تعویض موتور جت در هنگام پرواز

سافاری بر پایه‌ی Webkit کار می‌کند. گوگل کروم بر پایه‌ی Blink و فایرفاکس بر پایه‌ی Gecko فعالیت می‌کنند. فکر می‌کنم که این قدیمی‌ترین موتور رندر باشد که به صورت گسترده در حال استفاده است.

فایرفاکس - Firefox

البته پس از دو دهه تجربه، ما تجربیات بهتری در زمینه‌ی موتور رندر مرورگر( و به طول کلی نرم‌افزار ) داریم. بنابراین در چندین سال گذشته موزیلا به صورت مخفیانه روی یک موتور رندر جدید کار کرده است. با این تفاوت که این یک راز بزرگ نیست و هرگز نبوده است. در شرکت‌های دیگر این موضوع می‌توانست یک راز بزرگ باشد. در موزیلا این پروژه کاملا باز به انجام رسیده است.

این پروژه Servo نام دارد و به عنوان یک تجربه آغاز شد. سروو با یک زبان برنامه‌نویسی جدید به نام Rust برنامه‌نویسی شد( Gecko با زبان C++‎ توسعه پیدا کرده است ) و متن باز است. شما نیز می‌توانید در ساختن آن به ما کمک کنید.

این موضوع چه ارتباطی با فایرفاکس دارد؟ بسیار خوب ابتدا می‌بایست در مورد موتور رندر صحبت کنیم و نه در مورد کل مرورگر. موتور رندر بخشی از مرورگر است که صفحات وب را پردازش می‌کند و آن‌ها را به نمایش در می‌آورد. این بخش از ابزارهایی برای مدیریت بوکمارک‌ها، نشانی صفحه، جستجو و منوهای فایرفاکس مجزا است. اگر می‌توانستیم با زدن یک دکمه به صورت جادویی Gecko را تغییر دهیم، کاربران عادی متوجه تغییر خاصی به جز افزایش سرعت چشم‌گیر بارگزاری سایت‌ها نمی‌شدند. این موضوع به دلیل ایده‌هایی بهتر است.

تغییر دادن موتور رندر به آسانی فشردن یک دکمه آسان نیست. برای درک بهتر، این کار مثل تغییر موتور جت یک هواپیما در زمانی است که در حال پرواز است. حدس می‌زنم که می‌توانیم هواپیما را روی زمین بنشانیم، اجازه دهیم که مسافران از هواپیما خارج شوند و سوار هواپیماهای دیگر شوند. و در این زمان ما فرصت خواهیم داشت که موتور جت را تعویض کنیم. ولی نه ! ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم که این اتفاق رخ بدهد.

همچنین می‌توانیم اجازه دهیم این هواپیما به پرواز خود ادامه دهد و ما در این میان یک هواپیمای جدید را روی زمین از نو بسازیم و تمامی بخش‌های اصلی و جنبی آن را مانند اتاق خلبان، بال‌ها و … را بازسازی کنیم. ولی ما این کار را هم نمی‌خواهیم انجام دهیم. ما از پیش هواپیمایی بزرگ را در اختیار داریم و باید از آن استفاده کنیم. ما تنها می‌خواهیم که موتور جت آن را تغییر دهیم. و این کار در سریع‌ترین زمان ممکن می‌بایست به انجام برسد.

Quantum

به کوانتوم وارد شویم. نام کد پروژه‌ای که هدفش تغییر موتور هواپیما در میان پرواز است. بخشی از این پروژه کوانتوم استایل نام دارد که وظیفه‌ی نمایش CSSهای صفحات وب را بر عهده دارد. کوانتوم استایل پل رابطی میان Gecko و Servo به شمار می‌رود. با این وجود Gecko در حدود ۲۰ سال عمر دارد و برخی از کارها را بسیار خوب به انجام می‌رساند. یک وسیله‌ی جدید همیشه بهتر از وسیله‌ی قدیمی نیست.

زمانی در اواسط سال ۲۰۱۷ تمامی کدهای CSS با استفاده از قطعات هواپیمای کوانتوم و نه Gecko به پرواز درخواهد آمد. با حرکت به جلو، اضافه کردن ویژگی‌های جدید به CSS لذت‌بخش‌تر و آسان‌تر خواهد بود. این تغییر همچنین سبب خواهد شد که کاربران بیشتری به همکاری در توسعه‌ی سریع‌تر ویژگی‌های جدید تشویق شوند.

سال جدید باید سالی خوب برای فایرفاکس باشد. اگر به تازگی از فایرفاکس استفاده نکرده‌اید، این کار را انجام دهید. پس از تمرکز دوباره در سال ۲۰۱۵ و پس از زمینه‌چینی در سال ۲۰۱۶ موزیلا آماده می‌شود تا سال ۲۰۱۷ را با تاثیرگزاری بیشتر ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱