سایت مپ یا نقشه سایت XML چیست؟

موتورهای جستجو و از آن جمله گوگل به صورت معمول با پیمایش سایت‌ها از پیوندی به پیوند دیگر سعی می‌کنند تمامی صفحات موجود در سایت‌های اینترنتی و تمامی صفحات موجود در آن‌ها را شناسایی و برای جستجوی سریع ایندکس( Index ) کنند.

ایندکس کردن عبارت است از نگهداری یک نسخه‌ی متنی از سایت و ایجاد ساختاری اطلاعاتی که جستجوی متنی در حجم عظیم اطلاعات را در کسری از ثانیه امکان‌پذیر نماید.

نقشه سایت XML
«نقشه سایت» یا «XML Sitemap» یا «سایت مپ» فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ساختار و بخش‌های سایت‌ها را در کمترین زمان ممکن شناسایی کنند. نقشه‌ی سایت علاوه بر اینکه شامل فهرست صفحات سایت اینترنتی است، داده‌های تکمیلی از این صفحات را نیز به موتور جستجو اعلام می‌کند. از اطلاعات جانبی که در این فایل قابل درج است، آخرین زمان تغییر مطالب و همچنین زمانی که موتور جستجو باید دوباره این صفحه را بررسی کند را می‌توان نام برد.
نقشه سایت فایلی است که ساختار داخلی آن با فرمت XML ایجاد می‌شود و معمولا ایجاد آن با استفاده از ابزارهای آنلاین یا افزونه‌های موجود روی سیستم‌های مدیریت محتوا به انجام می‌رسد.

مزایای نقشه سایت( XML Sitemap )

استفاده از نقشه‌ی سایت یا سایت مپ در تمامی شرایط مزیتی هرچند جزئی برای موتور جستجو ایجاد می‌کند ولی ایجاد آن در سه حالت به طور ویژه می‌تواند مفید باشد.

  1. هنگام ایجاد یک سایت جدید.
  2. در سایت‌هایی با تعداد صفحات و محتوای بسیار زیاد.
  3. زمانی که دسترسی به صفحات داخلی با مراجعه از پیوندی به پیوند دیگر ممکن نباشد.

۱- هنگام ایجاد یک سایت جدید

هنگامی که یک سایت جدید به موتورهای جستجو معرفی می‌شود مدت زمانی طول می‌کشد تا تمامی صفحات این سایت شناسایی شوند. روش شناسایی صفحات داخلی سایت با استفاده از پیوندهای موجود در صفحات اصلی و با دنبال کردن پیوند به پیوند به انجام می‌رسد.
در این شیوه ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا موتورهای جستجو صفحات سایت را بررسی کنند و پس از مرتب کردن پیوندها، آن‌ها را یک به یک بررسی و پردازش کنند.
نقشه‌ی سایت در چنین مواقعی به موتور جستجو کمک می‌کند تا در زمانی بسیار کوتاه بتواند فهرست کامل صفحات سایت را در اختیار داشته باشد و زمان کمتری را صرف جستجوی صفحات داخلی نماید.

۲- در سایت‌هایی با تعداد صفحات و محتوای بسیار زیاد

پیدا کردن صفحات جدید در سایت‌هایی با هزاران صفحه‌ی داخلی و محتوای متفاوت برای موتور جستجو کار آسانی نیست. انجام این کار مستلزم سرزدن مداوم و تصادفی به صفحاتی است که ممکن است هیچ گاه تغییراتی نداشته باشند. این کار دو اشکال ایجاد می‌کند. نخست اینکه پهنای باند زیادی از موتور جستجو و سایت شما را هدر می‌دهد و از طرف دیگر، ممکن است پیدا شدن صفحات جدید زمان بیشتری را نیاز داشته باشد. با تعریف یک سایت مپ در سایت‌هایی با حجم بزرگ، تعداد مراجعات بی‌دلیل موتور جستجو به سایت کاهش پیدا می‌کند و از طرف دیگر محتواهای جدید در زمانی به مراتب کوتاه‌تر به فهرست موتور جستجو اضافه می‌شوند.

۳- زمانی که دسترسی به صفحات داخلی با مراجعه از پیوندی به پیوند دیگر ممکن نباشد

در برخی از وبسایت‌ها به دلایل مختلف از جمله در دسترس بودن برخی از محتواها تنها با سیستم جستجو، در دسترس بودن برخی از محتواها با استفاده از جاوااسکریپت و سایر حالت‌های احتمالی که پیوندهای مستقیم به محتوا در سایت وجود ندارد، استفاده از نقشه سایت الزامی است. زیرا در صورت نبودن نقشه سایت، موتور جستجو قادر به یافتن صفحات مخفی سایت شما نخواهد بود.

۴- ارتباط بهتر با گوگل

گوگل راهی برای تشخیص مطالب تغییرکرده و به‌روزرسانی شده در سایت شما ندارد و ناچار است در زمان‌های مشخص به سایت شما سربزند تا اگر مطالبی تغییر کرده‌اند، آن‌ها را شناسایی کند. یک نقشه‌ی سایت اینجا می‌تواند کمکی موثر باشد. مطالبی که در سایت خود به‌روزرسانی یا ویرایش می‌کنید، در نقشه‌ی سایت با آخرین تاریخ به‌روزرسانی قابل مشاهده هستند و در نتیجه گوگل در کمترین زمان می‌تواند این مطالب را مجددا ایندکس و به‌روزرسانی کند.

کاربردهای دیگر سایت مپ

علاوه بر امکاناتی که بالاتر برای نقشه‌ی سایت ذکر شد، این فایل‌ها می‌توانند اطلاعات جانبی دیگر در مورد برخی محتواهای چندرسانه‌ای نیز در خود داشته باشند. اطلاعاتی مانند قوانین استفاده از تصاویر، حقوق مالکیت آن‌ها و همچنین محدودیت سنی برای محتواهای چندرسانه‌ای.
ارائه‌ی این اطلاعات به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بتوانند بهترین نتایج را برای کاربران مختلف ارائه نمایند.

نمونه نقشه سایت

یک نمونه نقشه سایت خام که با فرمت xml ذخیره می‌شود می‌تواند به شکل زیر باشد.

روش معرفی نقشه‌ی سایت به موتورهای جستجو

موتورهای جستجوی مختلف از جمله یاهو، گوگل و بینگ هر یک بخش‌هایی با نام‌های متفاوت از جمله Webmaster Tools یا Google Search Console در اختیار صاحبان سایت‌ها قرار می‌دهند. در این صفحات امکان مدیریت رفتار موتور جستجو با سایت فراهم است. همچنین می‌توانید مسیر نقشه‌ی سایت را در این صفحات برای موتور جستجو تعیین نمود.

با توجه به آنچه گفته شد ممکن است ایجاد یک سایت مپ مزیت قابل توجهی برای سایت نباشد، ولی وجود آن باعث بدون شک سبب ایجاد مشکلی نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *