی امکان‌پذیر است. در کلمات با حجم جستجوی متوسط و پایین، به همان نسبت زمان انتظار برای عمر دامنه کمتر خواهد بود.

عمر دامنه از دید گوگل، زمانی آغاز می‌شود که گوگل محتوای مرتبط را در دامنه‌ی هدف Index کرده باشد. و برای این منظور زمان نخستین ثبت دامنه ملاک نخواهد بود.

یک نظر در مورد «اصول اولیه سئو که هر وبمستر باید بداند»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱