نظرات اسپم و روش جلوگیری از آن‌ها

وجود کامنت‌های مفید و متعدد در یک صفحه‌ی اینترنتی، نشانه‌ای از کیفیت و مشارکت کاربران سایت شما به حساب می‌آید و ممکن است اثرات مثبتی در افزایش رتبه‌ی سئو سایت شما ایفا کند.

جلوگیری از ارسال اسپم

چرا مقابله با نظرات اسپم یا هرزنامه مهم است ؟

اگر کنترل کافی روی کیفیت نظرات ثبت شده در سایت خود نداشته باشید، کیفیت صفحات شما کاهش پیدا می‌کند. مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود گوگل یک سایت را در رتبه‌های بالاتر قرار دهد، کیفیت سایت و محتوای موجود در آن صفحه است. اگر سایت شما به دلیل ارسال حجم زیاد نظرات بی کیفیت و اسپم، بی کیفیت به نظر برسد، ممکن است توسط ربات‌های گوگل و در مراحل بالاتر به صورت Manual Action یا توسط نیروی انسانی سایت شما به صورت کامل از گوگل حذف شود.

به ویژه در تالارهای گفتگو یا سایت‌هایی که بر پایه فعالیت‌های کاربران مشغول به کار هستند، لازم است تا کنترل بسیار دقیق روی محتوا و کیفیت آن وجود داشته باشد.

در ادامه برخی روش‌ها که برای پیشگیری از ارسال کامنت‌های اسپم یا نظرات ساختگی در وبلاگ و سایت کاربرد دارند فهرست خواهند شد.

بررسی مفید بودن کامنت برای خوانندگان

گام نخست در ایجاد مطالب جدید، بررسی با دقت این موضوع است که آیا کامنت‌ها یا نظرات می‌توانند برای خوانندگان وبلاگ مفید باشند. تصمیم صحیح در این خصوص به نوع محتوا و نوع مخاطبین وبسایت وابسته است. برای مثال محصولات قرار گرفته در یک فروشگاه اینترنتی ممکن است بیش از هر صفحه‌ی دیگری به کامنت‌ها یا نظرات کاربران نیازمند باشند. زیرا خریداران جدید با مطالعه‌ی دیدگاه خریداران قبلی محصول، منبعی قابل اعتماد برای انتخاب خود به دست می‌آورند.

مدیریت کامنت‌ها و صفحات پیش از ارسال روی سایت

اگر تعداد کامنت‌های ورودی و کاربران سایت شما زیاد نیست، بهترین روش برای جلوگیری از اسپم شدن صفحات سایت، مدیریت کامنت‌های ورودی پیش از ارسال روی سایت است. اغلب سیستم‌های مدیریت محتوا و سیستم‌های رایگان وبلاگ، ابزارهایی برای انجام تنظیمات لازم برای این منظور در اختیار شما قرار می‌دهند. سیستم وردپرس، دارای تنظیماتی است که کامنت‌های کاربران پس از بازبینی مدیریت و یا در حالتی که کاربر مورد نظر دارای یک کامنت تایید‌شده باشد، در سایت قابل مشاهده شود.

استفاده از ابزارهای ضد اسپم

ابزارهای ضد اسپم در دو نوع کلی قابل استفاده هستند. نوع اول ابزارهایی است که با هدف جلوگیری از عملکردی ربات‌ها قابل استفاده هستند. کدهای امنیتی یا Captcha از این نوع موانع به شمار می‌روند. موانع ایجاد شده در مقابل ربات‌های اینترنتی ممکن است خطاهایی داشته باشند و از طرف دیگر ارسال نظرات واقعی در وبسایت را با سختی همراه می‌کنند. زیرا هر کاربر واقعی برای ارسال نظرات می‌بایست معمایی گاهی دشوار را حل کند.

نوع دوم ابزارهای ضداسپم، ابزارهایی هستند که برای ربات‌ها و برای کاربران قابل استفاده‌اند. این ابزارها با بررسی معیارهای مختلف از جمله IP فرستنده‌ی نظر، متن ارسال شده، نام فرستنده، زمان ارسال و بسیار عوامل دیگر تلاش می‌کنند نظرهای واقعی را از نظرهای ساختگی تمیز دهند. مشهورترین ابزار برای این منظور سرویس Akismet است که در سایت‌های ساخته‌شده با وردپرس به آسانی قابل استفاده است. سرویس دیگری که این خدمات را ارائه می‌دهد Project Honey Pot نام دارد.

استفاده از ویژگی nofollow روی لینک‌های موجود در کامنت‌ها

موتورهای جستجوگر گوگل، یاهو و بینگ به صورت پیش‌فرض تعداد لینک‌های اشاره کننده به یک وبسایت را به عنوان عاملی برای کیفیت آن وبسایت محاسبه می‌کنند. با تعریف ویژگی rel=nofollow روی لینک‌های خروجی سایت، از گوگل می‌خواهید امتیاز سئو را به لینک هدف منتقل نکند. هرچند این روش مانع ارسال اسپم در سایت شما نمی‌شود، ولی تعداد آن را کاهش می‌دهد و علاوه بر آن سبب می‌شود اثرات منفی سئو این لینک‌ها روی سایت شما به حداقل برسد.

برای تعریف این ویژگی همانند مثال زیر عمل کنید:

در قطعه کد بالا به صفت rel توجه کنید

پیشگیری از نمایش محتوای غیرقابل اعتماد در موتورهای جستجوگر

یک روش دیگر که برای تالارهای گفتگو و صفحات ایجاد شده توسط کاربران کاربرد دارد، محدود کردن دسترسی موتورهای جستجوگر به این صفحات تا زمان بازبینی و اطمینان از کیفیت کافی این صفحات است.

برای این کار می‌توان تگ مربوط را در سرآمد این صفحات قرار داد:

تایید و نمایش این صفحات می‌تواند پس از گذشت زمانی خاص و عدم دریافت گزارش اسپم برای مثال از سایر کاربران به انجام برسد.

دریافت کمک از سایر کاربران و ایجاد سیستم اعتباردهی

کاربران سایت شما به ویژه در تالارهای گفتگو، بهترین کمک کننده برای اعتبارسنجی مطالب ارسال شده هستند. با قرار دادن پیوندهایی برای نشان‌گذاری مطالب ارسال شده به عنوان اسپم یا هرزنامه می‌توانید در کمترین زمان ممکن مطالب نامناسب را شناسایی و از سایت خود حذف کنید.

کاربران سایت

علاوه بر امکان گزارش، می‌توانید با ایجاد یک سیستم اعتباردهی به کاربران، درصد اعتماد خود به کاربران را مشخص کنید. دادن اختیارات بیشتر به کاربرانی با اعتبار بیشتر، شناسایی و حذف مطالب ناخواسته را در کمترین زمان ممکن می‌سازد. همچنین ایجاد اعتبار مجازی برای کاربران، اشتیاق آنان را برای مشارکت و همکاری در موفقیت سایت افزایش می‌دهد.

استفاده از لیست سیاه IP یا حساب‌های کاربری یا کلمات

برخی از ارسال کنندگان اسپم یا جفنگ، به ویژه روبات‌های اینترنتی ممکن است به صورت مداوم مطالب مختلف به سایت شما ارسال کنند. با شناسایی این گروه از مزاحمان اینترنتی و مسدود کردن IP آنان حداقل برای مدت محدود، می‌توانید در زمان و هزینه‌های خود برای پاکسازی سایت،‌ وبلاگ و فروم خود صرفه‌جویی کنید.

همچنین می‌توانید لیست سیاهی از کلمات غیرمجاز و لیست سیاهی از کاربران خرابکار ایجاد کنید.

مانیتور کردن محتوای سایت برای اسپم توسط ابزارهای خودکار

برخی ابزارها به ویژه می‌توانند به صورت خودکار سایت شما را برای وجود مطالب ناخواسته مانیتور کنند. از این جمله می‌توان به Google Alerts اشاره کرد. با تعریف برخی واژه‌های نامناسب که انتظار دیدن آن‌ها را در سایت خود ندارید، می‌توانید به محض اینکه چنین واژه‌هایی در سایت شما شناسایی شدند، از این موضوع با خبر شوید.

به علاوه بخش کلمات کلیدی سایت در Google Search Console نیز می‌تواند منبعی خوب برای کلمات کلیدی شناسایی شده در سایت شما باشد. با بررسی دوره‌ای این بخش می‌توانید کلماتی که احیانا بر خلاف میل شما به عنوان کلمات مهم سایت شما شناخته‌شده‌اند را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱