آموزش نصب کامپوزر ( Composer )

بسیاری از برنامه‌نویسان با مشارکت در تولید کدهای قابل استفاده برای دیگران تلاش می‌کنند زمان لازم برای تولید نرم‌افزارهای بزرگ و قابل اطمینان را کاهش دهند.

کتابخانه‌های تولید شده توسط صدها هزار برنامه‌نویس در سرتاسر وب اغلب در سایت Github به آسانی قابل دسترسی است و برنامه‌نویسان برای تولید نرم‌افزارهای جدید از این مجموعه‌ی بزرگ در جهت کاهش زمان و افزایش کیفیت تولید نرم‌افزار کمک می‌گیرند.

این کتابخانه‌ها ممکن است شامل نواقص امنیتی یا کارایی باشند که در طول زمان با مشارکت همگانی بهبود می‌یابند. به همین دلیل لازم است تا به صورت مستمر به‌روزرسانی شوند.

در هنگام برنامه‌نویسی یک پروژه‌ی تحت وب با زبان php نیز ممکن است بخواهید از چندین کتابخانه‌ی تولید شده توسط برنامه‌نویسان دیگر استفاده کنید. بررسی به‌روزشدن این کتابخانه‌ها و همچنین نصب کتابخانه‌های دیگری که هر بسته ممکن است به آن وابسته باشد، کاری زمان‌بر و دشوار است.

نرم‌افزار Composer برای رفع این مشکل ایجاد شده است. با استفاده از کامپوزر می‌توانید به آسانی همیشه آخرین نگارش کتابخانه‌های مختلف را در پروژه‌ی خود در اختیار داشته باشید و برای استفاده از آن‌ها نیز همچنان کامپوزر در کنار شما خواهد بود.

نصب کامپوزر

در این نوشته مراحل لازم برای نصب نرم‌افزار کامپوزر را مرور خواهیم نمود.

۱ – دانلود Composer

برای دانلود به وبسایت رسمی این برنامه به نشانی getcomposer.org مراجعه کنید.
برای دانلود آخرین نگارش این برنامه برای سیستم عامل ویندوز اینجا کلیک کنید.

۲- شروع نصب Composer

فایل دانلود شده( Composer-Setup.exe ) را اجرا کنید و مراحل را مانند تصاویر زیر دنبال کنید.

مسیر نصب php

در این مرحله می‌بایست نشانی فایل اجرایی php را برای نصب Composer مشخص نمایید. اگر نرم‌افزار نصب نتواند به صورت خودکار این فایل را شناسایی کند، لازم است تا با زدن دکمه‌ی Browse این مرحله را به صورت دستی پیش ببرید.

تعیین پراکسی برای نصب کامپوزر

کامپوزر برای دریافت بسته‌ها نیازمند اتصال به اینترنت است، اگر برای اتصال به اینترنت، استفاده از پراکسی الزامی است، این بخش را با اطلاعات لازم پر کنید.

فعال کردن OpenSSL

با توجه به اینکه اتصال Composer به اینترنت از طریق پروتکل امن https به انجام می‌رسد، لازم است پیش از شروع به نصب، فایل php.ini واقع شده در کنار فایل اجرایی php.exe را ویرایش کنید و بررسی کنید که در ابتدای خط extension=php_openssl.dll نقطه ویرگول قرار نگرفته باشد. اگر علامت نقطه‌ویرگول در ابتدای این خط موجود است، آن را حذف کنید و فایل را ذخیره نمایید.

اطلاعات فعال‌سازی کامپوزر

در این مرحله کامپوزر به شما اطلاع می‌دهد که تغییرات لازم در سیستم شما به انجام رسیده است و برای فعال‌سازی کامل آن می‌بایست پنجره‌های Command Prompt موجود را ببندید و مجددا باز نمایید.

پایان نصب کامپوزر

اکنون با زدن کلید Finish نصب کامپوزر را به پایان برسانید.

خطای GitHub OAuth token در هنگام استفاده از Composer

یکی از خطاها که ممکن است در هنگام استفاده از Composer با آن مواجه شوید خطای زیر است:

Could not fetch https://api.github.com/repos/…, please review your configured GitHub OAuth token or enter a new one to access private repos.

این خطا به دلیل خصوصی بودن برخی از از مخزن‌های کد مورد استفاد‌ه در پروژه است و برای اینکه بتوانید این‌گونه بسته‌ها را دانلود کنید، Composer از شما توکن OAuth را درخواست می‌کند.

برای ساخت توکن ابتدا باید در Github ثبت نام کرده باشید و ایمیل شما تایید شده باشد. سپس مراحل زیر را دنبال کنید و یک توکن ایجاد نمایید:

  1. در گوشه‌ی سمت راست صفحه روی تصویر پروفایل‌تان کلیک کنید و گزینه‌ی Settings را انتخاب کنید.
  2. در صفحه‌ی تنظیمات در نوار کناری روی Developer settings کلیک کنید.
  3. در نوار کناری روی گزینه‌ی Personal access tokens کلیک کنید.
  4. در صفحه‌ی بعدی روی دکمه‌ی Generate new token کلیک کنید.
  5. نام دلخواه برای توکن وارد کنید. مثلا Composer
  6. در فهرست دسترسی‌های موجود فقط گزینه‌ی «read:packages» را فعال کنید.
  7. روی دکمه‌ی Generate token کلیک کنید.

اکنون توکن شما ایجاد می‌شود و با استفاده از آن می‌توانید بسته‌های موجود در گیت‌هاب را با استفاده از Composer دانلود کنید. این توکن فقط یک بار به شما نمایش داده می‌شود و اگر آن را گم کنید، امکان بازیابی آن وجود ندارد و مجددا همین مراحل را باید تکرار کنید.

توکن ایجاد شده را کپی کنید و با کلیک راست آن را در اختیار Composer قرار دهید تا به صورت خودکار در فایل Composer\auth.json جاگذاری شود.

استفاده از کامپوزر

برای استفاده از کامپوزر، می‌توانید به محیط Command Prompt مراجعه کنید و پس از یافتن شاخه‌ای که فایل composer.json در آن قرار دارد، دستور composer update یا composer install را اجرا نمایید.

همچنین برای به‌روزرسانی کامپوزر، از خط فرمان، دستور composer self-update را اجرا نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱