انواع هاست و سرورهای اینترنتی

هاست( Host ) یا میزبان اینترنتی، سرور یا فضایی است که اسکریپت‌ها و برنامه‌های نوشته شده برای تولید محتوای سایت روی آن قرار می‌گیرد.
پس از تکمیل فرآیند طراحی سایت، تهیه‌ی یک میزبان اینترنتی یا هاست الزامی است.

هاست - Host
هاست‌ها را می‌توان به شیوه‌های مختلف طبقه بندی و با یکدیگر مقایسه کرد.

هاست اشتراکی(Shared Host)

تهیه‌ی یک سرور برای میزبانی یک سایت معمولی، به تنهایی، کاری پر هزینه، مشکل و غیراقتصادی است. به همین دلیل، در اغلب موارد، از هاست‌های اشتراکی برای میزبانی سایت‌های طراحی شده استفاده می‌شود. یک هاست اشتراکی، سروری است که توسط یک شرکت هاستینگ مدیریت می‌شود و فضا و تجهیزات آن به چندین نفر به طور همزمان اجاره داده می‌شود.

با توجه به حجم بازدیدهای انجام شده از یک سایت، هاست‌های اشتراکی با قدرت‌های متفاوتی وجود دارند. هاست‌های اشتراکی در حجم قابل استفاده، پهنای باند، تعداد بازدیدکنندگان همزمان، تعداد دامنه‌های قابل استفاده، تعداد ایمیل و پایگاه داده ممکن است با محدودیت‌هایی همراه باشند. همچنین انجام بسیاری از تغییرات روی سرور به دلیل استفاده‌ی همزمان با افراد دیگر، مقدور نیست.

مزایای هاست اشتراکی

  • ارزان بودن
  • عدم نیاز به تخصص برای انجام تنظیمات

معایب هاست اشتراکی

  • محدودیت منابع
  • کاهش امنیت
  • محدودیت امکانات

سرور اختصاصی(Dedicated Server)

سرور اختصاصی یک کامپیوتر مجزا متصل به اینترنت است که برای سایت‌هایی با بازدید بسیار زیاد قابل تهیه است. همچنین در برخی موارد که امنیت یا حساسیت وبسایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد، ممکن است صاحبان سایت‌ها بخواهند از این گزینه استفاده کنند.

تهیه‌ی یک هاست اختصاصی به در اختیار بودن نیروی متخصص برای راه‌اندازی و نگهداری نیازمند است که علاوه بر هزینه‌های سخت‌افزاری، هزینه‌های جانبی زیادی را بر صاحبان این گزینه بار می‌کند.

مزایای سرور اختصاصی

  • حداکثر سرعت
  • بیشترین امکانات
  • امکان نصب نرم‌افزارهای جانبی

معایب سرور اختصاصی

  • قیمت بالا
  • نیاز به تخصص برای تنظیمات

سرور مجازی(VPS)

سیستم‌های مجازی سازی از جمله مجازی سازی در سطح ماشین و مجازی سازی در سطح سیستم‌عامل ابزارهایی هستند که اجازه می‌دهند منابع یک سرور اختصاصی بین چندین کاربر تقسیم شوند. در مجازی‌سازی هرچند تمام کاربران مشترک از یک سخت‌افزار استفاده می‌کنند ولی هر یک در فضایی ایزوله به فعالیت می‌پردازند و امکان اثرگذاری یک مشتری روی مشتری دیگر وجود ندارد.
سرور مجازی از نظر هزینه‌های اولیه و سخت‌افزاری در وضعیتی میان سرور اختصاصی و هاست اشتراکی قرار می‌گیرد ولی هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری آن می‌بایست پرداخت شود. سرور مجازی برای کاربردهای در سطح متوسط یا مستلزم امنیت زیاد قابل استفاده است.

مزایای سرور مجازی

  • امکانات زیاد
  • سرعت نسبتا بالا

معایب سرور مجازی

  • قیمت متوسط
  • نیاز به تخصص برای تنظیمات و پشتیبانی

هاست ویندوز، هاست لینوکس(Windows, Linux Host)

هاست‌های اینترنتی بسته به سیستم عامل نصب شده روی آن‌ها به دو نوع مهم ویندوزی و لینوکسی تقسیم‌بندی می‌شوند. هاست ویندوزی همان گونه که از نامش پیداست از سیستم‌عامل ویندوز برای ارائه‌ی خدمات به مشتریان استفاده می‌کند. هاست‌های ویندوزی امکان ارائه‌ی خدمات به وبسایت‌هایی با سیستم ASP.NET مایکروسافت و پایگاه داده‌ی SQL Server را دارا هستند.

اگرچه امکان راه‌اندازی سایت‌هایی با سیستم php و MySQL نیز روی هاست‌های ویندوزی فراهم است، با این حال به دلایل گوناگون در اغلب موارد این کار به انجام نمی‌رسد. سرورهای ویندوزی به دلیل هزینه‌های سربار مجوز ویندوز و سایر نرم‌افزارهای تجاری، معمولا قیمت بیشتری دارند.

هاست‌های لینوکسی نیز با توجه به نامشان، از سیستم عامل لینوکس( توزیع‌های مختلف ) برای ارائه‌ی خدمات به وبسایت‌های بهره می‌برند. سیستم عامل لینوکس در زمینه‌ی سرور مشتریان بیشتری نسبت به ویندوز دارد. لینوکس سیستم‌عاملی قدرتمند و با امکانات و قابلیت‌های قابل ملاحظه در مقایسه با ویندوز به شمار می‌رود.

به دلیل رایگان بودن این سیستم‌عامل، هزینه‌های میزبانی در لینوکس نسبت به ویندوز کمتر است. اغلب هاست‌های اشتراکی در اینترنت از این سیستم عامل برای خدمات‌رسانی پشتیبانی می‌کنند. هاست‌های لینوکسی برای میزبانی سایت‌هایی با سیستم php و MySQL مناسب هستند.

هاست ایران، هاست خارج

هاست‌های اینترنتی از جهت محل قرار گیری سرور به سرورهای داخل ایران و خارج از ایران تقسیم‌بندی می‌شوند. هر یک از گزینه‌های موجود مزایا و معایبی دارند. مهم‌ترین ویژگی هاست ایرانی، سرعت بیشتر دسترسی به وبسایت برای مشتریان داخلی است. زیرا مسیر ارتباطی بسیار کوتاه‌تر است. و مهم‌ترین ویژگی هاست خارجی، قیمت کمتر آن به دلیل قیمت کمتر پهنای باند در خارج از کشور است.
مزایا و معایب هر یک از این دو گزینه در هنگام انتخاب هاست می‌بایست مورد توجه قرار بگیرند.

هاست ابری(Cloud Host)

هاست ابری سیستمی یکپارچه برای میزبانی وبسایت اینترنتی است. در یک هاست ابری ممکن است چندین سرور به صورت همزمان خدماتی مشابه را ارائه دهند. در یک سیستم ابری، بسته به محل قرارگیری مخاطب سایت، اطلاعات از نزدیک‌ترین سرور به مشتری ارسال می‌شود در نتیجه سرعت بارگزاری به حداقل می‌رسد.

میزبانی ابری معمولا توسط شرکت‌های بسیار بزرگ که امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گسترده‌ای در سراسر جهان در اختیار دارند ارائه می‌شود. از جمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به شرکت گوگل و شرکت آمازون اشاره کرد. هر یک از این شرکت‌ها صدها هزار سرور در نقاط مختلف جهان در اختیار دارند.
میزبانی ابری، علاوه بر افزایش سرعت، سبب افزایش امنیت فیزیکی اطلاعات نیز می‌شود. زیرا همیشه چندین نسخه از اطلاعات در نقاط مختلف جهان ذخیره و نگهداری می‌شوند.

معمولا در هاست ابری، شیوه‌ی پرداخت نیز متفاوت است. در این گونه هاست‌ها مشتری بر اساس امکاناتی که مورد استفاده قرار می‌دهد، هزینه می‌کند. بر خلاف هاست‌های اشتراکی و اختصاصی که مبلغ مشخصی در ابتدای ماه یا سال از مشتری دریافت می‌شود، در هاست ابری هر چه استفاده از امکانات سیستم افزایش پیدا کند، مبلغ بیشتری نیز می‌بایست پرداخت شود و اگر مصرف از حد مشخصی کمتر باشد، مشتری هیچ مبلغی را پرداخت نخواهد کرد.

مزایای هاست ابری

  • سرعت بسیار بالا
  • امنیت اطلاعات بسیار بالا
  • امکان استفاده‌ی نامحدود از منابع با پرداخت وجه بیشتر

معایب هاست ابری

  • برخی محدودیت‌های فنی

انواع دیگر طبقه بندی هاست

هاست‌های اینترنتی به طول کلی شامل موارد فوق هستند. سایر انواع طبقه‌بندی‌ها، اغلب به دلیل وجود برخی نرم‌افزارهای خاص یا تفاوت در برخی محدودیت‌های موجود طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامه با برخی از این طبقه‌بندی‌ها آشنا خواهید شد:

  • هاست دانلود: هاست‌هایی که با حجم‌های بسیار بالا و اغلب بدون نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی ارائه می‌شوند. کاربرد این نوع هاست برای دانلود فایل‌های حجیم در تعداد بالا می‌باشد.
  • هاست پربازدید: هاست‌هایی که اغلب به صورت اشتراکی ولی با محدودیت‌های کمتر در استفاده از پردازنده، استفاده از حافظه و تعداد بازدیدکننده‌ی همزمان( Entry Process ) ارائه می‌شوند.
  • هاست چت روم: هاست‌هایی که توانایی پاسخگویی همزمان به تعداد بسیار زیاد کاربران را دارا باشند و برای نصب اسکریپت‌های چت که تعداد درخواست‌ها در ثانیه زیاد است کاربرد دارند.
  • هاست وردپرس، هاست جوملا: هاست‌هایی با افزونه‌های مناسب جهت کارکرد بهینه‌ی سیستم‌های مدیریت محتوا.
  • هاست سازمانی، شرکتی: هاست‌های اشتراکی با تعداد کمتر افراد روی یک سرور به گونه‌ای که امکانات سخت‌افزاری با اولویت بیشتری به تک تک هاست‌ها اختصاص یابد. همچنین در این گونه هاست‌ها در فواصل زمانی کوتاه( برای مثال هر یک ساعت ) به صورت خودکار پشتیبان تهیه می‌شود تا در صورت آسیب به اطلاعات، کمترین خسارت ممکن به شرکت یا سازمان وارد آید.

روش انتخاب بهترین شرکت هاستینگ یا میزبانی وب

با توجه به نکات گفته شده، انتخاب از بین صدها شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات هاستینگ یا میزبانی کاری آسان به شمار نمی‌رود. بسته به سیستم طراحی سایت، نیازهای موجود، برنامه‌ریزی برای آینده، تعداد بازدیدکنندگان و بسیاری عوامل ریز و درشت دیگر ممکن است انتخاب‌های مختلفی صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *