معرفی سایت به موتورهای جستجو

پس از پایان مراحل طراحی سایت و آپلود آن روی دامنه‌ی اصلی، گام بعدی معرفی سایت به موتورهای جستجو است تا امکان یافته شدن صفحه‌ی اصلی سایت و مطالب داخلی آن با استفاده از موتورهای جستجو فراهم شود.

معرفی سایت به موتورهای جستجو

بنابراین لازم است تا سایت به موتورهای جستجو معرفی شود تا پس از نمایش نتایج سایت هدف در میان نتایج موتور جستجو، ورودی‌های جدیدی از این مسیر به سایت جذب و هدایت شوند.

معرفی سایت به موتورهای جستجو از دو روش کلی امکان‌پذیر است:

  1. قرار دادن لینک سایت در سایتی که قبلا برای موتورهای جستجو شناخته شده است
  2. معرفی دستی سایت به موتور جستجو

شناساندن سایت به گوگل – Google

در گذشته امکان معرفی مستقیم سایت به گوگل وجود داشت ولی در حال حاضر معرفی سایت به گوگل از دو راه غیرمستقیم زیر امکان‌پذیر است:

  1. ایجاد یک نقشه سایت و معرفی آن به گوگل با فراخوانی آدرس زیر:
    http://www.google.com/ping?sitemap=SITEMAP_URL
  2. ثبت نام و اضافه کردن سایت به Google Search Console

همچنین شما می‌توانید با مراجعه به Google Search Console وضعیت فعلی و اطلاعات تکمیلی زیادی در مورد جایگاه و عملکرد سایت خود در گوگل مشاهده نمایید.

معرفی سایت به بینگ – ‌Bing

معرفی سایت به بینگ با مراجعه به این صفحه امکان پذیر است. موتور جستجوگر بینگ نیز بخشی برای مشاهده‌ی وضعیت و عملکرد سایت شما در موتور جستجو ایجاد کرده است که می‌توانید به آن مراجعه نمایید.

معرفی سایت به سایر موتورهای جستجو و دایرکتوری‌های تحت وب

تمامی موتورهای جستجوگر دیگر مانند یاهو، یاندکس و موارد مشابه دیگر به صورت جداگانه صفحات برای معرفی سایت در خود جای داده‌اند که با مراجعه به صفحات اصلی سایت مورد نظر یا جستجو در گوگل با عبارت کلیدی addurl می‌توانید این صفحات را بیابید.

معرفی به Ask و Yahoo

در این میان دو موتور جستجوگر یاهو و Ask به دو شیوه‌ی متفاوت عمل می‌کنند. برای ثبت سایت در این دو موتور جستجوگر، بخش مجزایی وجود ندارد. موتور جستجوگر Yahoo از بانک اطلاعاتی Bing استفاده می‌کند و موتور جستجوگر Ask نیز بخش معرفی آدرس را به طور کلی حذف کرده است و با مراجعه از سایتی به سایت دیگر، مطالب موجود در سایت‌ها را پیمایش می‌کند.

علاوه بر روش بالا که ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد، سایت‌های واسطی مانند whatUseek و entireweb نیز وجود دارند که معرفی سایت را به صورت خودکار و به ده‌ها موتور جستجوگر انجام می‌دهند. کافی است نشانی صفحه‌ی اصلی سایت خود را در سایت‌های بالا یا نمونه‌های مشابه دیگر وارد نمایید و منتظر بمانید تا بقیه‌ی کارها توسط این سایت‌ها به انجام برسد.

البته خوب است که معرفی به گوگل به صورت جداگانه به انجام برسد تا اطمینان بیشتری از عملکرد صحیح و به موقع به دست آید.

ثبت مکان مرتبط با سایت در نقشه گوگل

اگر کسب و کار شما محل فیزیکی نیز دارد، با ثبت مکان تجاری در گوگل مپ و درج آدرس سایت در بخش نقشه، می‌توانید ارتباط لازم بین محل فیزیکی و سایت خود را برقرار کنید. با این کار احتمال پردازش بهتر و سریع‌تر سایتتان نیز بیشتر می‌شود و از این روش هم می‌توانید مخاطبان دیگری به سایتتان جذب کنید.

مشکلات احتمالی در شناساندن سایت به گوگل

گاهی اوقات به دلایل مختلف شامل تنظیمات نادرست هاست و تنظیمات نادرست robots.txt، ممکن است شناساندن سایت به موتور جستجو با استفاده از روش‌های فوق بی نتیجه باشد. این مشکلات اغلب شامل موارد زیر هستند:

  1. تنظیمات نادرست فایل htaccess یا web.config و مسدود شدن IPهای خارجی یا IPهای گوگل برای دسترسی به سایت.
  2. تنظیمات نادرست robots.txt که دسترسی گوگل به برخی شاخه‌های سایت یا کل سایت را مسدود کنند.
  3. تنظیمات نادرست در اسکریپت‌های سایت که گوگل را از خواندن صفحات منع کنند.
  4. شناسایی سایت به عنوان سایت مخرب یا آلوده توسط گوگل

معرفی سایت به موتور جستجو گام نخست در سئو

موتورهای جستجوگر راهی برای شناسایی سایت‌های جدید ندارند. مگر اینکه به صورت صریح و با روش‌های گفته شده در بخش قبل بتوانند صفحات سایت شما را شناسایی کنند و یا پیوندهایی از سایت شما در سایت‌های ایندکس شده توسط این موتورها، وجود داشته باشد.

بنابراین خوب است که همیشه پس از پایان طراحی سایت، معرفی به موتورهای جستجو به صورت صریح به انجام برسد.

چنانچه موتورهای جستجوگر نتوانند صفحات سایت شما را از نقطه‌ی شروعی بیابند، دستیابی به اهداف سئو نیز ناممکن خواهد بود.

استفاده از XML Sitemap در بخش وبمستر موتورهای جستجو

نقشه سایت XML فایلی است که می‌تواند به صورت خودکار یا دستی ایجاد شود. این فایل حاوی تمامی صفحات موجود در وبسایت و برخی اطلاعات کمکی دیگر است که به موتور جستجو کمک می‌کند صفحات سایت و ساختار آن را شناسایی و در زمان کوتاه‌تری پیمایش نمایند.

معرفی نقشه سایت XML در موتور جستجوگر گوگل از طریق Google Search Console و در موتور جستجوگر بینگ در Bing Webmaster Tools امکان‌پذیر است.

همچنین با قرار دادن نشانی نقشه‌ی سایت خود در فایل robots.txt نیز می‌توانید امکان پیمایش صفحات سایت خود برای موتورهای جستجوی ناشناس را فراهم کنید.

یک نظر در مورد «معرفی سایت به موتورهای جستجو»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱