سئو
معنی سئو چیست ؟
سئو یا SEO کوتاه شدهی عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینهسازی موتور جستجو است. مفهوم کلی سئو، افزایش رتبه در جستجوی گوگل است. سایتی که وضعیت سئو بهتری دارد، در نتایج جستجو در جایگاه اول یا در صفحهی اول گوگل دیده میشود.
آشنایی با مفهوم و اهمیت سئو
مجموعه فعالیتهایی که به انجام میرسند تا جایگاه سایت در فهرست نتایج جستجوی گوگل بالاتر از رقبا باشد، سئو نامیده میشوند. به این معنی که چنانچه مخاطبان و مشتریان کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را در گوگل جستجو کنند، سایت شما در رتبههای اول تا سوم یا صفحهی نخست قابل مشاهده باشد. با توجه به ماشینی بودن بیشتر الگوریتمهای رتبهبندی سایتها در گوگل و سایر موتورهای جستجو، تکنیکهای متعدد علمی و تجربی برای دستیابی به سئو وجود دارند.
- بیشتر بخوانید: سئو چیست ؟
خلاقیت در سئو
بالابردن رتبهی سایت در گوگل با روشهای شناختهشده و تلاش مداوم و سخت به انجام میرسد. گاهی رقابت روی برخی از کلمات کلیدی آنقدر زیاد است که صرف هزینهی هنگفت برای موفقیت در برخی از کلمات کلیدی تقریبا غیرممکن است. در عوض روشی وجود دارد که میتواند شما را با هزینهای بسیار ناچیز به موفقیت برساند و آن خلاقیت در سئو است. خلاقیت در سئو چیزی نیست که بتوان آن را آموزش داد و چیزی نیست که با یک روش تکراری در سایتهای مختلف بتوان به نتیجهی یکسانی دست پیدا کرد. برای موفقیت در سئو با کمک خلاقیت لازم است تا مخاطبان و نیازهای آنها را بشناسیم و ویژگیهایی متمایز به آنها ارائه کنیم که در هیچ سایت دیگری وجود ندارد.
گوگل چه طور کار میکند ؟
موتورهای جستجو رباتهای نرمافزاری هوشمندی هستند که در فرآیندی بسیار پرحجم و پیچیده، تمامی سایتهای موجود در اینترنت را پیمایش میکنند و محتوا و نوشتههای موجود در این سایتها را در پایگاه دادهی خود نگهداری میکنند. به عبارت دیگر موتورهای جستجو تقریبا یک کپی کامل از اینترنت را در در اختیار دارند.
هنگامی که کاربری کلمهها یا عبارتهایی را در گوگل جستجو میکند. سیستم کلمههای مورد نظر را با پایگاه دادهی جمعآوری شده مقایسه میکند و سایتهایی که حاوی کلمههای مورد نظر باشند به کاربر نشان میدهد.
اینکه کدام یک از سایتها ارتباط بیشتری با این کلمات دارند و اینکه کدامیک از آنها کیفیت بهتری دارند و بیشتر میتوانند نظر مخاطب را جلب کنند، عاملی است که باعث میشود نتایج به ترتیب از رتبهی اول به بعد مرتب شود. سئو سایت در این نقطه به میدان میآید. یعنی در بخشی که نتایج میبایست مرتبسازی شوند.
- بیشتر بخوانید: گوگل چگونه کار میکند ؟
اهداف سئو
سئو سایت اهداف گوناگونی دارد که ممکن است یک یا چند یا تمامی عوامل آن مورد نیاز باشند:
- بازاریابی و افزایش فروش
- افزایش بازدید سایت
- برندسازی
- افزایش اعتبار و جایگاه سایت در نظر مخاطبان
سئو برای بازاریابی
سئو یکی از تکنیکهای بازاریابی اینترنتی است که به افزایش بازدید سایت و جذب مشتریان بیشتر و فروش بیشتر منتهی میشود. با استفاده از تکنیکهای سئو که جایگاه سایت را در نتایج گوگل روی کلمات کلیدی پرارزش بهبود میدهد، میتوان مشتریان بالقوهی بیشتری را پیدا کرد و آنها را به مشتریان جدیدی تبدیل نمود. اهمیت سئو روز به روز بیشتر میشود و میتوان گفت که سئو امروزه به بخشی حیاتی از هر استراتژی بازاریابی تبدیل شده است.
اهمیت تولید محتوا در سئو
گوگل در تلاش است تا سایتی با بهترین محتوا را به کاربران خود نمایش دهد. محتوای خوب از نظر گوگل دارای معیارهایی خاص است. از جمله، طول مناسب، عنوان مناسب، کلمات کلیدی، ساختار فنی مناسب، ترکیب مناسب استفاده از رسانههای مختلف مانند صوت، تصویر، فیلم و لینکهای داخلی و خارجی مناسب.
تولید محتوای سایت و مقالات باکیفیت و منحصر به فرد کاری تخصصی است. تامین اطلاعات خام در نوشتن محتوای جدید گام نخست است. گام بعدی بهبود کیفیت محتوا برای دریافت رتبهی بهتر در سئو است. این کار میبایست توسط متخصصین دارای تجربه و دارای مهارت فنی به انجام برسد تا نتیجهی دلخواه در تولید محتوای سازگار با سئو منجر شود.
پرسشهای متداول سئو
سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه چه هستند ؟
سئو سایت از گذشته به دو صورت به انجام میرسیده است. روش نخست روش اصولی یا «سئو کلاه سفید» است. و روش دوم روش «همراه با تقلب» یا «سئو کلاه سیاه» است.
هرچند موتورهای جستجو بسیار هوشمند هستند و تلاش بسیاری میکنند تا مانع تقلب شوند، با این حال هنوز برخی افراد با فریب موتورهای جستجو تلاش میکنند تا در رتبههای بالاتر قرار بگیرند. ممکن است این کار در کوتاهمدت با موفقیت همراه باشد ولی با توجه به تغییرات مداوم سیستمهای جستجوگر، در گذشت زمان بسیاری از این روشها شناسایی و موجب جریمه شدن سایت خواهند شد.
هنگامی که یک سایت مورد جریمه قرار میگیرد، بازگشت آن به صفحهی نخست یا رتبههای بالا بسیار دشوارتر از روز اول خواهد بود و گاهی لازم میشود تمام هزینهها و تلاشهای انجام شده نادیده گرفته شوند و کار از نو آغاز شود.
سئو کلاه سیاه اغلب با خرید بکلینک یا درج رپورتاژ آگهی در سایتهای دیگر به انجام میرسد.
اشکال دیگر در سئو کلاه سیاه نیاز به صرف هزینه به صورت مستمر است. هر زمان که بکلینکهای خریداری شده حذف شوند، رتبهی سایت سقوط خواهد کرد ولی در سئو اصولی و کلاه سفید نگهداری جایگاه با صرف هزینهای اندک به انجام میرسد.
آیا رباتهای هوش مصنوعی میتوانند محتوای سئو را تولید کنند ؟
رباتهای هوش مصنوعی مثل Chat GPT و برخی رباتهای دیگر کمکی قابل توجه در تولید محتوای سئو به حساب میآیند. این رباتها میتوانند در مراحل تحقیقات کلمات کلیدی و جمعآوری محتوا و اطلاعات اولیه به متخصصان سئو کمک کنند. ولی محتوای تولیدشده توسط این رباتها آن چیزی نیست که گوگل به آن علاقه داشته باشد و استفادهی مستقیم از متنهای ماشینی میتواند باعث جریمهی سایت شما توسط گوگل شود. متنهای تولیدشده میبایست پس از بازبینی و ویرایش و تغییرات در سایت منتشر شوند تا بتوانند عملکرد مورد انتظار را داشته باشند.
انجام سئو در سیستمهای مدیریت محتوا چگونه است ؟
CMSها ابزارهایی هستند که محتواها را از جمله اخبار، مقالات، تصاویر، فیلم، و صوت را مدیریت میکنند و به شکلهای قابل استفاده برای کاربران به نمایش در میآورند.
برای بهبود رتبه گوگل ابزارهای متنوعی در CMSها وجود دارد که بخش زیادی از کار را به انجام میرسانند ولی نکات تخصصی و ساختاری سایت باقی میمانند که میبایست توسط کارشناس سئو به انجام برسند.
سئو وردپرس و سئو جوملا از خدماتی است که روکاوب در زمینهی بهینهسازی رتبه CMSها ارائه میشود.
فروشگاه اینترنتی را چه طور میتوان سئو کرد ؟
فروشگاههای اینترنتی شاید مهمترین گروه از سایتها باشند که به سئو نیاز دارند چون هر پله بهبود جایگاه و هر بازدید بیشتر میتواند به طور مستقیم به افزایش فروش و سود فروشگاه اینترنتی بینجامد.
پس از طراحی فروشگاه اینترنتی، بازاریابی و جذب مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای جذب مشتریان راههای گوناگونی وجود دارد. یکی از این روشها، بهبود رتبه گوگل با استفاده از تخصص سئو است. هر چه رتبه سایت در گوگل بالاتر باشد، مشتریان بیشتری به سایت مراجعه خواهند کرد و در نتیجه حجم فروش افزایش خواهد یافت.
ما در روکا خدمات تخصصی «بازاریابی اینترنتی» و «مشاوره سئو» را نیز در اختیار شما قرار خواهیم داد.
زمان مورد نیاز برای سئو سایت چه مقدار است ؟
تعیین زمان برای سئو به شرایط فعلی سایت وابستگی زیادی دارد. گاهی زمانی بسیار کوتاه و گاهی چند ماه زمان میبایست صرف شود تا دستیابی به هدف امکانپذیر باشد.
با توجه به اثرگذاری عوامل خارجی بسیاری از جمله مدت زمان فعالیت سایت و بکلینکهای طبیعی به سایت که مستلزم گذشت زمان هستند، در برخی شرایط سئو یا بهینهسازی سایت به زمانی بیشتر از حالت معمول نیازمند است.
هزینه سئو سایت چقدر است ؟
برآورد هزینه سئو بر اساس وضعیت فعلی سایت و مقدار رقابت سایتهای مشابه روی کلمات کلیدی قابل بررسی و برآورد است. با توجه به وجود عوامل مختلف در تعیین قیمت سئو، تعریف یک فرمول برای این کار به آسانی امکانپذیر نیست و برآورد هزینه سئو میبایست توسط متخصص و کارشناس سئو به صورت موردی انجام شود.
تعیین قیمتهای از پیشتعریف شده برای سئو سایت، نشاندهندهی فعالیت غیراصولی و اغلب خرید بکلینک است.
- بیشتر بخوانید: عواقب خرید بک لینک برای سئو سایت
قیمت سئو بر اساس چه معیارهایی مشخص میشود؟
مهمترین عامل اثرگذار روی سئو حجم «رقابت بر روی کلمات کلیدی هدف» است. هر چه مقدار رقابت روی کلمات کلیدی هدف بیشتر باشد، زمان مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه و تلاش و فعالیت فنی بیشتری لازم است تا سئو به نتیجه برسد.
علاوه بر عامل اصلی فوق، عوامل دیگری نیز میتوانند در تعیین قیمت سئو اثرگذار باشند که عبارتند از: قابلیت توسعه و تغییر سیستم سایت، عمر دامنهی سایت، وضعیت فعلی سایت، وضعیت کلمات کلیدی، حجم محتوای موجود در سایت، نام دامنهی سایت، تعداد پیوندهای موجود به سایت( بکلینک ) و برخی عوامل فنی دیگر که میبایست پیش از شروع به کار بررسی شوند.
پشتیبانی سئو
خدمات سئو میتواند به صورت تخصصی روی کلمه کلیدی خاص یا به صورت ماهیانه و در قالب پشتیبانی سئو به انجام برسد. در پلن پشتیبانی سئو، تیم فنی سئو در کنار مدیریت سایت، سایت را به صورت مستمر بررسی میکنند و فعالیتهای لازم را به مدیریت سایت اطلاع میدهند تا به انجام برسانند یا موارد فنی و تخصصیتر که اثر مثبتی در سئو سایت داشته باشند را خود به انجام میرسانند.
آیا میخواهید در صفحه اول گوگل دیده شوید ؟
اگر اهمیت سئو سایت را میدانید و میخواهید سایت شما در رتبهی اول گوگل باشد، برای مشاوره و برنامهریزی برای سئو سایت، با ما تماس بگیرید.