نام و پسوند دامنه و اثر آن روی سئو

انتخاب نام مناسب برای دامنه اثرات مختلفی روی عملکرد سایت شما به دنبال خواهد داشت. یک دامنه از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است برای مثال نشانی example.com دارای نام example و پسوند com است.

نام دامنه و اثر آن روی سئو

عوامل مختلفی در طراحی سایت مطابق با اصول سئو وجود دارند. در این نوشته به اثرات انتخاب نام دامنه روی سئو خواهیم پرداخت.

اثرات بخش نام روی سئو

نام و پسوند دامنه اثر قابل توجهی روی سئو سایت شما ندارند ولی به صورت غیرمستقیم می‌توانند اثراتی داشته باشند که انتخاب یک نام مناسب را توجیه‌پذیر می‌کند. عواملی که در انتخاب نام دامنه روی سئو سایت شما اثر مثبت می‌گذارند در فهرست زیر قابل مشاهده هستند.

  1. کوتاه بودن نام دامنه
  2. عدم وجود شماره در نام دامنه
  3. عدم وجود خط تیره و علامت‌های دیگر در دامنه
  4. وجود کلمه کلیدی هدف در نام دامنه

هر چه نام دامنه قابلیت به خاطرسپاری بیشتری داشته باشد، یا به عبارت دیگر از نام‌های کوتاه و با معنی استفاده کنید، امکان بهبود رتبه سایت شما در گوگل بیشتر خواهد بود.

اثرات بخش پسوند روی سئو

پسوند سایت بخشی است که برای تعیین موارد مختلفی از جمله نوع وبسایت، محل جغرافیایی آن، تجاری یا عام‌المنفعه بودن آن و همچنین عاملی اثرگزار روی اعتبار دامنه به شمار می‌رود.

پسوندهای دامنه در گروه‌های مختلفی مانند پسوندهای عمومی com، info، org، پسوندهای کشوری ir، us، co، پسوندهای تخصصی edu، lawyer، net و گروه‌های متنوع دیگری طبقه‌بندی می‌شوند.

عمومی‌ترین و شناخته‌شده ترین پسوند دامنه «com» است که برای انواع کاربردها و به طور ویژه برای شرکت‌های مختلف کاربرد دارد.

انتخاب پسوندی که ارتباط کارکردی یا جغرافیایی با مشتریان داشته باشد، اثر مثبتی روی سئو بر جای می‌گذارد. برای مثال یک سایت دانشگاهی در ایران بهتر است از پسوند ac.ir استفاده کند یا یک وکیل بهتر است از دامنه‌ای با پسوند lawyer استفاده کند.

استفاده از دامنه‌های ir برای هدف قرار دادن کاربرانی که در ایران هستند، اثر مثبتی بر جای می‌گذارد و گوگل نتایج بیشتری از دامنه‌های ir را برای کاربران ایرانی نمایش خواهد داد.

اگر هدف شما تجارت بین‌المللی و طراحی سایتی دو زبانه را دارید، بهتر است از دامنه‌ی ir استفاده نکنید زیرا برای فعالیت سئو خارج از ایران با این دامنه اعتبار کمتری به دست خواهید آورد.

نکته‌ی پایانی

نباید این نکته را فراموش کرد که موفقیت در سئو به عوامل بسیاری وابسته است و انتخاب یک نام دامنه‌ی مناسب به تنهایی و بدون توجه به عوامل دیگر شاید هیچ اثر قابل لمسی در سئو شما بر جای نگذارد. بنابراین برای موفقیت در سئو می‌بایست یک چک لیست، و یک طرح کامل ایجاد کنید که نام دامنه یکی از نخستین موارد آن فهرست به شمار خواهد آمد.

۲ نظر در مورد «نام و پسوند دامنه و اثر آن روی سئو»

  • علی ابراهیمی می‌گوید:

    با سلام و عرض ادب
    آیا .com و یا .ir بودن روی سئو یا پیشرفت سایت تاثیر دارد؟؟
    و اگر سایتی در .ir رتبه خوبی دارد نیاز به تغییر دامنه دارد؟
    لطفا به هردو سوال پاسخ دهید.
    با تشکر

    • با سلام
      دامنه‌های محلی مثل ir برای کاربران ایرانی مناسب هستند
      اگر هدف شما فعالیت بین‌المللی باشد، باید از دامنه‌های بین‌المللی مثل com استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *