طراحی سایت با CMS یا طراحی سایت اختصاصی؟

در فرآیند طراحی سایت، همیشه گزینه‌های متنوعی وجود دارند، در تقسیم‌بندی کلی، امکان طراحی سایت با استفاده از CMS و طراحی سایت به روش برنامه نویسی اختصاصی دو گزینه‌ی موجود هستند.

در هر یک از این دو گزینه نیز، انتخاب‌های فراوانی وجود دارند که تصمیم‌گیری صحیح و هوشمندانه در انتخاب هر روش یا ابزار را با سختی همراه می‌کند.
عوامل موثر در انتخاب هر گزینه‌ی موجود، بسیار فراوان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب «انتخاب CMS برای طراحی سایت»و «مقایسه امکانات و توانایی‌های زبان php و asp.net» را مشاهده نمایید.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS

مهم‌ترین عوامل در انتخاب بهترین گزینه را در ادامه بررسی می‌کنیم و در پایان روش صحیح برای انتخاب هوشمندانه را معرفی خواهیم کرد.

امکانات

سیستم‌های مدیریت محتوا دارای امکانات زیادی هستند و در هنگام توسعه‌ی آن‌ها تلاش شده تا در دامنه‌ی بسیار بزرگی از کاربردها قابل استفاده باشند. به علاوه اغلب این سیستم‌ها از جمله وردپرس، جوملا و دروپال دارای قابلیت توسعه به کمک افزونه‌ها هستند که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد، امکانات و قابلیت‌های جدیدی را بدون نیاز به تغییر فایل‌های هسته، به این سیستم‌ها بیفزایند.

طراحی سایت

در طرف مقابل در برنامه‌نویسی اختصاصی سایت، تمامی بخش‌های مورد نیاز برای طراحی سایت، می‌بایست به صورت سفارشی برنامه‌نویسی و طراحی شوند. پیاده‌سازی برخی از قابلیت‌هایی که در سیستم‌های مدیریت محتوا از قبل موجود است، به صرف زمانی طولانی نیاز خواهد داشت.

برای اینکه حجم امکانات سیستم‌های مدیریت محتوا بهتر آشکار شود، مطابق محاسبات اگر یک فرد بخواهد تمامی کدهای موجود در سیستم وردپرس را یک نفره پیاده‌سازی کند، به بیش از ۹۰ سال زمان نیاز خواهد داشت.

کاربری سیستم

سیستم‌های مدیریت محتوا دارای بخش مدیریت از پیش آماده هستند که امکان ایجاد، ویرایش و حذف بخش‌های مختلف سیستم را برای کاربران سیستم فراهم می‌کند. بخش مدیریت این سیستم‌ها در گذشت زمان و توسط هزاران برنامه‌نویس به صورت مداوم بهینه‌سازی شده است و به کارگیری آن علاوه بر سهولت، به دلیل وجود مستندات بسیار زیاد در سطح اینترنت، کاری آسان است.

طراحی سایت

در طرف مقابل، در برنامه‌نویسی سفارشی و اختصاصی سایت، بخش مدیریت نیز همانند بخش ظاهری سایت می‌بایست طراحی و برنامه‌نویسی شود. به دلیل اینکه انجام این کار با کیفیت بالا به زمان زیاد نیازمند است. در بیشتر موارد، کاربری و کارایی برنامه‌نویسی سفارشی در مقایسه با سیستم‌های مدیریت محتوا در سطحی پایین‌تر قرار می‌گیرد.

در عوض، در هنگامی که امکانات مورد نیاز پروژه در قالب سیستم‌های مدیریت محتوا قابل پیاده‌سازی نباشد، برنامه‌نویسی اختصاصی و سفارشی سایت، ابزارهایی برای مدیریت بهتر و کنترل بیشتر در اختیار صاحبان سایت‌ها قرار خواهد داد

هدف سایت

بسته به اینکه سایت برای چه کسب و کاری و برای چه کسی آماده‌سازی و طراحی می‌شود، ممکن است انتخاب‌های مختلف شرایط بهتری داشته باشند. برای مثال برای یک کسب و کار نوپای غیر اینترنتی که قصد دارد در زمانی کوتاه و با هزینه‌ای کم بیشترین بازخورد را به دست آورد و فرصتی پیدا کند تا در آینده سایتی با کیفیت بالاتر، امکانات بیشتر و توانایی بهتر برنامه‌نویسی کند، طراحی سایت با CMS بهترین گزینه و چه بسا تنها گزینه باشد.

سرعت اجرا

سیستم‌های مدیریت محتوا به دلیل حجم بسیار زیاد امکانات موجود، از برنامه‌نویسی اختصاصی و سفارشی کندتر عمل می‌کنند. این موضوع به شرطی است که برنامه‌نویسی سفارشی و اختصاصی سایت با کیفیت بالا و توسط متخصصین با تجربه به انجام رسیده باشد.

سرعت سایت

در هنگام پیاده‌سازی سایت‌هایی که تعداد بازدیدکنندگان آن بسیار زیاد هستند یا در مواقعی که سرعت به طور خاص و ویژه می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، برنامه‌نویسی سفارشی و اختصاصی نمره‌ی بهتری را کسب خواهد کرد.

سئو

سئو یکی از نیازهای اصلی در سایت‌ها مدرن به شمار می‌رود. اگر در طراحی سایت از سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده کنیم، با توجه به وجود افزونه‌های مختلف و ساختار از پیش طراحی شده این سیستم‌ها برای سازگاری با سئو، ممکن است نتایج به دست آمده بهتر باشد.

امکان پیاده‌سازی قابلیت‌های مربوط به سئو در طراحی سایت اختصاصی نیز وجود دارد ولی نیازمند دانش و توانایی بالای برنامه‌نویسان سیستم است که در بسیاری موارد، بدون کمک و آنالیز سئو کار خبره، کیفیت لازم در این گونه سایت‌ها موجود نیست.

هزینه طراحی سایت

هزینه طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوا در مقایسه با طراحی سایت اختصاصی کمتر است. زیرا به تخصص کمتری نیاز دارد و در زمان کمتری نیز قابل انجام می‌باشد.

قابلیت توسعه

هرچند سیستم‌های مدیریت محتوا قابل توسعه هستند و اضافه کردن امکانات جدید به آن‌ها با استفاده از افزونه‌های مختلف امکان‌پذیر است ولی ممکن است این کار در تغییرات گسترده و امکانات خاص چندان آسان نباشد. در مواردی که پروژه بسیار بزرگ باشد و بنا است در آینده تغییرات عمده و گسترده روی پروژه به انجام برسد، ممکن است طراحی سایت به صورت سفارشی و اختصاصی گزینه‌ای مناسب‌تر باشد.

امنیت

امنیت سایت طراحی شده در سیستم‌های مدیریت محتوا وابسته به هسته‌ی سیستم مدیریت محتوا و افزونه‌های به کار رفته در آن است. در هنگام برنامه‌نویسی سفارشی و اختصاصی سایت، امنیت سایت به تخصص و مهارت برنامه‌نویسان وابسته است. سیستم‌های مدیریت محتوا در صورتی که به صورت مداوم به روزرسانی شوند، از امنیت بالایی برخوردار خواهند بود ولی اگر به روزرسانی سیستم فراموش شود یا بی‌اهمیت به نظر برسد ممکن است سایت در خطر قرار گیرد. از طرف دیگر اگر در برنامه‌نویسی اختصاصی سایت، از برنامه‌نویسان غیرخبره استفاده شود، سایت می‌تواند مورد تهدیدهای امنیتی قرار بگیرد.

امنیت سایت

تحت هر شرایطی، توجه کافی به موارد امنیتی به ویژه در مورد سایت‌های خرید و فروش و دارای تراکنش‌های مالی ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله امنیت در فروشگاه‌های اینترنتی را مطالعه بفرمایید.

متخصصین موجود برای هر گزینه

سایت طراحی شده به هر شیوه و با هر ابزار بدون شک در آینده‌ی دور یا نزدیک به تغییرات، بهبود و رفع اشکال نیاز خواهد داشت. انتخاب ابزاری که متخصصین موضوع همیشه در دسترس باشند و انجام تغییرات و نگهداری سایت با هزینه‌ی معقول در دسترس باشد یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب روش و ابزار طراحی سایت است.

پشتیبانی و نگهداری سایت

حرفه‌ای‌ترین سایت‌ها و پشرفته‌ترین ابزارها را اگر در زمان مناسب و با قیمت مناسب نتوان پشتیبانی سایت و نگهداری نمود، کل سیستم زیر سوال خواهد رفت.

فرآیند تصمیم‌گیری

در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب ابزار مناسب و روش مناسب برای طراحی سایت، تمامی عوامل فوق و بسیاری عوامل دیگر که بسته به شرایط پروژه ممکن است در تصمیم‌گیری موثر باشند می‌بایست در کنار هم و با وزن و امتیاز متناسب، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند.

امتیازدهی با وزن مناسب به هر یک از عوامل به ویژه عوامل فنی، نیازمند حضور متخصصین برنامه‌نویسی و طراحی سایت دارای تجربه و دانش کافی در استفاده از CMSها و برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف است. اگر قصد طراحی سیستم‌های بزرگ و سایت‌های با دامنه‌ی فعالیت گسترده هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از مشاوران ما در روکاوب کمک بگیرید. برای انتخاب مسیر صحیح، نیازهای خود و شرایط موجود را با ما در میان بگذارید.

۳ نظر در مورد «طراحی سایت با CMS یا طراحی سایت اختصاصی؟»

  • محمد می‌گوید:

    90 سال؟!

    • بله اگر فقط حجم خطوط فایل‌های php وردپرس را به صورت خالص در نظر بگیریم، در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار خط کد می‌شود.
      فایل‌های جانبی دیگر هم شاید حجمی در همین حدود داشته باشند.
      اگر زمان‌های مورد نیاز برای ترجمه، تست، خطایابی، تامین امنیت، ارتباط با سرویس‌های دیگر، برطرف کردن هزاران اشکال کوچک برای اجرای بدون اشکال روی میلیون‌ها سایت و ده‌ها فعالیت دیگر را در نظر بگیریم، این عدد دور از ذهن به نظر نخواهد رسید.
      علاوه بر این وردپرس دارای هزاران افزونه است که نوشتن موارد پرکاربرد آن‌ها به ده‌ها سال زمان نیاز خواهد داشت.

  • خیلی خیلی مطلب پر محتوا و زیبایی بود من که شخصا با 100 درصدش موافقم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱