الکسا( Alexa ) چیست ؟

الکسا یا Alexa یک سرویس اینترنتی است که به جمع آوری آمار بازدید و تحلیل نتایج جمع‌آوری شده از وبسایت‌های مختلف می‌پردازد. این شرکت در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و در سال ۱۹۹۹ توسط شرکت آمازون خریداری شد.

الکسا آمار تمامی وبسایت‌های موجود در روی اینترنت را به دلالیل فنی و منطقی ارائه نمی‌کند. آمار ارائه شده به ۳۰ میلیون وبسایت محدود می‌شود. همچنین گفته می‌شود وبسایت الکسا ماهیانه حدود ۶.۵ میلیون بازدید کننده دارد.

برخی اطلاعات سایت الکسا به رایگان و برخی دیگر با پرداخت وجه اضافی قابل مشاهده هستند. اطلاعات نمایش داده شده در این سایت عبارتند از: رتبه‌ی جهانی و کشوری سایت از نظر تعداد بازدید، نمودار کاهش یا افزایش بازدید، سایت‌های لینک دهنده به سایت مقصد، سایت‌هایی که کاربران پیش از مشاهده‌ی این سایت، آن را دیده‌اند و برخی مشخصه‌های دیگر مثل Bounce rate.

الکسا - alexa

الکسا چگونه کار می‌کند؟

آمار و اطلاعاتی که در این سایت به نمایش در می‌آید توسط نوار ابزار مرورگر این شرکت جمع‌آوری و به وبسایت اصلی ارسال می‌گردد. به عبارت دیگر آمار ارائه شده در این سایت بر اساس بازدیدهایی است که نصب کنندگان نوار ابزار این شرکت از سایت‌های مختلف به عمل می‌آورند. وبسایت الکسا اعلام کرده که علاوه بر آمار جمع‌آوری شده از طریق نوار ابزار مرورگر، اطلاعات خود را از منابع دیگری نیز جمع‌آوری می‌کند. البته اطلاعات فنی بیشتری در این خصوص ارائه نشده است.

اهمیت رتبه الکسا

به دلیل محدود بودن منبع آمارگیری الکسا و همچنین امکان تقلب آسان و فراگیر در نتایج با ایجاد بازدیدهای غیرواقعی، استناد به آمار الکسا مخصوصا برای سایت‌های در ابعاد کوچک و محلی از اعتبار کافی برخوردار نیست. آمار الکسا برای سایت‌هایی که در ابعاد بزرگ و جهانی فعالیت می‌کنند و روزانه هزاران و میلیون‌ها کاربر دارند می‌تواند قابل پذیرش و استناد باشد.

نباید فراموش کرد که رتبه‌ی الکسا تنها از جهت ارزیابی انسانی ممکن است قابل استفاده باشد و این رتبه‌بندی اثری روی دیدگاه موتورهای جستجو از جمله موتور جستجوی گوگل نسبت به سایت مورد نظر نخواهد داشت.

اثر رتبه الکسا در سئو سایت

با توجه به آنچه در مورد الکسا و رتبه‌ی الکسا گفته شد، ارتباط مستقیمی میان رتبه‌ی الکسا و رتبه‌ی گوگل وجود ندارد. در نتیجه بالا یا پایین بودن این رتبه در سئو سایت اثری نخواهد داشت.

کاربرد رتبه الکسا

با توجه به شیوه‌های موجود در ایجاد رتبه‌های جعلی در Alexa، این رتبه تنها در مورد سایت‌های برتر و با رتبه‌های بالا قابل استناد است. بررسی رتبه‌ی سایت‌های پربازدید در ابعاد کشوری و بین‌المللی ممکن است علاقه و سلیقه‌ی مخاطبان را آشکار کنند و این اطلاعات ابزاری باشد برای تولید، کار و فعالیت و همچنین برنامه‌ریزی برای کسب و کارهای اینترنتی.

استفاده از نتایج و رتبه‌ی الکسا برای تصمیم‌گیری در مورد اعتبار یا عدم اعتبار وبسایت‌های تجاری با بازدید متوسط و پایین ممکن است با خطای زیادی همراه باشد.

تقلب در رتبه بندی الکسا

برخی از سایت‌ها و به طور خاص سایت‌های تبلیغاتی برای فریب مشتریان و جذب آگهی با قیمت‌های بالا، با روش‌هایی از جمله خرید آگهی‌های پاپ آپ و شرکت در سایت‌های ایجاد کلیک به روش‌های دیگر، رتبه‌ی خود در سایت الکسا را به صورت غیرواقعی افزایش می‌دهند. توجه به Bounce rate و سایت‌هایی که مخاطبان پیش از آمدن به این سایت در آن بوده‌اند، تقلب‌های احتمالی در رتبه‌ی الکسا را نمایان خواهند کرد.


مشاهده‌ی تمامی نوشته‌ها در گروه: مفاهیم. ‏ فهرست برچسب‌ها: , , , , .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *