تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

هاست یا میزبان اینترنتی یک رایانه‌ی قدرتمند است که با سرعت بالایی به شبکه‌ی اینترنت متصل است و اسکریپت یا نرم‌افزار به کار رفته در طراحی سایت، در این فضا بارگزاری می‌شود.

هاست ویندوز یا لینوکس

خدمت‌رسانی یک رایانه به عنوان یک هاست در اینترنت مستلزم نصب بودن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خاص است. در بخش نرم‌افزاری، نسخه‌های شبکه یا Server Edition از سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس وجود دارند که برای استفاده در شبکه و میزبانی وب به کار گرفته می‌شوند.

تفاوت‌های سیستم عامل ویندوز و لینوکس برای میزبانی وب

سیستم‌عامل ویندوز توسط شرکت مایکروسافت به صورت تجاری توسعه پیدا می‌کند. برای نصب نگارش سرور ویندوز روی یک هاست، نیاز به پرداخت وجه برای تهیه‌ی مجوز استفاده از آن است. در طرف دیگر، سیستم‌عامل لینوکس( توزیع‌های مختلف مانند CentOS، Ubuntu، Debian و برخی توزیع‌های دیگر که برای خدمت‌رسانی در شبکه سفارشی‌سازی شده‌اند به رایگان قابل نصب هستند.

تفاوت‌های نرم‌افزاری

با نصب هر سیستم‌عامل روی هاست، نرم‌افزارهای جانبی متعددی که برای میزبانی مورد نیاز هستند نیز متفاوت خواهند بود. نرم‌افزارهای Web Server، Mail Server، FTP Server، Database و مفسرهای اسکریپت از جمله‌ی موارد مهم به شمار می‌روند.

به علاوه پنل‌های مدیریت سرور و نرم‌افزارهای آن که رابطی میان کاربران سایت و سیستم‌عامل به شمار می‌روند نیز با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی

زبان‌های برنامه‌نویسی قابل پشتیبانی در ویندوز و لینوکس با یکدیگر متفاوت هستند. مهم‌ترین تفاوت بین این دو سیستم، پشتیبانی کامل ویندوز از زبان برنامه‌نویسی ASP.NET تحت وب سرور IIS است. این گزینه در سرورهای لینوکس در دسترس نیست. به همین دلیل چنانچه اسکریپت یا نرم‌افزار سایت با استفاده از ASP.NET توسعه پیدا کرده باشد، استفاده از سرور تحت ویندوز گزینه‌ی نهایی خواهد بود.

در عملکرد و کارایی گزینه‌های دیگر مانند php، Python، Java و Perl نیز تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای بین ویندوز و لینوکس وجود دارد که انتخاب هر سیستم‌عامل را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

روش مدیریت سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای موجود در هاست

برای مدیریت هاست دو روش کلی وجود دارد. روش اول ارتباط با هاست از طریق ابزارهای خط فرمان یا با استفاده از VNC و Remote Desktop برای دسترسی کامل و از راه دور به سرور است.

روش دوم با نصب نرم‌افزارهایی به نام پنل مدیریت هاست که مشهورترین آن‌ها cPanel، DirectAdmin، WebsitePanel، Plesk به شمار می‌روند. هر یک از پنل‌های فوق تنها روی ویندوز یا لینوکس قابل نصب هستند و امکانات متفاوت این پنل‌ها گاهی خود عاملی برای انتخاب سیستم‌عامل میزبان به شمار می‌روند.

عدم نیاز به آشنایی با سیستم‌عامل میزبان برای مدیریت هاست

بنابراین با نصب یک پنل بدون نیاز به آشنایی با سیستم‌عامل میزبان، به آسانی و از راه دور می‌توان تنظیمات، نرم‌افزارها، فایل‌ها و پایگاه داده‌ی سرور را کنترل و مدیریت نمود.

عامل انتخاب هاست لینوکس یا ویندوز

مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب هاست لینوکس یا ویندوز عبارتند از:

  • زبان برنامه‌نویسی به کار رفته در اسکریپت یا نرم‌افزار سایت
  • امکانات نرم‌افزاری خاص موجود روی هر سیستم‌عامل( برای مثال SQL Server روی ویندوز )
  • پنل مدیریت هاست
  • تفاوت‌های امنیتی سیستم‌عامل‌ها
  • وجود نیروهای متخصص برای مدیریت هاست یا سرور
  • هزینه‌ی قابل پرداخت برای میزبانی
  • نیاز به ارتباط با نرم‌افزارهای دیگر از طریق سایت اصلی( برای مثال ارتباط با نرم‌افزار حسابداری در سرور داخلی )

به دلیل تفاوت‌های زیاد در سیستم‌عامل‌های فوق و همچنین نرم‌افزارهای قابل نصب روی آن‌ها، عوامل موثر در انتخاب هر سیستم‌عامل ممکن است بسیار فراتر از فهرست بالا باشند.

اثر سیستم‌های مدیریت محتوا در انتخاب هاست

امروزه در اغلب موارد برای طراحی سایت از سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS استفاده می‌شود. CMSهای پرکاربرد از جمله وردپرس، جوملا و دروپال همگی با زبان php و با پیش‌فرض استفاده از وب‌سرور Apache که روی لینوکس کارایی و عملکرد بهتری دارد توسعه یافته‌اند. هرچند امکان نصب Apache روی هاست‌های تحت ویندوز نیز فراهم است، ولی در بیشتر مواقع به دلیل نصب بودن IIS( نرم‌افزار مشابه توسعه‌یافته توسط مایکروسافت ) امکان استفاده از Apache فراهم نیست.

بنابراین سیستم‌عامل لینوکس برای میزبانی اغلب سایت‌های اینترنتی گزینه‌ای بهتر است. هرچند امکان انجام تنظیمات لازم برای میزبانی این‌گونه سایت‌ها در ویندوز نیز فراهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱