آشنایی با منوهای مدیریت وردپرس فارسی

بخش مدیریت وردپرس فارسی دارای گزینه‌های مختلفی است که در این نوشته هر یک را به صورت مختصر معرفی می‌نمایید و نکات مهمی که در آن موجود باشد را ذکر خواهیم نمود.

وردپرس

پیشخوان

منوی پیشخوان یا داشبورد بخشی است که می‌توانید وضعیت کلی سایت خود را مشاهده نمایید. اطلاعات عمومی مثل تعداد نوشته‌ها، تعداد دیدگاه‌ها، مشاهده‌ی آخرین دیدگاه‌های تایید نشده و همچنین بخش‌های دیگری که توسط افزونه‌های مختلف می‌توانند در این صفحه قابل مشاهده می‌باشند.

با باز کردن بخش «تنظیمات صفحه» از بالا و سمت چپ صفحه می‌توانید هر یک از بخش‌های نمایش داده شده در این صفحه را کم و زیاد نمایید. همچنین می‌توانید با نگهداشتن نشانگر ماوس روی عنوان این بخش‌ها، آن‌ها را به دلخواه جابجا نمایید.

نوشته‌ها

نوشته‌ها بخش اصلی سایت وردپرس به شمار می‌روند. نوشته‌ها می‌توانند به عنوان اخبار، مقالات، دلنوشته‌ها، رویدادها و هر موضوع دیگر که در سایت شما کاربرد دارند، به حساب آیند.

در یک سایت خبری، هر خبر یک نوشته به حساب می‌آید.

در زیرمجموعه نوشته‌ها موارد زیر را مشاهده می‌نمایید:

  1. همه‌ی نوشته‌ها : فهرست تمامی نوشته‌های موجود در سایت شما با قابلیت فیلتر کردن و جستجو
  2. افزودن نوشته : ایجاد یک نوشته جدید
  3. دسته‌ها : مدیریت دسته‌بندی‌ها برای نوشته‌ها
  4. برچسب‌ها : مدیریت برچسب‌ها برای نوشته‌ها

جهت مشاهده‌ی تفاوت و مفهوم نوشته‌ها، برگه‌ها، دسته‌بندی و برچسب‌ها، می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

رسانه

رسانه بخشی است که فایل‌های دانلودی و تصاویر و فایل‌های چندرسانه‌ای آپلود شده در سایت خود را مدیریت می‌کنید. برای آپلود فایل‌ها نیازی به مراجعه به این بخش نخواهید داشت. زیرا دکمه‌های مدیریت رسانه در بخش‌های مورد نیاز مانند بخش نوشتن محتوای جدید نیز درج شده‌اند. تنها در صورتی که بخواهید وضعیت رسانه‌های سایت را ملاحظه نمایید یا در صورتی که بخواهید فایل‌هایی را از روی سایت خود حذف نمایید به این بخش مراجعه می‌کنید.

برگه‌ها

برگه‌ها از نظر فنی ساختاری شبیه به نوشته‌ها دارند ولی اغلب برای ایجاد صفحات ثابت و محدود سایت به کار می‌روند. از جمله کاربردهای ایجاد برگه می‌توان به ساخت برگه برای «درباره ما»، «تماس با ما»، «خط مشی»، «قوانین» و … که صفحاتی عمومی و در تعداد محدود هستند اشاره نمود.

از برگه‌ها نباید برای نوشتن مقالات و اخبار و هر کاربرد دیگر که در تعداد زیاد ایجاد می‌شود، استفاده نمایید. زیرا سبب می‌شود سرعت سایت شما کاهش یابد. علت این موضوع، ساختار درختی برگه‌ها است. هر برگه می‌تواند زیرمجموعه‌ی برگه‌ای دیگر باشد، در حالی که نوشته‌ها ساختار خطی دارند.

دیدگاه‌ها

نظراتی که کاربران در سایت شما ارسال می‌کنند در بخش دیدگاه‌ها قابل مشاهده است. اینکه چه افرادی بتوانند در کدام یک از نوشته‌ها یا برگه‌های شما دیدگاه ارسال کنند در تنظیمات عمومی سایت وردپرس و در تنظیمات تک تک برگه‌ها و نوشته‌ها قابل مدیریت است.

همچنین اگر ابزارک مورد نظر را در بخش مدیریت برگه‌ها و نوشته‌ها فعال کرده باشید، می‌توانید دیدگاه‌های هر نوشته را در صفحه‌ی ویرایش آن نوشته نیز مشاهده نمایید.

نمایش

منوی نمایش شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

  1. پوسته‌ها:
    ظاهر سایت وردپرس شما در این قسمت قابل تغییر می‌باشد. وردپرس به صورت پیش‌فرض در نمایش ظاهر سایت شما دخالتی ندارد و برای اینکه بتوانید محتوای خود را در سایت به نمایش درآورید لازم است از یک پوسته یا قالب یا Theme روی سایت خود نصب و فعال سازی نمایید.
  2. سفارشی‌سازی:
    برخی تنظیمات ساده در قالب فعال شده را می‌توانید در این قسمت تغییر دهید. همچنین تنظیمات عمومی مثل اسم سایت و شعار سایت نیز در این قسمت قابل تغییر هستند. برخی تنظیمات این بخش بسته به پشتیبانی یا عدم پشتیبانی پوسته‌ی فعال روی سایت شما ممکن است قابل مشاهده یا مخفی باشند.
  3. ابزارک‌ها:
    ابزارک‌ها بخش‌هایی هستند که محتوایی پویا یا قابل ویرایش را در قسمت‌های مختلف پوسته‌ی سایتتان به نمایش در می‌آورند. برای مثال یک ابزارک می‌تواند آخرین دیدگاه‌های کاربران سایت شما را در نوار کناری سایت نمایش دهد یا یک ابزارک دیگر می‌تواند فهرست دسته‌بندی‌های سایت را در نوار پابرگ قرار دهد.
    فهرست ابزارک‌ها بسته به افزونه‌هایی که نصب کرده باشید متغیر هستند و همچنین محل‌هایی که می‌توانید ابزارک‌ها را درج کنید، به پوسته‌ی سایت وابسته است.
  4. فهرست‌ها:
    فهرست‌ها لیست‌هایی از پیوندها هستند که می‌توانند به صفحات سایت، دسته‌بندی‌ها، برچسب‌ها، نوشته‌ها یا پیوندهای دلخواه به سایت‌های دیگر اشاره کنند. فهرست‌ها دارای ساختار درختی هستند. پس از ایجاد یک فهرست از پیوندها یا لینک‌ها می‌توانید این فهرست را در محل‌های مختلف پوسته‌ی سایت مثل منوی اصلی سایت به نمایش درآورید. همچنین ممکن است بخواهید چندین فهرست ایجاد کنید و هر یک را به عنوان یک ابزارک در پوسته سایت جاگذاری نمایید.
  5. ویرایشگر:
    ویرایشگر یک قابلیت برای انجام تغییرات روی کدهای قالب سایت است. با کمک این بخش بدون نیاز به دسترسی به پنل مدیریت هاست، می‌توانید تغییرات دلخواه را روی فایل‌های پوسته به انجام برسانید. بدیهی است که استفاده از این بخش به اطلاعات فنی مربوط نیازمند است.

افزونه‌ها

افزونه‌ها ابزارهایی هستند که قابلیت‌هایی جدید به سایت وردپرس شما اضافه می‌کنند. قابلیت‌هایی که افزونه‌ها می‌توانند به سایت شما اضافه کنند بسیار متنوع هستند. برای مثال ووکامرس، افزونه‌ای است که قابلیت‌های لازم برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی را به سایتتان اضافه می‌نماید.

برخی از افزونه‌ها ممکن است قابلیت‌هایی را به افزونه‌های دیگر اضافه کنند. برای مثال افزونه‌های ووکامرس، قابلیت‌های فروشگاه ووکامرس را توسعه می‌دهند.

کاربران

وردپرس دسترسی‌های متنوعی برای کاربران در نظر گرفته است. یک کاربر در سایت شما می‌تواند تنها مطالب را بخواند یا تنها می‌تواند مطالبی را برای بازبینی مدیر سایت ارسال نماید یا قابلیت‌های ویرایش و انتشار مطالب را نیز داشته باشد.

اگر در سایت خود فروشگاه اینترنتی نیز راه اندازی کرده باشید، مشتریان فروشگاه نیز در قسمت کاربران قابل مشاهده خواهند بود.

ابزارها

ابزارها، نرم‌افزارهای کوچکی هستند که برخی فعالیت‌ها را برای شما آسان می‌کنند. برای مثال ممکن است ابزاری جهت تهیه‌ی پشتیبان از سایت شما وجود داشته باشد یا ابزاری جهت انتقال محصولات فروشگاه اینترنتی از یک سیستم دیگر به ووکامرس را فعال‌سازی نمایید.

با نصب افزونه‌های خاص می‌توانید بسیاری خدمات مرتبط به سایت خود را در این قسمت مشاهده و استفاده نمایید.

تنظیمات

تنظیمات سایت وردپرس شامل قسمت‌های زیر می‌باشد:

  • عمومی
  • نوشته
  • خواندن
  • گفت‌و‌گو
  • رسانه
  • پیوندهای یکتا

در زمان طراحی سایت با وردپرس، قدم اول پیش از انتشار نهایی سایت، بررسی تک تک این صفحات است. برخی تنظیمات موجود در این بخش‌ها، پس از راه‌اندازی سایت در عمل قابل تغییر نیستند.

برای مثال عدم تنظیم صحیح پیوندهای یکتا و تغییر آن در آینده ممکن است آسیب‌های جدی به سئو سایت شما وارد آورد.

انجام صحیح برخی تنظیمات مانند تنظیمات رسانه، اثر مستقیم روی تصاویر و ظاهر سایت شما خواهد داشت. وردپرس به صورت پیش‌فرض هر تصویر آپلودی را در اندازه‌های کوچک‌تری به صورت بنداگشتی یا Thumbnail تغییر اندازه می‌دهد و ذخیره می‌کند. تنظیم این عملکرد در بخش «تنظیمات رسانه» قابل انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱