ویژگی مولتی سایت در طراحی سایت با دروپال

دروپال یکی از سیستم‌های مدیریت محتوای شناخته شده در طراحی سایت‌های بزرگ و پورتال‌های سازمانی است. ویژگی‌های این CMS و فریم‌ورک برای استفاده‌های تجاری و بزرگ طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند. یکی از این ویژگی‌ها، مولتی سایت یا قابلیت ایجاد چندین سایت، با یک بار نصب دروپال است.

طراحی سایت با دروپال

با ایجاد هر سایت جدید روی دروپال نصب شده، تنها موارد اختصاصی هر سایت، مانند محتواها و فایل‌های تصویر و چندرسانه‌ای مربوط به همان سایت در شاخه‌ای مجزا نگهداری می‌شوند و سایر موارد مانند فایل‌های هسته‌ی دروپال، افزونه‌ها و قالب‌های نصب شده به صورت مشترک توسط تمامی سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این ویژگی با اندکی تفاوت در وردپرس شبکه نیز موجود است.

در این نوشته با ویژگی مولتی‌سایت در دروپال و نکات لازم و مفید در مورد آن آشنا خواهیم شد.

انواع آدرس دهی در مولتی سایت دروپال

دروپال از انواع مختلف آدرس‌دهی از جمله زیردامنه مانند drupal.rokaweb.ir، زیر شاخه مانند rokaweb.ir/drupal و پورت سفارشی مانند rokaweb.ir:8880 برای ایجاد یک سایت جدید پشتیبانی می‌کند. هر سایت ایجاد شده در دروپال معادل یک شاخه‌ی جدید در مسیر sites می‌باشد. درخواست‌های ارسال شده به دروپال بسته به نام دامن، نام زیرشاخه و نام پورت با شاخه‌های موجود در مسیر sites مقایسه و سایت مناسب با درخواست ارسال شده به کاربر نمایش داده می‌شود.

هر سایت شامل یک فایل تنظیمات برای ارتباط با پایگاه داده است. پایگاه داده‌ی هر سایت می‌تواند مجزا یا به صورت مشترک ولی با پیشوند جدول‌های متفاوت ایجاد شود.

افزونه‌ها و قالب‌های اختصاصی برای هر سایت

به صورت پیش‌فرض، قالب‌ها و افزونه‌های موجود در دروپال مرکزی، روی تمامی سایت‌ها قابل دسترسی خواهند بود. علاوه بر آن می‌توان برای هر سایت، قالب‌ها و افزونه‌های اختصاصی نیز ایجاد و فعال‌سازی نمود.

مزایای استفاده از سیستم مولتی سایت

  • کاهش فضای مورد نیاز برای میزبانی
  • مدیریت یکپارچه
  • به روزرسانی و تعمیر و نگهداری آسان
  • امکان ایجاد سایت‌های متعدد در کمترین زمان ممکن
  • تهیه‌ی پشتیبان به صورت یکپارچه و در زمان کمتر

معایب استفاده از سیستم مولتی سایت

  • اشکال‌های امنیتی
  • نیاز به مهارت بیشتر برای تنظیمات سرور و سیستم
  • دشواری بیشتر در مدیریت سایت
  • دشواری در تغییر دامنه‌ی سایت در صورت نیاز

کاربردهای مولتی سایت در دروپال

با توجه به موارد گفته شده به ویژه موارد امنیتی، ایجاد سایت‌هایی با کاربردهای مختلف و متعلق به افراد مختلف به صورت مولتی سایت، گزینه‌ای مناسب به شمار نمی‌رود. زیرا تمامی مدیران سایت‌های مجزا ممکن است با نصب افزونه‌های مختلف، خواسته یا ناخواسته، روی سایر سایت‌های شبکه اثر گذاری نمایند.

مولتی سایت برای مواردی مانند ایجاد چند سایت مشابه برای یک سازمان یا شرکت با مدیریت مشترک و امکانات و افزونه‌های مشترک گزینه‌ای مناسب و بهینه به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *