بهینه سازی سایت چیست؟

بهینه‌سازی سایت می‌تواند به معانی مختلفی مورد نظر قرار بگیرد و همچنین می‌تواند شامل انواع بهینه‌سازی‌های ممکن باشد.

انواع بهینه‌سازی سایت

مهم‌ترین کاربرد عبارت «بهینه‌سازی سایت» مختصر شده‌ی «بهینه‌سازی موتور جستجو» یا «سئو» است که در اصطلاح به این صورت به کار برده می‌شود.

انواع بهینه‌سازی سایت

  1. بهینه‌سازی موتور جستجو( SEO ) یا سئو
  2. بهینه‌سازی سرعت
  3. بهینه‌سازی حجم
  4. بهینه‌سازی پردازش‌های سرور( مصرف CPU )
  5. بهینه‌سازی پایگاه داده( کاهش حجم یا افزایش سرعت )
  6. بهینه‌سازی تعداد درخواست‌های وب
  7. بهینه‌سازی کدهای قالب
  8. بهینه‌سازی Cache

بهینه‌سازی موتور جستجو

همان گونه که گفته شد، سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو متداول‌ترین کاربرد این عبارت به شمار می‌رود. برای آشنایی بیشتر با بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو اینجا کلیک کنید.

بهینه‌سازی سرعت

سرعت بارگزاری سایت در دو نوع قابل توجه است. نوع نخست سرعت انتقال تمامی اطلاعات لازم برای نمایش سایت به سیستم مشتری و نوع دوم، سرعت پردازش این اطلاعات و تبدیل کدهای برنامه‌نویسی به تصویر قابل استفاده توسط کاربر.

هر یک از این دو نوع سرعت نیازمند انجام فعالیت‌های گوناگون برای دستیابی به این هدف است. برای مثال در جهت کاهش زمان انتقال اطلاعات به سیستم مشتری، تکنیک‌هایی مانند فشرده‌سازی اطلاعات و تصاویر، بارگزاری دیرهنگام فایل‌های غیر اصلی، کاهش تعداد درخواست‌های فایل با یکی کردن فایل‌های هم‌نوع را می‌توان نام برد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهینه‌سازی سرعت سایت اینجا کلیک کنید.

بهینه‌سازی حجم

کم بودن حجم سایت یکی از عوامل مهم در جذب مخاطبان و تشویق آنان به مراجعه‌ی مجدد به سایت است. کاهش حجم علاوه بر مزایای مستقیمی که بر رضایت مشتریان و موتورهای جستجو نشان می‌دهد، بر افزایش سرعت انتقال اطلاعات و سرعت نمایش سایت نیز اثر مثبت و قابل توجهی را بر جای می‌گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهینه‌سازی حجم سایت اینجا کلیک کنید.

بهینه‌سازی پردازش‌های سرور( کاهش مصرف CPU )

اگرچه قدرت سخت‌افزارهای سرور در مقایسه با گذشته کاهش چشم‌گیری را تجربه کرده است. با این حال هنوز در پردازش‌های سنگین، نیاز به بهینه‌سازی استفاده از منابع سخت‌افزاری و به ویژه قدرت پردازنده حس می‌شود. سایت‌های بزرگی مانند گوگل و آمازون در ثانیه صدها هزار پردازش همزمان را انجام می‌دهند و بهینه‌سازی پردازش‌های انجام شده حتی به مقدار جزئی اثری قابل ملاحظه در کارایی کلی و کاهش هزینه‌های سرور و در نتیجه کاهش آلودگی محیط زیست با توجه به کاهش مصرف انرژی در پی دارد.

بهینه‌سازی پردازش‌ها با استفاده از روش‌های گوناگون و به ویژه با استفاده از بهینه‌سازی الگوریتم‌ها قابل انجام است. بسته به زبان برنامه‌نویسی به کاررفته در طراحی سایت، ابزارها و تکنیک‌های قابل اجرا متفاوت خواهند بود.

بهینه‌سازی پایگاه داده

پایگاه داده یکی از نقاط حساس در اغلب نرم‌افزارها به شمار می‌رود. داده‌ها در حجم‌های بزرگ را به آسانی داده‌های کم حجم نمی‌توان نگهداری و مدیریت نمود. جستجو در حجم زیاد داده‌ها کاری بسیار پر هزینه و بسیار دشوار است. به ویژه هنگامی که تعداد کاربران درخواست دهنده رو به فزونی بگذارد. در چنین شرایطی نیاز به بهینه‌سازی پایگاه داده و تغییر در شیوه‌های نگهداری و بازیابی و جستجوی اطلاعات تخصصی ارزشمند و گران‌قیمت به شمار می‌رود.

بهینه‌سازی تعداد درخواست‌های وب

هر صفحه‌ی وب شامل تعداد زیادی فایل است. هر چه تعداد این فایل‌ها کمتر باشد، تعداد درخواست‌هایی که مرورگر به سرور ارسال می‌کند تا تک تک این فایل‌ها را دریافت و پردازش کند نیز کمتر خواهد شد. تعداد زیاد فایل‌ها سبب مشکلات زیادی هم در سمت سرور و هم در شبکه‌ی انتقال و هم در هنگام پردازش محتویات سایت خواهد شد.

به همین دلیل یکی کردن فایل‌هایی با انواع داده‌ای مشابه در فایل‌های تکی، سبب رفع این مشکلات و دستیابی به مزایای زیادی می‌شود. بهینه‌سازی تعداد درخواست‌های وب نیازمند دانش برنامه‌نویسی و تخصص کافی در طراحی قالب و زیرساخت سایت است.

فایل‌های تصویر، فایل‌های اسکریپت و فایل‌های شیوه‌نامه سه گروه اصلی فایل‌هایی هستند که فایل‌های قرار گرفته در هر دسته به طور بالقوه می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند و یکجا به سرور ارسال شوند.

بهینه‌سازی کدهای قالب

قالب سایت با استفاده از اسکریپت خاصی با نام HTML تولید می‌شوند. این کدها به مرورگر و موتور جستجو می‌گویند که سایت چه محتوا و چه ساختاری باید داشته باشد و نوع محتوای موجود در صفحه چیست. نمایش ظاهری یک سایت مشابه به تعداد نامحدودی حالت از اسکریپت‌های برنامه‌نویسی قابل متناظر شدن است. ولی تمامی این حالت‌ها حالت‌های بهینه و کارآمد هم از جهت حجم و هم از نظر معنی و مفهوم نخواهند بود.

حالت بهینه حالتی است که در کمتری کدهای ممکن، بیشترین محتوا و بیشترین مفهوم را هم برای مرورگر و هم برای موتورهای جستجو تعریف کند. از طرف دیگر استانداردهای بین‌المللی برای برنامه‌نویسی قالب سایت به زبان HTML تعریف شده‌اند که رعایت آن‌ها مزایای زیادی را در زمینه‌های مختلف برای سایت به دنبال دارد.

بهینه‌سازی کدهای قالب سایت یکی از انواع بهینه‌سازی است که در سایت بهینه‌سازی‌های سایت از جمله سئو و کاهش حجم و افزایش سرعت نقش مهمی ایفا می‌کند.

بهینه‌سازی Cache

کاربران پس از مراجعه‌ی نخست به سایت، در دفعات بعدی مراجعه به همین صفحه یا مشاهد‌ه‌ی صفحات دیگر سایت می‌توانند تنها فایل‌های تغییر‌یافته در میان بازدیدها را از سرور درخواست دهند و از دانلود مجدد ده‌ها فایل تکراری و مشابه در بازدیدهای پی در پی خودداری نمایند.

تعیین اینکه چه فایل‌هایی ممکن است میان بازدیدهای مکرر یک کاربر تغییر کنند و مرورگر وب می‌بایست آن‌ها را در فاصله‌های زمانی تعیین شده مجددا درخواست دهد، بر عهده‌ی زیرساخت سرور و زیرساخت برنامه‌نویسی سایت است.

به همین دلیل بهینه‌سازی سیستم Cache عامل بسیار مهمی در کاهش استفاده از منابع سرور و افزایش سرعت بارگزاری اطلاعات سایت برای کاربران تکراری سایت به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱