فرآیند برنامه نویسی و طراحی فروشگاه اینترنتی

راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی فرآیندی قدم به قدم است که پیش از اقدام به ایجاد، برنامه‌نویسی یا طراحی آن می‌بایست با این فرآیند آشنایی کافی را به دست آورد. در ادامه گام‌های اصلی در طراحی یک سایت فروشگاهی را مشاهده خواهید نمود.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

انتخاب روش و ابزار برنامه نویسی فروشگاه

ایجاد یک فروشگاه اینترنتی با ابزارهای مختلفی امکان‌پذیر است. به طور کلی استفاده از سیستم‌های فروشگاه‌ساز مانند ووکامرس، مجنتو، اوپن‌کارت و پرستاشاپ گزینه‌ی نخست به شمار می‌رود. گزینه‌ی دوم استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب برای ایجاد یک فروشگاه اختصاصی و سفارشی است و روش سوم استفاده از سرویس‌های آنلاین ایجاد فروشگاه اینترنتی است که فروشگاه با امکانات از پیش تعیین شده و قالب‌هایی از پیش آماده در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.

انتخاب ابزار و روش مناسب وابسته به نیازهای موجود و حجم محصولات و تراکنش‌ها  و همچنین اهداف میان‌مدت و بلند مدت پروژه می‌بایست به انجام برسد.

طراحی و انتخاب قالب فروشگاهی

فارغ از سیستم برنامه‌نویسی یا طراحی سایت فروشگاهی، ظاهر یا قالب سایت می‌تواند بسیار متنوع باشد. خریداری قالب آماده و یا طراحی قالب سفارشی و اختصاصی برای سازگاری دقیق با نیازهای موجود گزینه‌های پیش رو در این بخش هستند. انتخاب هر یک از گزینه‌های فوق مزایا و معایب خود را دارا است. قالب‌های آماده با هزینه‌ای کمتر و در زمانی کمتر فروشگاه را در دسترس قرار می‌دهند ولی معمولا حجم بیشتر و سرعت کمتری دارند. از طرف دیگر یک قالب اختصاصی فروشگاه اینترنتی، بهینه‌تر، سفارشی‌تر و از نظر سئو کارآمدتر خواهد بود.

در طراحی قالب سفارشی ابتدا طرح مورد نظر در نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ اجرا و بهبود پیدا می‌کند و سپس طرح گرافیکی آماده شده به قالب سایت فروشگاه تبدیل می‌گردد.

پیاده سازی قالب

قالب سایت فروشگاهی بسته به سیستم انتخاب شده برای میزبانی فروشگاه، می‌بایست با دستورالعمل‌های فروشگاه اینترنتی همخوانی پیدا کند. در این مرحله، چنانچه قالب به صورت سفارشی ایجاد شده باشد، دستورالعمل‌های مرتبط با عملکردهای سیستم فروشگاهی روی آن پیاده‌سازی می‌شود تا خریداران از فروشگاه در بخش‌های مختلف، خدمات فروشگاه را با ظاهر و شکل مورد نظر شما مشاهده نمایند.

برنامه‌نویسی فروشگاه اینترنتی

چنانچه گزینه‌ی نهایی برای طراحی فروشگاه اینترنتی،‌ برنامه نویسی اختصاصی باشد، تمامی عملکردهای مورد نیاز برای فروشگاه از جمله بخش مدیریت کالاها، بخش مدیریت سفارش‌ها، نمایش و سبد خرید کالا، روش‌های حمل و نقل و پرداخت وجه و سایر نیازهای موجود در فروشگاه یک به یک برنامه‌نویسی و در هسته‌ی مرکزی فروشگاه فعال‌سازی شوند.

در هنگام استفاده از اسکریپت‌های فروشگاه‌ساز، اغلب بخش‌های مورد نیاز از پیش آماده هستند و برخی از عملکردهای ناموجود با نصب افزونه‌های مورد نیاز و یا برنامه‌نویسی اختصاصی افزونه برای فروشگاه قابل دسترس خواهند بود.

دریافت نماد اعتماد الکترونیک

گام بعدی در فرآیند راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، دریافت نماد اعتماد الکترونیکی است. نماد اعتماد نشانه‌ای است که فروشندگان دارای شرایط، آن را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می‌کنند و در سایت خود قرار می‌دهند. این نماد معیاری برای شناسایی فروشندگان معتبر است تا خریداران با خیالی آسوده بتوانند از خدمات تجارت الکترونیک سایت‌های مختلف استفاده کنند.

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک لازم است تا مدارک و تاییدیه‌هایی در سایت eNamad ارسال و ارزیابی شوند.

دریافت درگاه بانکی

پس از دریافت نماد اعتماد الکترونیک، ثبت قرارداد با بانک‌ها برای ایجاد درگاه پرداخت الکترونیکی یکی از نیازهای یک فروشگاه اینترنتی است. برخی از دارندگان فروشگاه اینترنتی ممکن است بخواهند پرداخت الکترونیک را با استفاده از امکانات چند بانک به انجام برسانند. برخی دیگر از صاحبان فروشگاه‌ها نیز ممکن است روش‌های پرداخت خاص مانند استفاده از ارزهای مجازی مانند بیت‌کوین یا پرداخت ارزی را با استفاده از درگاه‌های واسط برای فروشگاه خود فعال کنند.

پیش‌نیازهای فیزیکی فروشگاه اینترنتی

پیش‌نیازهای فیزیکی یک فروشگاه اینترنتی عبارتند از: انبار فیزیکی، محل استقرار کارکنان برای پشتیبانی سایت و مشتریان، فرآیندهای ارسال کالا از جمله قرارداد با شرکت‌های حمل و نقل یا سیستم توزیع داخلی، قرارداد با پست، تعیین ساز و کارهای برگشت کالا، ساز و کارهای بسته بندی، محل و روش تامین کالا و بسیاری موارد دیگر که بسته به نوع محصولات و نوع مشتریان ممکن است ابعاد کوچک‌تر و بزرگ‌تری داشته باشند.

درج اطلاعات و راه اندازی فروشگاه اینترنتی

گام نهایی در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، درج محصولات در سیستم فروشگاهی است. وابسته به تعداد محصولات، این مرحله ممکن است زمان و هزینه‌ی زیادی را نیاز داشته باشد. چنانچه اطلاعات محصولات در یک سایت اینترنتی داخلی یا خارجی موجود باشد یا این اطلاعات به صورت فایل‌ها و شاخه‌های جداگانه طبقه بندی شده باشند، با استفاده از ربات اینترنتی یا ربات نرم‌افزاری می‌توان درج محصولات در سایت را در زمانی بسیار کوتاه با دقت و کیفیت بالا به انجام رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱