همه چیز در مورد پنالتی گوگل

موتور جستجوی گوگل از الگوریتم‌های متعددی برای رتبه‌بندی نتایج جستجو استفاده می‌کند. بسیاری از صاحبان سایت‌ها نیز در تلاش هستند با روش‌های قانونی و غیرقانونی رتبه‌بندی سایت خود را در دید گوگل افزایش دهند.

جریمه گوگل یا پنالتی گوگل

گوگل برای بهبود کیفیت نتایج جستجو و مقابله با افرادی که در تلاش هستند با تقلب، خود را بالاتر از سایر رقبا قرار دهند، گاهی سایت‌ها را مورد جریمه یا پنالتی قرار می‌دهد.

علت‌های جریمه یا پنالتی گوگل

پنالتی گوگل به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر به انجام می‌رسد:

  • خرید بک لینک
  • تولید اسپم یا هرزنامه در سایت
  • سایت آلوده به ویروس
  • سوء استفاده از محصولات گوگل در سایت
  • نقض قوانین مالکیت
  • انتشار یا سرقت اطلاعات شخصی کاربران
  • شبیه‌سازی سایت‌های معتبر برای فریب مخاطبان
  • نمایش تبلیغات پاپ آپ یا هدایت کاربران به سایت‌های دیگر
  • تولید محتوای متفاوت برای گوگل و مخاطبان( Cloacking )
  • قرار دادن Rich Snippetهای نادرست یا نامربوط

سایت‌های متقلب چگونه شناسایی می‌شوند ؟

شناسایی سایت‌های متقلب در بیشتر موارد توسط سیستم‌های هوشمند گوگل به انجام می‌رسد. علاوه بر آن کاربران مختلف نیز می‌توانند با مراجعه به این صفحه انواع مختلف سایت‌های خرابکار و متقلب را به گوگل گزارش دهند.

گزارش کاربران ممکن است به صورت مستقیم رتبه‌بندی سایت‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد. بلکه می‌تواند به گوگل کمک کند تا الگوگریتم‌های هوشمند خود را بهینه‌سازی نماید و در آینده این گونه سایت‌ها را به آسانی شناسایی کند.

چه نوع جریمه‌هایی توسط گوگل به انجام می‌رسد ؟

جریمه‌های در نظر گرفته شده برای سایت‌های مختلف بسته به نوع تقلب یا خرابکاری متفاوت هستند. جریمه‌ها ممکن است کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشند و گاهی به صورت دائمی برای یک سایت در نظر گرفته شوند. برخی از انواع جریمه‌ها عبارتند از:

  • کاهش رتبه صفحه
  • کاهش رتبه دامنه
  • کاهش تعداد نمایش در فهرست نتایج
  • حذف از نتایج جستجو
  • کاهش تعداد صفحات Index شده در Search Console
  • نمایش پیام‌های هشدار برای کاربران

چگونه می‌توان از پنالتی گوگل آگاه شد ؟

برخی از جریمه‌های گوگل بسته به نوع تخلف ممکن است در Google Search Console با پیام‌هایی همراه شوند. بررسی این پیام‌ها، رفع مشکل و ارسال درخواست بازبینی می‌تواند این گونه جریمه‌ها را بی اثر کند.

هشدار ارسال اسپم در گوگل

برخی دیگر از جریمه‌ها ممکن است با افت بازدید سایت به صورت کلی یا در کلمات کلیدی خاص قابل شناسایی باشد.

به طور کلی صاحبان سایت باید به صورت منظم وضعیت بازدید کلمات کلیدی مهم خود و جایگاه آن در نتایج جستجو را بررسی نمایند تا در زمان مناسب بتوانند واکنش‌های لازم را به انجام برسانند.

نکته‌ای که در خصوص جایگاه سایت در نتایج گوگل باید به آن توجه کرد این است که جریمه‌ها معمولا بلند مدت هستند و نباید آزمون‌های A/B را با جریمه اشتباه گرفت.

تغییر جایگاه در کلمات کلیدی کم ارزش یا در صفحات کم ارزش، لزوما به معنی پنالتی گوگل نیست. به عبارت دیگر اگر جایگاه یک کلمه کلیدی کم ارزش شما از صفحه‌ی ۳ به ۵ رفته است یا یک کلمه‌ی با ارزش شما، از صفحه‌ی ۱۰ به ۱۵ رفته است، ممکن است نشانه‌ای از جریمه نباشد و تنها تغییرات الگوریتمی این تغییرات را باعث شده‌اند.

اگر یک کلمه‌ی پر مخاطب شما از صفحه‌ی ۱ به ۴ یا ۵ جابجا شده است و پس از چند روز به جایگاه خود برنگشته، به احتمال زیاد هدف پنالتی قرار گرفته‌اید.

چگونه پنالتی گوگل را از بین ببریم ؟

نخستین نکته که باید به آن توجه کنید، فعالیت به گونه‌ای است که در خطر جریمه شدن قرار نگیرید. هزینه‌های خارج شدن از جریمه گاهی آنقدر زیاد است که حتی ممکن است فعالیت از صفر کاری آسان‌تر باشد.

برای خارج شدن از پنالتی گوگل، صبر و انتظار کافی عامل اصلی است. انجام فعالیت‌هایی با عجله ممکن است شرایط را بدتر از قبل کند.

با تولید محتوای خوب و با کیفیت و تلاش در جهت پاکسازی فعالیت‌های مخرب گذشته، می‌توانید امیدوار باشید، پس از مدتی شرایط به حالت قبلی برگردد.

در شرایط پنالتی گوگل سعی کنید فعالیت‌های سئو را متوقف کنید و تنها با استفاده از بازاریابی محتوایی از طریق شبکه‌های اجتماعی یا بازاریابی ایمیلی، به جذب مخاطب بپردازید. حضور مخاطبان بیشتر از روش‌های فوق و دریافت بک‌لینک‌های واقعی به محتوای با کیفیت می‌تواند باعث خنثی شدن فعالیت‌های نادرست گذشته شود.

اگر در سایت شما محتوای بی ارزش و با حجم زیاد وجود دارد، یکی از کارهای قابل انجام، پاکسازی این گونه محتواها می‌تواند باشد. محتوایی که از نظر مخاطبان ارزشی ندارد و تنها با هدف فریب گوگل در سایت درج شده است، اگر اثر منفی بر سایت شما نداشته باشد، اثر مثبت نخواهد داشت.

در خصوص بک‌لینک‌ها، اگر اقدام به خرید بک‌لینک‌های متعدد و مخرب کرده‌اید، سعی کنید آن‌ها را حذف کنید یا با استفاده از ابزار Disavow Tool اثر آن‌ها را خنثی نمایید.

 


مشاهده‌ی تمامی نوشته‌ها در گروه: بهینه‌سازی موتور جستجو. ‏ فهرست برچسب‌ها: , , , , .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *