آموزش سئو سایت( بهینه‌سازی سایت )

بالا بردن جایگاه سایت در نتایج موتورهای جستجو و به ویژه موتور جستجوی گوگل از اهداف مهم اغلب صاحبان سایت‌ها به شمار می‌رود. قرار گرفتن نام سایت در میان نتایج صفحه‌ی اول، و به ویژه رتبه‌ی اول تا سوم نتایج جستجو سبب افزایش ورودی به سایت و در نتیجه افزایش بازدهی و سوددهی سایت می‌گردد.

اصول سئو

تکنیک‌های سئو

برای دستیابی به سئو، تکنیک‌های گوناگونی وجود دارند. در این نوشته اصول بنیادین در سئو یا بهینه‌سازی سایت را مرور خواهیم کرد.

  • بازاریابی محتوایی
  • محتوای چندرسانه‌ای
  • اصول فنی
  • بک‌لینک یا پیوند از سایت‌های دیگر
  • پیوندهای داخلی
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • کلمات کلیدی
  • نسخه‌ی موبایل
  • عملکرد کاربر در صفحه‌های سایت
  • رتبه دامنه

بازاریابی محتوایی

جذب مخاطبان با استفاده از محتوای خوب و باکیفیت پایدارترین شیوه برای سئو سایت یا بهینه‌سازی است. در این روش ایجاد محتوای خوب، با کیفیت که بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند در اولویت قرار می‌گیرد. ایجاد محتوا می‌بایست به صورت منظم و پیوسته صورت بگیرد و هر چه حجم و کیفیت محتوا بیشتر باشد، نتیجه‌ی به دست آمده نیز بهتر خواهد بود.
بدیهی است که ایجاد محتوای خوب و با حجم مناسب کاری زمان‌بر، مستمر و مستلزم صرف زمان و هزینه است.

محتوای چندرسانه‌ای

محتوای موجود در وبسایت‌ها از انواع مختلفی تشکیل می‌شود. برای دستیابی به سئوی خوب ایجاد محتوا با انواع مختلف از جمله متنی، صوتی، تصویری، چندرسانه‌ای و سایر شیوه‌های مدرن اطلاع‌رسانی می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد. موتورهای جستجو توانایی تشخیص نوع محتوای موجود در صفحه را دارا هستند و ممکن است علاوه بر جستجوهای خاص روی نوع محتوا، صفحاتی که دارای محتوای چند‌رسانه‌ای هستند را بالاتر از سایر سایت‌ها رتبه‌بندی نمایند.

اصول فنی

رعایت اصولی فنی در دستیابی به سئوی موفق الزامی است. با توجه به ماشینی بودن رتبه‌بندی سایت‌ها و عدم وجود هوش انسانی، برخی اصول در تعیین نوع محتوا، اهمیت آن، کیفیت فنی آن و بسیاری نکات دیگر در هنگام ایجاد وبسایت و ایجاد مطالب جدید می‌بایست در نظر گرفته شود. تا موتور جستجو به عنوان یک نرم‌افزار ماشینی بتواند هدف تولیدکننده‌ی سایت و محتوا را دریابد.
ایجاد کردن سایتی که اصول سئو را رعایت نمی‌کند. هرچند محتوای بسیار خوبی داشته باشد و سایر اصول را نیز رعایت کرده باشد، اثر بخشی خوب در سئو را از دست خواهد داد.

بک‌لینک یا پیوند از سایت‌های دیگر

وجود لینک‌های متعدد و باکیفیت از سایت‌های معتبر به محتوای ایجاد شده در سایت، به معنی مهم‌بودن و قابل اعتماد بودن محتوای موجود است. هرچند اثربخشی بک‌لینک در مقایسه با گذشته کاهش یافته است. ولی همچنان در اختیار داشتن بک‌لینک‌های مرتبط در سایت‌هایی با موضوع مشابه و در محل‌های متناسب، از اثربخشی خوبی برخوردار است.
راه اصولی و پایدار برای دریافت بک‌لینک، داشتن محتوای خوب و ایجاد پیوسته‌ی محتوا است. محتوای خوب با صبر کافی و با گذشت زمان به صورت طبیعی بک‌لینک‌های متعددی نیز دریافت خواهد کرد.
خرید بک‌لینک با توجه به پیشرفت‌های اخیر موتورهای جستجو اثربخشی بسیار ناچیزی دارد و حتی ممکن است سبب جریمه شدن سایت مبدا و مقصد و از بین رفتن تمامی تلاش‌های انجام شده در سایر بخش‌ها شود.

پیوندهای داخلی

بر اساس اینکه دسترسی به مطالب سایت شما پس از ورود وی به صفحه‌ی اصلی سایت چه مقدار آسان و سریع باشد، اثرگذاری سئوی سایت شما نیز افزایش خواهد یافت. به این معنی که کاربر با کمترین تعداد کلیک می‌بایست بتواند به عمیق‌ترین صفحات داخلی شما دسترسی پیدا کند. برای انجام این کار، ایجاد پیوندهای داخلی بین صفحات سایت یک روش کارآمد و موثر به شمار می‌رود. برای مثال در صفحات داخلی «طراحی سایت» می‌توانید پیوندهای مرتبطی به «طراحی سایت با وردپرس» و «طراحی سایت با php» قرار دهید. اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده می‌کنید، کمک گرفتن از افزونه‌هایی که به صورت خودکار مطالب مرتبط را به کاربران پیشنهاد می‌دهند می‌تواند حرکت در این مسیر را برای شما آسان‌تر نماید.

همچنین طبقه‌بندی دقیق و علمی مطالب سایت در «دسته‌ها» و اضافه کردن تعداد منطقی «برچسب‌ها» یا «Tag»ها ابزاری است که دستیابی به این هدف را بیش از پیش آسان می‌کند.

نکته‌ی قابل توجه دیگر در این بخش، وجود پیوندهای مستقیم از صفحه‌ی اصلی به صفحات مهم و اصلی سایت است. این پیوندها می‌توانند در منوی اصلی سایت یا در پابرگ سایت قرار بگیرند.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی شیوه‌ای نو در ارتباط بین انسان‌ها را بنیان نهاده‌اند. موتورهای جستجو این شبکه‌ها را رصد می‌کنند و پیوندها، تعداد علاقمندی‌ها و تعداد اشتراک‌های مطالب آن را به عنوان یکی از عوامل رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرند. بنابراین برای موفقیت در سئو می‌بایست فعالیت خوبی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. هر چه تعداد اشتراک‌گذاری و مشاهده‌ی مطالب شما در این شبکه‌ها افزایش یابد، احتمال موفقیت افزایش رتبه‌ی سایت شما نیز افزایش خواهد یافت.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی پربازدید محلی مانند اینستاگرام علاوه بر اثرات مستقیمی که می‌تواند در سئو داشته باشد، به عنوان روشی برای بازاریابی اینترنتی نیز به شمار می‌روند.

کلمات کلیدی

«کلمات کلیدی» کلماتی هستند که در سایت و مطالب شما از اهمیت بیشتری برخوردارند و در مجموع موضوع اصلی سایت را نشان می‌دهند. تعریف کلمات کلیدی در متاتگ‌های صفحه منسوخ شده است و موتورهای جستجو با الگوریتم‌های پیشرفته تلاش می‌کنند این کلمات را از محتوای صفحات شما استخراج کنند. بنابراین لازم است برای سئوی خوب، کلمات مهم در کسب و کار خود را بشناسید و در هنگام ایجاد محتوا در بازاریابی محتوایی این کلمات را در بخش‌های مختلف مطالب و اخبار خود بگنجانید. عدم وجود این کلمات در محتوا سبب می‌شود پیدا شدن این عبارات و کلمات توسط موتور جستجو ناممکن باشد.
استفاده از ویژگی تگ( Tag ) در هنگام ایجاد محتوا ابزاری است که می‌تواند جایگزین کلمات کلیدی متا در کد صفحات باشد. هر چند زیاده‌روی در ایجاد تگ و در هر بخش دیگر سئو ممکن است اثربخشی کافی را نداشته باشد یا حتی اثر معکوس بر جای بگذارد.

نسخه‌ی موبایل یا طراحی سایت واکنش‌گرا

با توسعه‌ی استفاده از موبایل و تبلت در مرور اینترنت، گوگل و سایر موتورهای جستجوگر به سازگاری سایت با موبایل اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. به ویژه در هنگامی که کاربر در حال مرور اینترنت با ابزارهای تبلت یا موبایل باشد. اگر سایت شما ریسپانسیو( Responsive ) نیست. یکی از نکات مهم که در سئوی آن می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. سازگار کردن سایت با موبایل با استفاده از تکنیک ریسپانسیو یا واکنش‌گرا است و یا ایجاد نسخه‌ای متناسب با موبایل به صورت جداگانه.

عملکرد کاربر در صفحه‌های سایت

هرچند روش مستقیمی برای ارزیابی عملکرد مشتریان در سایت وجود ندارد. با این حال برخی واکنش‌های کاربر مثل مراجعه به صفحه و بازگشت به نتایج جستجو می‌تواند توسط موتور جستجوگر رصد شود. بنابراین در اختیار داشتن سایتی جذاب که بتوان کاربر را به خود جذب کند و در مرحله‌ی بعدی او را به صفحات دیگر سایت هدایت کند، ابزاری است که می‌تواند اثر مثبت و قابل توجه در سئوی سایت بر جای بگذارد. هر چه کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند، برخی عوامل دیگر سئو نیز ممکن است به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر این عامل افزایش یابند.

در این خصوص اگر چه به صورت رسمی تایید نشده ولی گفته می‌شود که گوگل ممکن است با جمع‌آوری تاریخچه عملکرد کاربران در مرورگر گوگل کروم، بتواند تا حدودی به عواملی مانند «Bounce rate» یا «نرخ فرار» سایت شما دسترسی پیدا کند.

رتبه‌ی دامنه

هر دامنه در دید موتور جستجو دارای اعتباری خاص است. سایت‌هایی که دارای مطالب پربازدید و قابل توجه هستند با احتمال بیشتری در سایر موضوعات نیز می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند. زیرا این تصور وجود دارد که صاحبان سایت‌هایی با مطالب قابل توجه با احتمال بیشتری مطالب با کیفیت و قابل توجه ایجاد می‌کنند.


مشاهده‌ی تمامی نوشته‌ها در گروه: بهینه‌سازی موتور جستجو. ‏ فهرست برچسب‌ها: , , , , , .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *