طراحی سایت واکنش گرا

یکی از روش‌های طراحی سایت که سبب می‌شود شکل سایت بسته به عرض صفحه‌ی نمایش تغییر کند و در هر وسیله از جمله موبایل و تبلت و رایانه به شکل و اندازه‌ی مناسب دیده شود، طراحی سایت ریسپانسیو یا طراحی سایت واکنش‌گرا گفته می‌شود.

طراحی سایت واکنش گرا - Responsive

در این روش، سایت به گونه‌ای طراحی می‌شود که هر چه عرض صفحه کمتر باشد، عناصر موجود در صفحه از جمله تصاویر و متن‌ها به صورت متناسب محل و اندازه‌ی خود را تغییر می‌دهند. همچنین ممکن است برخی عناصر در اندازه‌های کوچک مخفی یا نمایان شوند تا امکان استفاده از امکانات سایت طراحی شده برای تمامی کاربران بدون توجه به ابزاری که از آن استفاده می‌کنند، مقدور باشد.

طراحی سایت ریسپانسیو و سئو

طراحی سایت واکنش‌گرا یکی از معیارهای رتبه‌بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو به ویژه در هنگامی است که کاربر از طریق موبایل اقدام به جستجوی اهداف خود نماید.
موتورهای جستجوگر سایت‌هایی که با موبایل سازگار باشند را شناسایی می‌کنند و رتبه‌ی سئوی این سایت‌ها را برای جستجو از طریق موبایل افزایش می‌دهند. از طرف دیگر سایت‌هایی که وضعیت نمایش خوبی در موبایل نداشته باشند، در رتبه‌بندی نمره‌ی منفی دریافت خواهند کرد.

تغییرات جدید گوگل

روند رو به رشد استفاده از موبایل در مرور صفحات وب سبب شده است که به تازگی استفاده از موبایل بر سیستم‌های رومیزی پیشی بگیرد. به همین دلیل شرکت گوگل اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک، برای بررسی محتوای صفحات، قصد دارد وضعیت صفحات وب در حالت موبایل را نیز برای Index کردن محتوا در نظر بگیرد. به عبارت دیگر متن و محتوایی که در گوشی‌های موبایل قابل مشاهده خواهد بود، اولویت بیشتری نسبت متن‌های قابل مشاهده در سیستم‌های رومیزی خواهد داشت.

طراحی نسخه‌ی موبایل یا طراحی سایت واکنش گرا

یک روش دیگر برای سازگار کردن سایت با موبایل، ایجاد نسخه‌های ثانویه برای موبایل است. برخی از سایت‌های بزرگ مانند فیسبوک از این شیوه برای سازگار شدن با موبایل استفاده می‌کنند. البته بدیهی است که انجام این کار به صرف زمان بیشتر در زمان طراحی و صرف زمان بیشتر در هنگام توسعه را در پی خواهد داشت که در نتیجه هزینه‌ی طراحی و نگهداری سایت افزایش می‌یابد.

انتخاب میان یکی از دو روش فوق به کاربرد و عملکرد سایت وابسته است. برای سایت‌هایی که ساختار اطلاع‌رسانی دارند و بخش‌های پویا یا داینامیک آن‌ها کمتر است، نیاز به طراحی نسخه‌ی دوم کمتر حس می‌شود و طراحی سایت واکنش‌گرا برای این گونه سایت‌ها گزینه‌ای بهتر به شمار می‌رود.

اصول طراحی سایت واکنش گرا

طراحی سایت واکنش‌گرا با رعایت اصولی امکان‌پذیر می‌شود. در این شیوه‌ی طراحی سایت، علاوه بر تغییر اندازه و تغییر محل عنصرها، اندازه‌ی نوشته‌ها معمولا در مقایسه با سایت‌های قدیمی درشت‌تر است. همچین اندازه‌ی فونت‌ها در یک سایت واکنش‌گرا بر خلاف گذشته بر اساس واحدهای فیزیکی مانند میلیمتر و اینچ تعیین می‌شود تا کاربرانی که موبایل و تبلت‌های بسیار با کیفیت بالا در اختیار دارند، نوشته‌هایی با اندازه‌های واقعی و نه پیکسلی مشاهده کنند.

در طراحی سایت واکنش‌گرا ابزارهایی برای آپلود تصاویر با حجم و اندازه‌ی مناسب وجود دارد. به عبارت دیگر اگر کاربر در صفحه‌ی موبایل چند اینچی خود تصاویر را مشاهده کند، تصاویری با ابعاد و حجم کوجکتر برای وی به نمایش در می‌آید و اگر سایت را در یک نمایشگر ۱۹ اینچی مشاهده کند، تصاویری با کیفیت، حجم و اندازه‌ی بزرگتر برای وی ارسال خواهند شد.

برخی ویژگی‌های واکنش‌گرایی تنها با تکیه بر قابلیت‌های CSS یا شیوه‌نامه‌ها امکان‌پذیر نیست. به ویژه قابلیت‌های منوهای تو در تو می‌بایست با کمک جاوااسکریپت برای سازگاری با سخت‌افزارهای موبایل و تبلت، به شیوه‌ی مناسب تغییر عملکرد نیز داشته باشند.

خلاقیت در طراحی سایت واکنش گرا

طراحی سایت ریسپانسیو، به تجربه، خلاقیت و هنرمندی و در کنار آن به دانش بالا نیازمند است. طراحی سایتی که صرفا واکنش‌گرا باشد، کاری نه چندان مشکل است ولی طراحی سایتی واکنش‌گرا که کارآمدی کافی را در فضایی اندک داشته باشد کاری تخصصی و هنرمندانه است.

فریم‌ورک‌های طراحی سایت ریسپانسیو

برای تبدیل یک سایت به حالت واکنش‌گرا فریم‌ورک‌های گوناگونی توسعه یافته‌اند که استفاده از آن‌ها در کنار انجام سفارشی‌سازی‌های مختص به هر سایت می‌تواند دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب را دستیافتنی‌تر نماید. برخی از این فریم‌ورک‌ها عبارتند از Pure، Materialize، Foundation و Skeleton.

برای آشنایی بیشتر با فریم‌ورک ریسپانسیو Pure اینجا کلیک کنید.

سیستم Grid

فریم‌ورک‌های ریسپانسیو یا واکنش‌گرا با ایجاد سیستم گرید( Grid ) اغلب صفحه‌ را به ۱۲ قسمت مساوی تقسیم می‌کنند. برنامه‌نویس سایت در هنگام طراحی سایت، برای هر بخش از محتوای سایت خود ضریبی از این ۱۲ قسمت را مشخص می‌کند. در عین حال با تعیین کلاس‌های خاص CSS به فریم‌ورک اعلام می‌کند که اگر کاربر در موبایل یا تبلت سایت را مشاهده نمود، هر بخش تعداد قسمت‌های متفاوتی با حالت عادی به خود اختصاص دهد.

سفارش طراحی سایت ریسپانسیو

روکاوب با آگاهی بر اهمیت طراحی سایت واکنش‌گرا و اثرات جانبی آن، در سایت‌های طراحی شده، بدون دریافت وجه اضافه، این اصل را به عنوان یک بخش اساسی از طراحی سایت رعایت می‌کند تا صاحبان سایت‌ها از نتایج مثبت آن به ویژه جلب رضایت مشتریان و همچنین دریافت رتبه‌ی سئو از موتورهای جستجو بهره‌مند شوند.

اگر پیش از این سایتی دارید یا می‌خواهید سایتی جدید با رعایت اصول واکنش‌گرایی و اصول سئو داشته باشید و از مزایای زیاد آن به ویژه جذب بیشتر مخاطبان از موتورهای جستجو بهره‌مند شوید، هم اکنون با ما تماس بگیرید.

۲ نظر در مورد «طراحی سایت واکنش گرا»

  • نفیسه می‌گوید:

    مطلبتون عالی بود.
    آیا این امکان وجود داره که فلکس باکس(Flex Box) در فایل فیگما و طراحی انجام بشه تا کار برای برنامه نویس ها راحت تر بشه و سپس اونها کدهای مناسب را از فیگما اکسپورت بگیرند؟

    • با سلام
      با این برنامه آشنایی نداریم. باید مستندات برنامه را مشاهده کنید یا در احیانا در تالارهای گفتگوی مربوط به همین برنامه سوال خودتان را بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱