راه اندازی سایت روی لوکال هاست( localhost )

به دلیل محدودیت‌های مختلف از جمله سرعت و پهنای باند و مشکلات در آپلود فایل و تغییرات تنظیمات و پایگاه داده، در هنگام طراحی سایت، معمولا ابتدا کارهای لازم روی سیستم محلی یا Localhost به انجام می‌رسد و پس از پایان مراحل طراحی و برنامه‌نویسی، پروژه‌ی تکمیل شده روی سرور اصلی منتقل می‌گردد.

لوکال هاست - Apache - IIS

لوکال هاست چیست ؟

لوکال هاست به معنی هاست یا میزبان محلی است. پاسخگویی به درخواست‌های مشاهده‌ی وبسایت توسط نرم‌افزارهایی خاص مانند Apache و IIS به انجام می‌رسد. این نرم‌افزارها، به صورت مستقر در حافظه و به صورت سرویس‌هایی روی سیستم‌عامل نصب می‌شوند و منتظر می‌مانند تا درخواست مشاهده‌ی صفحات اینترنتی از شبکه یا اینترنت را دریافت کنند. پس از دریافت یک درخواست، بسته به نوع درخواست، پردازش‌های لازم را انجام می‌دهند و پاسخ لازم را از طریق شبکه به فرد درخواست کننده ارسال می‌کنند.

همان گونه که این نرم‌افزارها می‌توانند روی یک سرور اینترنتی نصب شوند، امکان نصب آن‌ها روی کامپیوتر شخصی نیز وجود دارد. به دلیل دشوار بودن نصب و تنظیم این نرم‌افزارها و نیاز به نرم‌افزارهای جانبی مانند ابزارهای پایگاه داده، ابزار FTP ابزارهای Mail Server و افزونه‌های مختلف روی هر یک از این نرم‌افزارها، بسته‌هایی که کار نصب گروهی تمامی پیش‌نیازهای ایجاد یک سرور محلی را به انجام می‌رسانند، تولید شده‌اند.

چگونه وارد لوکال هاست شویم ؟

در سرورهای اینترنتی، شیوه‌ی دسترسی به کامپیوتر مقصد با استفاده از نشانی دامنه یا نشانی IP مقدور است. برای مثال برای ارتباط با سیستم جستجوی گوگل، می‌بایست نشانی google.com را در نوار نشانی مرورگر خود تایپ کنید.

با نصب نرم‌افزارهای لازم روی کامپیوتر شخصی، سرور محلی در نشانی http://localhost یا نشانی IP معادل http://127.0.0.1 قابل دسترسی خواهد بود.

با انجام تنظیمات لازم، امکان تخصیص نام دامنه به سرور محلی نیز وجود دارد که از محدوده‌ی این نوشته خارج است.

انواع هاست محلی یا Localhost

ایجاد یک میزبان یا سرور محلی با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای کاربردهای مختلف امکان‌پذیر است. نرم‌افزارهای Apache، IIS و Tomcat برای میزبانی سرورهایی بر پایه‌ی php، asp و java سه نمونه‌ی مشهور از نرم‌افزارهای ایجاد Localhost به شمار می‌روند.

بسته به اینکه در سرور محلی قصد اجرای سایت‌هایی بر پایه‌ی چه زبان برنامه‌نویسی را داشته باشید، لازم خواهد بود تا بسته‌های مختلفی را از اینترنت دریافت و روی سیستم عامل خود نصب نمایید.

نصب Localhost روی ویندوز

در این نوشته با دو بسته‌ی نرم‌افزاری Wamp Server و XAMPP که دو نمونه‌ی مشهور از نرم‌افزارهای ایجاد هاست محلی هستند آشنا خواهیم شد. هر یک از بسته‌های فوق شامل نرم‌افزارهای مختلفی از جمله Apache، MySQL، phpMyAdmin و چند نرم‌افزار و چندین افزونه‌ی دیگر هستند.

به علاوه تنظیمات لازم برای ارتباط موثر بین این نرم‌افزارها نیز توسط بسته‌ی Wamp Server یا XAMPP به صورت خودکار به انجام خواهد رسید.

دریافت و نصب Wamp Server

بسته‌ی نرم‌افزاری Wamp Server در مقایسه با سایر بسته‌های موجود ساده‌تر و کم‌حجم‌تر است. با این حال تمامی پیش‌نیازهای لازم برای طراحی یک سایت بر پایه‌ی php را در اختیار شما قرار می‌دهد. این بسته شامل افزودنی‌های قابل دانلود از سایت اصلی است که در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را روی بسته‌ی اصلی نصب کنید تا امکانات بیشتری در اختیار داشته باشید.

بسته‌ی Wamp Server فاقد نرم‌افزار Mail Server برای دریافت و ارسال ایمیل است و اگر قصد برنامه‌نویسی سیستمی که به ایمیل وابسته است را داشته باشید، می‌بایست یک Mail Server به صورت جداگانه نصب کنید یا از بسته‌های دیگر مانند XAMPP کمک بگیرید.

دانلود Wamp Server

برای دانلود این بسته، اینجا کلیک کنید و آخرین نگارش ۳۲ بیتی بسته را دانلود نمایید.

wamp

هنگامی که روی دکمه‌ی دانلود کلیک کنید پنجره‌ای حاوی توضیحات لازم به شما نمایش داده می‌شود که دو لینک برای دانلود بسته و دانلود Microsoft VC Runtime به شما نشان می‌دهد. برای عملکرد صحیح نرم‌افزار، هر دو بسته را می‌بایست دانلود کنید و پیش از نصب Wamp بسته‌ی Microsoft را اجرا نمایید.

دانلود WAMP Server

مراحل نصب Wamp آسان و کوتاه است. در صورت نیاز تنظیمات نمایش داده شده را تغییر دهید و نصب را به پایان برسانید. پس از پایان، در صورتی که شاخه‌ی پیش‌فرض را تغییر نداده باشید، با مراجعه به مسیر C:\wamp\www می‌توانید فایل‌های مربوط به طراحی سایت خود را در زیرشاخه‌ای مانند roka قرار دهید و سپس با مراجعه به مرورگر و تایپ نشانی http://localhost/roka سایت خود را مشاهده نمایید.

ایجاد پایگاه داده

برای ایجاد پایگاه داده MySQL در نوار نشانی مرورگر خود، آدرس http://localhost/phpmyadmin را تایپ کنید تا رابط پایگاه داده را مشاهده کنید با وارد کردن نام کاربری root و بدون وارد کردن رمز می‌توانید وارد نرم‌افزار شوید. در این مرحله، خواهید توانست پایگاه داده و جدول‌های مورد نیاز خود را ایجاد کنید و در طراحی سایت از آن‌ها استفاده نمایید.

دریافت و نصب XAMPP

یکی دیگر از بسته‌های مشهور برای نصب نرم‌افزارهای ایجاد سرور، XAMPP نام دارد این بسته نسبت به بسته‌ی Wamp نرم‌افزارهای بیشتری را در خود جای جاده است از آن جمله می‌توان به Mail Server محلی و FTP Server اشاره نمود.

xampp

دانلود XAMPP

دانلود و نصب این بسته با مراجعه به این صفحه امکا‌ن پذیر است. چنانچه مایل باشید می‌توانید تمامی نسخه‌های قابل دانلود این بسته را شامل نسخه‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی و نسخه‌های قابل حمل و قابل استفاده در سیستم‌عامل‌های مختلف را در این صفحه مشاهده نمایید. پس از دانلود بسته، فایل نصب آن را اجرا کنید و مراحل را یک به یک پشت سر بگذارید.مسیر قرار گیری فایل‌های سرور در این نرم‌افزار به صورت پیش‌فرض به صورت زیر است:
C:\Program Files\xampp\htdocs
با تغییر مسیر نصب به C:\xampp یافتن شاخه‌ی سرور در آینده برایتان آسان‌تر خواهد شد.
XAMPP علاوه بر ویندوز نسخه‌هایی برای استفاده در سیستم‌عامل‌های لینوکس و OSX نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین علاوه بر php امکان اجرای اسکریپت‌های Perl و جاوا را نیز در این محیط خواهید داشت.

ویژگی متفاوت دیگر XAMPP در مقایسه با Wamp استفاده از MariaDB به جای MySQL برای پشتیبانی پایگاه داده است. MariaDB یک مدیر پایگاه داده متن‌باز بر پایه‌ی MySQL است که از نظر عملکرد شباهت بسیار زیادی با MySQL دارد. البته برخی تفاوت‌های جزئی در عملکردهای دو سیستم وجود دارد که در صورت استفاده‌ی تخصصی از امکانات دو سیستم ممکن است روی سرور با ناهماهنگی‌هایی مواجه شوید.

طراحی سایت روی لوکال هاست

بسته به اینکه کدام یک از بسته‌های Wamp Server یا XAMP را نصب کرده باشید، به شاخه‌ی اصلی سرور ( www ) یا ( htdocs ) مراجعه کنید و یک شاخه با نام دلخواه برای مثال roka ایجاد نمایید. شاخه‌ی جدید را باز کنید و فایلی جدید با نام index.php در آن بسازید.
اکنون با یک ویرایشگر متنی مانند notepad فایل فوق را باز کنید و قطعه کد زیر را درون آن ذخیره نمایید.

اکنون مرورگر اینترنت خود را اجرا کنید و نشانی http://localhost/roka را باز کنید.
اگر مراحل نصب و فعال‌سازی بسته سرور را به درستی انجام داده باشید، می‌بایست متن «hello world from php !» را در صفحه مشاهده نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نرم‌افزارهای فوق می‌توانید مطالب زیر را نیز مطالعه بفرمایید.

  1. نصب لاراول روی Wamp در ویندوز
  2. نصب وردپرس در لوکال هاست
  3. انتقال وردپرس از لوکال به هاست
  4. نصب جوملا روی لوکال هاست

۱۵ نظر در مورد «راه اندازی سایت روی لوکال هاست( localhost )»

  • محمدرضا رستمی می‌گوید:

    سلام. من یک کد رو از فیلم UDemy برای دریافت و ذخیره اطلاعات کاربری برای رجیستر شدن مشاهده کردم و در sublime text نوشتم. وقتی که اطلاعات داخل بخش گیرنده وارد شد و رجیستر رو زدم، اطلاعات داخل localhost دخیره نشد. لطفا بهم کمک کنید. من تازه دارم یاد میگیرم php رو و توی این قسمت گیر کردم.

    • با سلام
      محلی که برای ارسال پرسش خود انتخاب کرده‌اید نامناسب است و همچنین توضیحاتی که برای مشکل ارائه کرده‌اید، فاقد بخش‌های لازم برای یافتن علت مشکل می‌باشد.
      برای یافتن علت مشکل لازم است تا پرسش خود را در محل مناسب و با توضیحات کافی ارسال بفرمایید.

  • ARASH B.M می‌گوید:

    من وقتی میرم تو phpmyadmin و یوزرنیم رو میزنم root و پسور هم چیزی نمی زارم در بالا ارور میده : Cannot log in to the MySQL server
    و در پایین : mysqli_real_connect(): (HY000/2002): No connection could be made because the target machine actively refused it.
    مرسی از پشتیبانی سایت روکا وب

    • با سلام
      به نظر می‌رسد که نصب پایگاه داده به درستی انجام نشده یا شاید تنظیمات ارتباط با آن را درست انجام نداده باشید. رفع این مشکل بدون بررسی شرایط موجود از راه دور امکان پذیر نیست

  • سلام من زمپا نصب کردم.اپاچی ران میکنم ولی لوکال هاست داخل مرورگر بالا نمیاد مشکلش چیه؟

  • محمد صدیق می‌گوید:

    میخواستم بدانم چگونه میشه wamp server را که در یک رایانه نصب کردیم بتونیم در شبکه محلی استفاده کنیم ( یعنی از یک رایانه دیکر که در شبکه شامل است بهش دسترسی داشته باشیم) لطفا کمک کنید.

    • با سلام
      نرم‌افزار Wamp امکان استفاده در شبکه را با فعال کردن حالت Online دارد. البته استفاده‌ی ناآگاهانه از این قابلیت در شبکه توصیه نمی‌شود چون ممکن است مشکلات امنیتی متعددی برای سایت ایجاد شود.
      پیش از فعال کردن وضعیت Online باید مستندات مربوط را مطالعه کنید و سپس آن را در محیط واقعی استفاده نمایید.

  • سلام وقت بخیر . من زمپ نصب کردم هرچی لینکو میزنم توی گوگل نمیاد. لطفا راهنمایی کنید

    • با سلام
      زمپ به صورت پیش‌فرض آنلاین نیست و دسترسی به آن فقط از کامپیوتر شخصی شما امکان‌پذیر است. برای راه اندازی سرور شخصی باید بیشتر مطالعه کنید و تنظیمات لازم را انجام بدهید و سپس سایت را نیز با آدرس اصلی به گوگل معرفی نمایید.

  • سلام من رایگان نصب کردم و سایت آماده شد با زمپ..اما سرچ که میکنم که واردش بشم و فروشگامو بسازم نمیادچکارکنم درست بشه؟آدرس روهم هگون میزنم که توآموزش میگن

    • با سلام
      اگر منظور شما آموزشی است که در بالا نوشته شده است، اگر با دقت آن را مطالعه کنید، راه اندازی لوکال‌هاست کار مشکلی نیست
      و اگر از محل دیگری آموزش دیگری را مشاهده می‌کنید و مشکلی در راه‌اندازی یک اسکریپت خاص فروشگاهی دارد، موضوع دیگری است که پیدا کردن و رفع کردن علت آن خارج از محدوده‌ی این مطلب است

  • رضا براتی می‌گوید:

    سلام من wampرو نصب کردم و وقتی که میخوام وارد لوکال هاست بشم error میده و درمورد پروکسی و اینا میگه باید چیکار کنم؟

    • با سلام
      متاسفانه از توضیحات خطای پروکسی و اینا که ذکر کردید متوجه نشدیم پیام خطا چیست. برای پیدا کردن علت مشکل، پیام خطا را به طور کامل در گوگل جستجو کنید شاید علت پیدا شد.

  • حمید می‌گوید:

    با سلام
    من برنامه ومپ سرور رو دانلود کردم برام نصب نشد و گفت که برنامه های پیش نیاز باید نصب بشه من میخواستم رو ویندوز 7 نصب کنم که خطا زد
    راهنمایی کنید ممنون میشم

    • با سلام. بسته به نسخه‌ای از Wamp که استفاده می‌کنید ممکن است به برخی پیش‌نیازهای جانبی در ویندوز نیاز داشته باشید. اگر این نیازمندی‌ها روی ویندوز ۷ قابل نصب نباشند یا برخی از ابزارهای موجود در Wamp با ویندوز شما سازگاری نداشته باشند، یا باید از نسخه‌ی جدیدتری از ویندوز استفاده کنید یا اینکه بررسی کنید کدام نسخه از Wamp که قدیمی‌تر است با ویندوز شما سازگار است و کار طراحی سایت و برنامه‌نویسی را با همان نسخه انجام بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱