معرفی سایت به موتورهای جستجو

پس از پایان مراحل طراحی سایت و آپلود آن روی دامنه‌ی اصلی، گام بعدی معرفی سایت به موتورهای جستجو است تا امکان یافته شدن صفحه‌ی اصلی سایت و مطالب داخلی آن با استفاده از موتورهای جستجو فراهم شود.

جذب مخاطبان جدید بدون استفاده از قابلیت‌های موتورهای جستجو و بدون استفاده از اصول سئو کاری بسیار مشکل و گاهی نشدنی است.

معرفی سایت به موتورهای جستجو

بنابراین لازم است تا سایت به موتورهای جستجو معرفی شود تا پس از نمایش نتایج سایت هدف در میان نتایج موتور جستجو، ورودی‌های جدیدی از این مسیر به سایت جذب و هدایت شوند.

موتور جستجوی گوگل با امکانات و ویژگی‌های مفیدی که در اختیار کاربران قرار داده است، بیشتر بازار جستجوی اینترنتی را در اختیار خود دارد. این سهم از بازار در برخی کشورها حتی تا ۹۹ درصد نیز ممکن است برسد.

هرچند با معرفی سایت به موتور جستجوگر گوگل، بخش عمده‌ای از کار معرفی سایت به موتورهای جستجو انجام شده است، با این حال می‌توان گفت معرفی سایت به موتورهای جستجوگر دیگر اگر سودی نداشته باشد، ضرری نخواهد داشت.

معرفی سایت به گوگل – Google

معرفی سایت به گوگل با مراجعه به این صفحه امکان‌پذیر است. کافی است نشانی صفحه‌ی اصلی سایت خود را در این صفحه وارد کنید و اطلاعات را ارسال کنید. زمان بررسی و پیمایش صفحات سایت شما به الگوریتم‌های گوگل بستگی دارد و از این جا به بعد همه چیز به گوگل بستگی دارد. البته شما می‌توانید با مراجعه به Google Search Console وضعیت فعلی و اطلاعات تکمیلی زیادی در مورد جایگاه و عملکرد سایت خود در گوگل مشاهده نمایید.

معرفی سایت به بینگ – ‌Bing

معرفی سایت به بینگ با مراجعه به این صفحه امکان پذیر است. موتور جستجوگر بینگ نیز بخشی برای مشاهده‌ی وضعیت و عملکرد سایت شما در موتور جستجو ایجاد کرده است که می‌توانید به آن مراجعه نمایید.

معرفی سایت به سایر موتورهای جستجو و دایرکتوری‌های تحت وب

تمامی موتورهای جستجوگر دیگر مانند یاهو، یاندکس و موارد مشابه دیگر به صورت جداگانه صفحات برای معرفی سایت در خود جای داده‌اند که با مراجعه به صفحات اصلی سایت مورد نظر یا جستجو در گوگل با عبارت کلیدی addurl می‌توانید این صفحات را بیابید.

معرفی به Ask و Yahoo

در این میان دو موتور جستجوگر یاهو و Ask به دو شیوه‌ی متفاوت عمل می‌کنند. برای ثبت سایت در این دو موتور جستجوگر، بخش مجزایی وجود ندارد. موتور جستجوگر Yahoo از بانک اطلاعاتی Bing استفاده می‌کند و موتور جستجوگر Ask نیز بخش معرفی آدرس را به طور کلی حذف کرده است و با مراجعه از سایتی به سایت دیگر، مطالب موجود در سایت‌ها را پیمایش می‌کند.

علاوه بر روش بالا که ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد، سایت‌های واسطی مانند whatUseek و entireweb نیز وجود دارند که معرفی سایت را به صورت خودکار و به ده‌ها موتور جستجوگر انجام می‌دهند. کافی است نشانی صفحه‌ی اصلی سایت خود را در سایت‌های بالا یا نمونه‌های مشابه دیگر وارد نمایید و منتظر بمانید تا بقیه‌ی کارها توسط این سایت‌ها به انجام برسد.

البته خوب است که معرفی به گوگل به صورت جداگانه به انجام برسد تا اطمینان بیشتری از عملکرد صحیح و به موقع به دست آید.

معرفی سایت به موتور جستجو گام نخست در سئو

موتورهای جستجوگر راهی برای شناسایی سایت‌های جدید ندارند. مگر اینکه به صورت صریح و با روش‌های گفته شده در بخش قبل بتوانند صفحات سایت شما را شناسایی کنند و یا پیوندهایی از سایت شما در سایت‌های ایندکس شده توسط این موتورها، وجود داشته باشد.

بنابراین خوب است که همیشه پس از پایان طراحی سایت، معرفی به موتورهای جستجو به صورت صریح به انجام برسد.

چنانچه موتورهای جستجوگر نتوانند صفحات سایت شما را از نقطه‌ی شروعی بیابند، دستیابی به اهداف سئو نیز ناممکن خواهد بود.

استفاده از XML Sitemap در بخش وبمستر موتورهای جستجو

نقشه سایت XML فایلی است که می‌تواند به صورت خودکار یا دستی ایجاد شود. این فایل حاوی تمامی صفحات موجود در وبسایت و برخی اطلاعات کمکی دیگر است که به موتور جستجو کمک می‌کند صفحات سایت و ساختار آن را شناسایی و در زمان کوتاه‌تری پیمایش نمایند.

معرفی نقشه سایت XML در موتور جستجوگر گوگل از طریق Google Search Console و در موتور جستجوگر بینگ در Bing Webmaster Tools امکان‌پذیر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقشه سایت XML اینجا کلیک کنید.


مشاهده‌ی تمامی نوشته‌ها در گروه: بهینه‌سازی موتور جستجو. ‏ فهرست برچسب‌ها: , .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *