کاربرد بهینه‌ی تگ‌های h1 و h2 در طراحی سایت برای سئو

تگ‌های به کار رفته در طراحی سایت از دید مرورگرهای وب چیزی بیشتر از تعدادی کدهای شیوه‌نامه یا CSS پیش‌فرض نیستند. به این معنی که تگ h1 از دید یک مرورگر اینترنتی تنها از نظر اندازه با تگ h2 متفاوت است و کاربرد و عملکرد دیگری ندارد.

استفاده از تگ‌های عنوان برای سئو سایت

ولی این تگ‌ها از دید موتورهای جستجو، دارای معنی و مفهوم هستند. به همین دلیل آشنایی کافی با تگ‌ها و اثرات آن روی سئو یکی از اصول مهم برای موفقیت در بهینه‌سازی سایت به شمار می‌رود.

در ادامه روش کاربرد صحیح و بهینه از تگ‌های Heading یا تگ‌های h1 تا h6 را بررسی خواهیم کرد:

تگ h1

این تگ تعیین کننده‌ی عنوان اصلی هر صفحه است. مقدار قرارگرفته در این تگ در صفحات مختلف سایت می‌بایست متغیر باشد. همچنین لازم است تا در هر صفحه دقیقا یک تگ h1 داشته باشید تا به طور صریح عنوان اصلی صفحه را برای موتورهای جستجو تعیین کنید. البته با پیشرفت موتورهای جستجو، اگر متنی را با فونت درشت در بالای صفحات خود قراردهید، احتمالا گوگل آن متن را به عنوان مهم‌ترین عنوان این صفحه در نظر خواهد گرفت.

با توجه به توضیح بالا، در صفحات داخلی سایت مانند صفحات مقالات یا صفحات دسته‌بندی‌ها، عنوان مقاله، خبر، دسته یا برچسب نوشته‌ها باید در تگ h1 قرار بگیرد.

تنها حالت استثنا در تگ h1، صفحه‌ی اصلی سایت است که می‌بایست عنوان اصلی سایت را در این تگ قرار دهید. برای مثال مقدار تگ h1 در صفحه‌ی نخست یک سایت فروشگاهی به شکل زیر می‌تواند باشد.

با توجه به اینکه عنوان اصلی سایت در صفحات داخلی نیز وجود دارد، در صفحات داخلی، می‌بایست از تگی غیر از h1 استفاده کنید. این تگ ممکن است h2 یا حتی یک تگ div باشد.

عنوان اصلی در Sectionها

یک ویژگی جدید در HTML5 امکان تعریف بخش‌ها یا Sectionهای مختلف در یک صفحه است. برای مثال فرض کنید در یک پورتال سازمانی، در صفحه‌ی نخست، بخش‌های متنوعی وجود دارند که هر یک کاربردهای مختلفی نیز دارا هستند. هر بخش از این پورتال می‌تواند در یک Section جداگانه قرار گیرد و هر Section نیز می‌تواند یک تگ h1 به عنوان موضوع اصلی در خود جای دهد:

استفاده از تگ h1 در صفحات دسته‌بندی و برچسب‌ها

بهترین توصیه در صفحات دسته‌بندی و برچسب‌ها، استفاده از تگ h1 برای نگهداری عنوان دسته و جداکردن مقالات یا اخبار هر دسته با استفاده از تگ‌های article یا section است. زیرا هر خبر یا مقاله محتوایی جداگانه محسوب می‌شود و می‌بایست از سایر نوشته‌ها قابل تفکیک باشد:

هرچند استفاده از تگ‌های h1 متعدد داخل Sectionها یا Articleها مجاز است، با این حال برای سازگاری با تمامی موتورهای جستجو، شاید بهتر باشد در صفحات دسته‌بندی و برای نمایش عنوان تک تک مقالات، به جای تگ h1 از تگ h2 استفاده کنید.

تگ h2

پس از تگ h1، تگ h2 از بیشترین اهمیت در تعیین موضوع یک صفحه برخوردار است. بر خلاف h1 محدودیتی در تعداد استفاده از این تگ در یک صفحه وجود ندارد. یک مقاله می‌تواند دارای یک موضوع اصلی قرارگرفته در تگ h1 و چند موضوع فرعی قرارگرفته در تگ h2 باشد.

در هنگام استفاده از تگ h2 برای رعایت ساختار منطقی صفحه، بهتر است محل قرارگیری آن پس از تگ h1 باشد.

عنوان‌ها و موضوعاتی که در این تگ قرار می‌دهید، برای موتورهای جستجو از اهمیت زیادی برخوردار خواهند بود و ممکن است بر اساس آن کاربرانی که عبارت‌های فوق را جستجو می‌کنند، به سایت شما هدایت شوند.

تگ‌های h3 تا h6

تگ‌های عنوان h3 تا h6 بسته به نیاز و در مقالاتی که حجم بیشتر و بخش‌های متعددی دارند، ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. لزومی به استفاده از این تگ‌ها در صفحات وجود ندارد. در صورتی که مقاله‌ای با عنوان‌های متعدد و تو در تو نوشته‌اید، و می‌خواهید ساختار آن را برای موتورهای جستجو مشخص کنید، از این تگ‌ها کمک بگیرید.

در هنگام استفاده از این تگ‌ها دقت کنید تا محل قرارگیری هر تگ پس از تگ بعدی باشد برای مثال از به کارگیری تگ h4 پیش از آنکه در نوشته‌ی خود از تگ h3 استفاده کنید، خودداری نمایید.

۴ نظر در مورد «کاربرد بهینه‌ی تگ‌های h1 و h2 در طراحی سایت برای سئو»

  • ماکان می‌گوید:

    خیلی ممنون مفید بود فقط یک سوال داشتم
    شیوه استفاده از تگ ها به صورت تصویر زیر داخل متن صحیح است؟
    http://uupload.ir/files/5acj_naser.png

  • بهرام می‌گوید:

    سلام، ممنون از مطلب خوبتون، یک سوالی داشتم اینکه تگ h2 در بعضی از آموزشها گفته شده که بین 2 تا 3 بار استفاده شود اما شما اینجا نوشتید که در استفاده h2 محدودیتی نداره!
    اگر تعداد نا محدود استفاده کنیم به مشکل نمیخوریم؟

    • با سلام
      قوانین سئو طوری تعریف می‌شوند که با منطق و کاربرد واقعی همخوانی داشته باشند. اگر مقاله‌ای دارای چندین عنوان است، منطق این است که برای عنوان‌ها از h2 استفاده شود. اگر بنا باشد از h2 استفاده نکنیم، یا ساختار منطقی مقاله را خراب کرده‌ایم یا عنوان‌ها را حذف کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱