مفهوم و کاربرد دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

تولید محتوای سایت به شکلی که بتواند برای خوانندگان و موتورهای جستجو بیشترین اثرگزاری را داشته باشد از اهداف دارندگان سایت‌ها به شمار می‌رود. یکی از ابزارهای در دستری برای بهبود اثرگزاری، طبقه‌بندی مناسب است. طبقه بندی از چند جهت دارای اهمیت است:

  • ایجاد ارتباط میان مطالب مرتبط و بهبود رتبه‌ی سئو در کلمات کلیدی خاص
  • امکان دسترسی خوانندگان به مطالب مرتبط با مطلب فعلی
  • امکان یافتن مطالب مرتبط برای بازبینی و بهبود برای مدیران سایت

وردپرس

به همین دلیل در اغلب سیستم‌های مدیریت محتوا از جمله وردپرس، روش‌هایی برای طبقه‌بندی یا دسته‌بندی محتوای تولید شده در اختیار نویسندگان قرار می‌گیرد.

طبقه‌بندی محتوا معمولا با دو مفهوم «دسته» یا «Category» و «برچسب» یا «Tag» به انجام می‌رسد. از نظر فنی، تفاوت قابل توجهی میان «دسته» و «برچسب» وجود ندارد و کدهای برنامه‌نویسی برای ایجاد، ویرایش و مشاهد‌ه‌ی اطلاعات یک دسته یا برچسب تقریبا یکسان هستند.

تفاوت کاربردی میان دسته و برچسب به صورت قراردادی وجود دارد:

  1. دسته‌ها معمولا به صورت درختی تعریف می‌شوند برای مثال دسته‌ی اخبار چندین زیردسته‌ی دیگر به نام اخبار علمی، اخبار اجتماعی و اخبار فرهنگی را در خود جای می‌دهد. در طرف دیگر برچسب‌ها معمولا یک سطحی هستند.
  2. دسته‌ها معمولا در تعداد کم و از پیش‌تعریف‌شده هستند ولی برچسب‌ها در تعداد زیاد و هنگام ایجاد محتوا بسته به محتوا، ایجاد می‌شوند. برای مثال یک خبر می‌تواند در دسته‌ی «اخبار علمی» قرار بگیرد و ۱۰ برچسب که اغلب کلمات کلیدی آن خبر هستند داشته باشد.
  3. دسته‌ها معمولا برای موضوع‌های عمومی به کار می‌روند ولی برچسب‌ها وارد جزئیات می‌شوند. برای مثال دسته‌ی «آموزش وردپرس» و برچسب‌های: «منو، وردپرس، افزونه، سئو» می‌توانند به یک نوشته متصل شوند.
  4. دسته‌ها ممکن است گزینه‌هایی خوب برای قرارگیری در منوهای اصلی سایت باشند ولی برچسب‌ها کمتر این ویژگی را دارند.
  5. دسته‌ها اغلب دارای تصاویر اصلی یا آیکون و همچنین توضیحات مختصر در مورد مطالب قرار گرفته هستند ولی برچسب‌ها کمتر دارای این ویژگی‌ها می‌باشند.
  6. دسته‌ها معمولا در ابتدای فعالیت سایت بر اساس طرح و برنامه‌ی موجود ایجاد می‌شوند ولی برچسب‌ها همزمان با تولید محتوا یک به یک اضافه می‌شوند.
  7. انتخاب حداقل یک دسته برای هر نوشته الزامی است( دسته‌بندی نشده نیز یک دسته است ) ولی انتخاب برچسب برای نوشته‌ها اختیاری است.

دسته‌ها و برچسب‌های پیش‌فرض در وردپرس

در سیستم وردپرس، بخش «نوشته‌ها» یا «Posts» دارای هر دو ویژگی «دسته» و «برچسب» است. به ازای هر نوشته‌ی جدید می‌توانید تعداد نامحدودی دسته و برچسب به آن اختصاص دهید. همچنین ایجاد دسته‌ها و برچسب‌های جدید در وردپرس از صفحه‌ی نوشتن مطلب جدید امکان‌پذیر است. در برخی سیستم‌های مدیریت محتوای دیگر، لازم است تا دسته‌ها پیش از ایجاد نوشته، ساخته شوند.دسته‌ها در وردپرس

برگه‌ها یا «Pages» در وردپرس به صورت پیش‌فرض فاقد دسته‌بندی و برچسب هستند. با نصب افزونه‌ی «Add Category to Pages» به آسانی می‌توانید دسته‌بندی‌ها و برچسب‌های موجود را در برگه‌ها نیز انتخاب نمایید.

ابر برچسب‌ها

ابر برچسب یا Tag Cloud، شیوه‌ای خاص از نمایش برچسب‌ها در بخش ظاهری سایت است. هر برچسب که در تعداد بیشتری از نوشته‌ها استفاده شده باشد، با فونت درشت‌تری دیده می‌شوند و مخاطبان می‌توانند موضوعات مهم را از این طریق شناسایی کنند و در صورت تمایل مطالب مرتبط با آن برچسب را بخوانند.

سیستم وردپرس دارای ابزارک‌هایی برای نمایش ابربرچسب در ظاهر سایت است.ابر برچسب‌ها

نمایش دسته‌بندی‌ها در منوها یا در ابزارک‌ها

علاوه بر برچسب‌ها که معمولا به صورت ابربرچسب در ظاهر سایت قرار می‌گیرند، دسته‌ها نیز اغلب به صورت دستی و تک به تک در منوهای سایت اضافه می‌شوند یا با استفاده از ابزارک‌ها خاص، به صورت جزئی یا کلی در ابزارک‌های کنار یا پایین سایت به نمایش درمی‌آیند تا خوانندگان بتوانند مطالب اصلی سایت را مشاهده و به آسانی آن‌ها را بیابند.

هش تگ( Hash_Tag# ) و برچسب‌ها

توئیتر به عنوان نخستین شبکه‌ی اجتماعی که از مفهوم تگ در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد و با اضافه کردن علامت # در ابتدای کلمات، به کاربران اجازه داد تا در نوشته‌های خود، کلمات کلیدی نوشته را مشخص کنند و به صورت پویا یا Dynamic تگ ایجاد کنند. تگ‌های ایجاد شده در سرتاسر دنیا با کلید روی هر هش‌تگ قابلیت جستجو خواهند داشت. سایر شبکه‌های اجتماعی مانند گوگل پلاس و فیسبوک نیز همین ویژگی را به سایت خود افزودند.

برخی افزونه‌های وردپرس نیز برای شبیه‌سازی عملکرد شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که ایجاد تگ‌ها را همزمان با تایپ علامت # در ابتدای کلمات به انجام می‌رسانند. همچنین این کلمات را در میان متن قابل کلیک می‌کنند.

دسته‌ها و برچسب‌ها در سایر انواع اطلاعات

سایر انواع اطلاعات مانند محصولات ووکامرس یا فایل‌های پیوست در بخش رسانه نیز می‌توانند در دسته‌ها و برچسب‌های دلخواه طبقه‌بندی شوند. دسته‌بندی سایر انواع اطلاعات در وردپرس می‌تواند به صورت مشترک با نوشته‌ها یا به صورت مجزا در دسته‌ها و برچسب‌های متفاوت به انجام برسد.

به عبارت دیگر ممکن است بخواهید در یک دسته‌بندی با عنوان «طراحی سایت» هم مقالات و هم محصولات مرتبط با طراحی سایت را نشان دهید و یا ممکن است بخواهید دو گروه دسته‌بندی مجزا داشته باشید که هر دو عنوان «طراحی سایت» داشته باشند و در یکی فقط مقالات و در دیگری فقط محصولات به نمایش درآیند.

مدیریت دسته‌ها و برچسب‌ها و مدیریت پیوست آن‌ها با انواع محتواهای موجود در وردپرس با استفاده از افزونه‌ها قابل انجام هستند.

دسته‌بندی و اثر آن روی سئو

از جمله عواملی که می‌توانند رتبه‌ی سایت را در موتور جستجو بهبود دهند، وجود محتوای مرتبط و متعدد در مورد کلمات کلیدی هدف است. موتور جستجو با بررسی محتوا، با بررسی پیوندهای موجود از مطالب به یکدیگر و بررسی صفحات دسته‌بندی و برچسب‌ها تلاش می‌کند ارتباط میان مطالب را شناسایی کند. بنابراین طبقه‌بندی هوشمندانه‌ی محتوا سبب می‌شود رتبه‌ی سایت در کلمات کلیدی هدف بهبود پیدا کند و رتبه‌ی سئو سایت افزایش یابد.

در هنگام انتخاب دسته‌بندی و برچسب برای نوشته‌ها نباید زیاده‌روی کرد. تعداد زیاد دسته و برچسب علاوه بر اینکه سبب نمایش مطالب نامربوط می‌شوند، ارزش آن‌ها را در نظر موتور جستجو کاهش می‌دهند. ۱۰ دسته بندی و ۵۰ برچسب با کلمات کلیدی مهم و مورد جستجو ارزشمند‌تر و موثرتر از ۵۰ دسته و ۱۰۰۰ برچسب بی معنی خواهند بود.

یک نظر در مورد «مفهوم و کاربرد دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱