مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز برای طراحی سایت

طراحی سایت شامل چندین مهارت و تخصص است که ترکیبی از دانش، تجربه، هنر و خلاقیت است. هرچند یادگیری طراحی سایت به صورت مبتدی با صرف زمان کم و استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا امکان‌پذیر است ولی یادگیری طراحی سایت حرفه‌ای به صرف زمان زیاد و کسب تجربه با تلاش و پشتکار زیاد نیازمند است.

طراحی سایت

یک سایت که به صورت تخصصی طراحی شود حداقل به مهارت‌های زیر نیازمند است:

  • طراحی گرافیک
  • طراحی تجربه کاربری
  • تحلیل فنی و محتوایی
  • طراحی قالب با استفاده از CSS‌، HTML و Javascript
  • برنامه‌نویسی CMS یا برنامه‌نویسی وب
  • متخصص بهینه‌سازی حجم و سرعت( صفحات، پایگاه داده، سرور )
  • تخصص سئو سایت( بهبود رتبه گوگل )
  • تخصص بازاریابی اینترنتی

تجربه و دانش ناکافی در هر یک از موارد فوق، سبب می‌شود سایت نهایی با کیفیت ناکافی و عدم موفقیت در اهداف تجاری و فنی روبرو شود.

در ادامه به شرح بیشتر تخصص‌های مورد نیاز خواهیم پرداخت.

طراحی گرافیک

طراحی گرافیکی قالب سایت

طراحی گرافیکی سایت عاملی است که نقشی بسیار مهم در جذب مخاطبان به سایت ایفا می‌کند. پس از مراجعه‌ی مخاطبان به سایت و پیش از آنکه فرصت کنند تا محتوای سایت را بررسی کنند، این طراحی گرافیکی است که یک پیش‌زمینه‌ی ذهنی ناخواسته از کیفیت سایت در ذهن ایجاد می‌کند. یک گرافیک جذاب و با استفاده از عناصر و رنگ‌بندی‌های جذاب و متناسب با کسب و کار، می‌تواند نقشی مهم در نگهداری و افزایش اشتیاق بازدید کننده داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی گرافیک سایت اینجا کلیک کنید.

طراحی تجربه کاربری

علاقمندی‌ها و نیازهای انسانی از قوانین و فرمول‌های قابل محاسبه پیروی نمی‌کنند. بسیاری از واکنش‌های ذهنی و عملکردی انسان می‌بایست با آزمون و خطا و با روش‌های دیگر کشف و پیش‌بینی شوند. برای مثال ممکن است رنگ سبز برای نمایش قیمت یک محصول، به صورت ناخودآگاه سبب شود که مخاطب آن کالا را ارزان قیمت تصور کند یا استفاده از رنگ‌هایی خاص سبب شود که اعتماد مخاطب به وبسایت افزایش یابد.

انتخاب نادرست رنگ‌ها، روش‌های تعامل با کاربر و روش‌های اجرای فرآیندهای موجود در وبسایت سبب عدم موفقیت وبسایت خواهند شد. هرچند تمامی عوامل دیگر در شرایطی خوب قرار داشته باشند. این دانش در اصطلاح تجربه‌ی کاربری نام دارد.

تحلیل فنی و محتوایی

طراحی یک سایت حرفه‌ای باید بر اساس طرحی که پوشش‌دهنده‌ی نیازهای واقعی مخاطبان باشد. این طرح باید با هدف ارائه‌ی راه حلی برای مشکلات گروهی از کاربران بنا شود. پیدا کردن مشکلی موجود و پیدا کردن روش حل آن به آشنایی کافی با خدمات و محصولات موجود، توانایی‌های فنی بالقوه و بالفعل شرکت و سازمان و آشنایی کافی با بازار هدف و مشکلات موجود آماده سازی شود.

تحلیل فنی و محتوایی وب سایت می‌بایست با مشارکت کارشناسان حوزه‌ی کسب و کار وبسایت و کارشناسان نرم‌افزار صورت پذیرد. شیوه‌ی پاسخگویی به نیازهای فنی بازار در دنیای وب و دنیای نرم‌افزار با شیوه‌ی پاسخگویی به این مشکلات در دنیای واقعی متفاوت است. همچنین رفتارها، نیازها و عادت‌های استفاده‌کنندگان از اینترنت و موبایل با مشتریان و مخاطبان سنتی قابل مقایسه نیست.

طراحی قالب با استفاده از CSS‌، HTML و Javascript

پس از طی مراحل فوق، یک طرح گرافیکی برای صفحه‌ی اصلی سایت و برای صفحات داخلی سایت به صورت مجزا آماده‌سازی می‌شود. تبدیل این طرح گرافیکی به کدهای قابل درک برای مرورگر‌های اینترنتی، وظیفه‌ی طراح قالب سایت است. این کار می‌بایست توسط فردی که دانش و تجربه‌ی کافی در کدنویسی HTML، CSS و جاوااسکریپت را دارا باشد به انجام برسد. به ویژه در سایت‌های پویا و مدرن که نسبت به عملکردهای کاربر واکنش سریع و فوری نشان می‌دهند، تسلط بالا و کافی در برنامه‌نویسی جاوااسکریپت ضروری است.

برنامه‌نویسی CMS یا برنامه‌نویسی وب

پس از طراحی قالب سایت، بر اساس روش پیاده‌سازی فنی تعیین شده، برنامه‌نویسی سمت سرور یا پیاده‌سازی سایت روی یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا، می‌بایست به انجام برسد. سیستم‌های مدیریت محتوا نرم‌افزارهایی هستند که امکان ایجاد یک سایت را بدون نیاز به برنامه‌نویسی یا با حداقل برنامه‌نویسی امکان‌پذیر می‌کنند. در هنگام استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا و دروپال، تسلط بر شیوه‌ی عملکرد برای بهینه‌سازی و برای طراحی ساختاری که کارایی و قابلیت توسعه در آینده را تضمین کند، مورد نیاز خواهد بود.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS

در صورتی که لازم باشد سایت به صورت تخصصی و سفارشی با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند php توسعه پیدا کند، هر چه تجربه‌ی برنامه‌نویسان بیشتر باشد، سایتی با کیفیت بالاتر و موفق‌تر ایجاد خواهد شد. خسارت استفاده از برنامه‌نویسان مبتدی در بیشتر موارد سنگین و گاهی غیرقابل جبران است.

متخصص بهینه‌سازی حجم و سرعت( صفحات، پایگاه داده، سرور )

سرعت بارگزاری سایت و سرعت پاسخگویی به حجم زیاد کاربران جز با بهینه‌سازی هوشمندانه قابل دسترسی نیست. به ویژه در سایت‌هایی که می‌بایست کاربران زیادی را پشتیبانی کند، بهینه‌سازی حجم سایت، سرور و پایگاه داده بسیار مهم است.

پایگاه داده

یک سایت که به خوبی بهینه‌سازی نشده باشد، هزینه‌های متغیر را به صورت تصاعدی بر پروژه تحمیل می‌کند. در طرف مقابل بهینه‌سازی هزینه‌های ثابت پروژه را افزایش می‌دهد که در حجم بازدید بالا تقریبا قابل چشم‌پوشی است.

تخصص سئو سایت( افزایش رتبه گوگل )

یک سایت بدون بازدید کننده کافی، یک سایت شکست خورده است. در حال حاضر بیش از یک میلیارد سایت اینترنتی وجود دارند ولی تعداد اندکی از آن‌ها توانسته‌اند مخاطبان کافی را جذب کنند و از این راه به موفقیت دست پیدا کنند. روزانه تعداد بسیار زیادی سایت جدید به اینترنت اضافه می‌شود و تعداد بسیار زیادی از سایت‌های قدیمی نیز به حال خود رها می‌شوند.

سئو - بالا بردن رتبه گوگل

یکی از روش‌های مهم در جذب مخاطبان به سایت، استفاده از ظرفیت موتورهای جستجو و به طور خاص گوگل است. برای این کار لازم است تا سئو کار با بهبود وضعیت سایت از جهت سازگاری با قوانین موتورهای جستجو سایت را بررسی کنند و تغییرات لازم را در آن به انجام برسانند.

سئو روش و ابزاری است که رتبه‌ی سایت را در گوگل بهبود می‌دهد و با قرار گرفتن سایت در نتایج بالاتر گوگل، تعداد بازدیدکنندگان از سایت بیشتر خواهد شد.

مهارت بازاریابی اینترنتی

علاوه بر سئو روش‌های دیگری برای جذب مخاطبان بیشتر به سایت وجود دارد. از آن جمله می‌توان به ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و موبایلی و همچنین تبلیغات اینترنتی اشاره کرد. بسته به کارکرد، محتوا و بازار مخاطبان سایت، روش‌های متنوعی برای بازاریابی اینترنتی وجود دارد که می‌بایست بهترین و کارآمدترین روش‌ها را شناسایی و در جهت افزایش بازدید سایت به کار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱