بازاریابی شبکه‌ای چیست و چه مزایا و معایبی دارد ؟

بازاریابی شبکه‌ای یا «بازاریابی هرمی» شیوه‌ای برای جذب مشتریان و بازاریابان بیشتر برای کسب و کارهای سنتی و آنلاین به شمار می‌رود. در این شکل از بازاریابی، هر بازاریاب علاوه بر درصدهای سودی که بابت فروش مستقیم به خریداران دریافت می‌کند، تلاش می‌کند بازاریابان جدیدی را نیز در زیرمجموعه‌ی خود جذب کند تا از درصدی از فروش آنان نیز به وی اختصاص یابد.

بازاریابی شبکه‌ای یا هرمی

به دلیل فعالیت‌های مخرب بسیاری از گردانندگان کسب و کارهای شبکه‌ای، فعالیت هرمی و شبکه‌ای در برخی کشورها ممنوع و خلاف قانون شمرده می‌شود.

بازاریابی شبکه‌ای اگر به صورتی که در تعریف فوق گفته شده، شکل گیرد می‌تواند روشی موثر برای توسعه‌ی کسب و کار و به سود رسیدن بازاریابان( به ویژه رده‌های بالا ) به حساب آید. ولی در اغلب موارد به دلیل فریب‌های مختلف و فعالیت‌های خلاف قانون، کسب و کارهای بازاریابی شبکه‌ای هدفی جز موفقیت صاحبان آن را دنبال نمی‌کنند.

فروش شبکه‌ای یا بازاریابی شبکه‌ای چیست ؟

یکی از فریب‌هایی که به نام بازاریابی شبکه‌ای انجام می‌شود، فروش مستقیم جنس به بازاریابان است. در این شیوه‌ی متداول، اجناس تولید شده مستقیما و به اجبار به بازاریاب فروخته می‌شوند و وجه آن نیز به صورت نقدی دریافت می‌شود. سپس بازاریاب( یا به عبارت دیگر خریدار ) ناچار است برای برگشت سرمایه‌ی شخصی، اجناس خریداری شده را به هر شکل ممکن به دیگران بفروشد.

اگر بازاریاب موفق به فروش اجناس خود نشود، نه تنها سودی عاید او نشده، بلکه ضررهای بعضا هنگفتی را نیز متحمل خواهد شد. در این میان شرکت فروشنده هیچ ضرری را تجربه نخواهد کرد. بلکه هر چه افراد بیشتری به عنوان بازاریاب جذب این مجموعه شوند، اجناس بیشتری را به صورت غیرواقعی می‌فروشد و سودهای بیشتری را کسب می‌کند.

وعده‌های توخالی

بیشتر افرادی که جذب مجموعه‌های بازاریابی شبکه‌ای می‌شوند با رویای رسیدن به ثروت در زمانی کوتاه این کار را می‌کنند. این مجموعه‌ها در جلسات به اصطلاح «پرزنت»، وعده‌هایی فریبنده و رنگارنگ را پیش روی شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند.

برای مثال ادعا می‌کنند که در عرض ۶ ماه فعالیت خواهید توانست به ثروت‌های بزرگی دست پیدا کنید. یا نمونه‌هایی از بازاریابان قبلی که به این موفقیت دست پیدا کرده‌اند را به متقاضیان معرفی می‌کنند.

این شبکه‌ها هیچ گاه به مخاطبان نمی‌گویند که از هر ۱۰۰ شرکت‌کننده ۹۵ نفر یا بیشتر، عملا سودی به دست نمی‌آورند و بخش بزرگی از آنان نیز به دلیل خرید نقدی در ابتدای فعالیت، ضررهای قابل توجهی را تجربه می‌کنند.

حقوق صفر برای بازاریابان شبکه‌ای

بازاریابان شبکه‌ای کارکنان مجموعه به حساب نمی‌آیند و شرکت هیچ مسئولیتی از جمله حقوق ثابت، بیمه، پشتیبانی مالی و تجهیزات را برای این افراد نمی‌پذیرد. هرچند ممکن است برخی شرکت‌ها مزایایی اندک برای ترغیب بازاریابان ارائه کنند.

در طرف دیگر بازاریابان سنتی، اغلب دارای حقوق ثابت و مزایای قابل قبول هستند که پشتوانه‌ای برای آنان به حساب می‌آید.

بازاریابی سنتی، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی شبکه‌ای

به دلیل افزایش رقابت برای فروش محصولات یا خدمات بیشتر در دنیای امروز، نیاز به بازاریابان خبره و روش‌های جدید بازاریابی بیش از پیش حس می‌شود. بازاریابی شبکه‌ای هرچند در ظاهر می‌تواند راه حلی جامع برای این نیاز به حساب آید ولی در عمل به دلیل فریب‌های متداول، و همچنین استفاده از نیروهای آماتور برای بازاریابی کمتر از آنچه به نظر می‌رسد موفقیت کسب کرده است. موفقیت کسب شده برای شرکت‌ها و رده‌های بالای هرم بازاریابی به دلیل تعداد زیاد زیرمجموعه‌ها بسیار بالا است ولی برای حجم بزرگی از بازاریابان تنها ضرر را به همراه داشته است.

از طرف دیگر، بازاریابی سنتی و بازاریابی اینترنتی، دو شیوه‌ای هستند که بیش از پیش توسط شرکت‌های بزرگ به کارگیری می‌شوند. مواجه شدن با بیلبوردهای شهری، تبلیغات کسب و کارها در برنامه‌های موبایل، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های دانلود و همچنین دریافت ایمیل‌ها و پیام‌های تبلیغاتی از ارائه دهندگان خدمات و کالاها نمونه‌هایی از بازاریابی اینترنتی و سنتی هستند که با حجم زیاد قابل مشاهده هستند.

همچنین توجه بیش از پیش به سئو( بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل ) از برنامه‌هایی است که کارایی و اثربخشی آن بر کسی پوشیده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱