افزایش تعداد باج‌افزارها( Ransomware ) در فضای سایبری

تقریبا همزمان با ورود کامپیوتر به کسب و کار و زندگی، ویروس‌های کامپیوتری نیز با انواع و عملکردهای مختلف تولید و شروع به فعالیت کردند.

به تازگی گونه‌ی جدیدی از ویروس‌ها یا کرم‌های رایانه‌ای با نام باج‌افزار یا Ransomware بیش از گذشته سیستم‌های کامپیوتری را آلوده می‌کند و روز به روز نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

باج‌افزار چیست؟

باج افزار گونه‌ای جدید از ویروس‌های رایانه‌ای است که پس از آلوده کردن سیستم هدف، به شیوه‌های مختلف دسترسی کاربر به اطلاعات یا سیستم‌عامل را مختل می‌کند و باز کردن دسترسی به اطلاعات یا سیستم‌عامل و نرم‌افزارها را منوط به پرداخت باج یا وجه نقد می‌کند.

انواع باج‌افزارها با روش‌های مختلف تلاش می‌کنند کاربر را وادار به پرداخت وجه کنند. برخی ممکن است تمامی اطلاعات موجود روی سیستم را کدگذاری کنند، برخی ممکن است پیام‌های ناخواسته و تهدیدآمیز در سیستم‌عامل نشان دهند، برخی ممکن است به صورت کامل دسترسی به سیستم را مسدود کنند و انواع روش‌های دیگر.

چگونه می‌توان با باج‌افزار مقابله کرد؟

باج‌افزار نیز مانند سایر ویروس‌ها و کرم‌های رایانه‌ای برای انتشار به رسانه‌ها و مسیرهای ورودی به سیستم نیازمند است. در صورت رعایت اصول امنیت، به‌روزرسانی سیستم‌عامل، مرورگر، افزونه‌های مرورگر و سایر نرم‌افزارهای سیستم، خطر آلوده شدن به انواع ویروس‌ها و باج‌افزارها به حداقل می‌رسد.

نکته‌ی مهم بعدی، عدم دریافت و اجرای فایل‌های ناشناس از منابع ناشناس است. بسیاری از ویروس‌ها در ابتدا برای انتشار به اشتباهات کاربران سیستم وابسته هستند.

در صورت آلوده شدن سیستم چه باید کرد؟

تحت هر شرایطی چنانچه سیستم شما به انواع ویروس‌های رایانه‌ای یا باج‌افزارها آلوده شده باشد، برگشت به حالت ایمن، ممکن است بسیار سخت و گاهی ناممکن باشد.

بنابراین آمادگی برای چنین شرایطی از ملزومات است. به ویژه در محیط‌های اداری و روی سیستم‌هایی که اطلاعات حساس و با اهمیت بالا نگهداری می‌شود.

تهیه‌ی فایل‌های پشتیبان در نسخ‌های مختلف روی دیسک‌های قابل حمل( هارد اکسترنال ) و فضاهای ابری( Google Drive، Box، … ) می‌تواند ضریب امنیتی را در هنگام رخداد تهدیدهای کامپیوتری بسیار افزایش دهد.

در هنگام آلوده شدن به ویروس‌ها، نخستین کار قابل انجام، خاموش کردن سیستم و مراجعه به متخصصین است. زیرا هرچه ویروس فرصت بیشتری برای فعالیت داشته باشد، خطر آسیب‌دیدن یا سرقت اطلاعات افزایش می‌یابد و امکان بازیابی داده‌ها کمتر می‌شود.

باج‌افزارها روی موبایل

برخی از انواع باج‌افزارها که به تازگی منتشر شده‌اند توانایی آلوده کردن گوشی‌های موبایل را نیز دارا هستند. دریافت و نصب نرم‌افزارهای ناشناس از منابع ناشناخته منبع اصلی انتشار این تهدیدهای امنیتی است.

روش دریافت پول توسط باج‌افزارها

باج‌افزارها با استفاده از روش‌هایی پول را دریافت می‌کنند که امکان ردگیری و برگشت پول حداقل ممکن باشد. برای مثال درخواست ارزهای دیجیتال شامل بیت‌کوین و اتریوم و … از روش‌هایی‌ است که معمولا توسط باج‌افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت توجه به امنیت ایمیل

ایمیل‌ها رسانه‌ی بسیار مناسبی برای انتشار انواع کرم‌های کامپیوتری به شمار می‌روند. به دلیل اینکه ارسال ایمیل با نام جعلی و از منابع ناشناخته و غیرقابل پیگیری در اینترنت به آسانی امکان‌پذیر است، بررسی منبع ارسال ایمیل‌ها و عدم اعتماد به محتویات و پیوست‌های آن‌ها از ضروریات امنیت است.

بسیاری از سرقت‌های اینترنتی و انتشار ویروس‌های کامپیوتری با استفاده از ایمیل صورت می‌پذیرد. در هنگام تبادل‌های مالی و انتقال اطلاعات حساس، رمزگذاری ایمیل و دریافت تاییدیه با رسانه‌های دیگر مانند شبکه‌های موبایل و تلفن می‌تواند از آلوده شدن به ویروس‌ها و کرم‌های اینترنتی و سرقت‌های آنلاین جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱