معیارهای محاسبه هزینه طراحی سایت
طراحی سایت اینترنتی، طراحی سایت فروشگاهی، و برنامهنویسی سایت فرآیندهایی خدماتی هستند که قیمت و هزینهی آن در میان ارائه دهندگان مختلف تفاوتهای چشمگیری دارد.
با توجه به اینکه طراحی سایت در ابعاد مختلف به تخصصهای گوناگونی از جمله تحلیل و برنامهریزی، طراحی گرافیک، طراحی قالب، طراحی با CMS، طراحی پایگاه داده، بهینهسازی فنی و عملکردی، برنامهنویسی و بازاریابی اینترنتی نیازمند است، تعیین کردن یک تعرفهی ثابت و منطقی برای تمامی سایتها کاری غیرعلمی و ناممکن است.
علاوه بر تخصصهای متفاوت که ممکن است در هر پروژهی طراحی سایت با سایر پروژهها در ابعاد مختلفی مورد نیاز باشد، معیارهای دیگری نیز در تعیین قیمت و هزینهی طراحی سایت دخیل هستند که در ادامه برخی از آنها را شامل موارد زیر هستند:
- تنوع تخصصهای مورد نیاز برای طراحی سایت
- ابعاد پروژه و سطح مسئولیت
- سطح پشتیبانی مورد نیاز
- زمان مورد نیاز برای پیادهسازی
- کیفیت و دقت در جزئیات
- کمیت و تعداد بخشهای سایت
- تجربهی پیشین در پیادهسازی نمونهی مشابه
- وجود یا عدم وجود ابزارهای از پیش آماده برای پیادهسازی سیستم
- طراحی قالب به صورت اختصاصی یا استفاده از قالبهای آماده
- طراحی گرافیک یا طراحی جلوههای ویژهی خاص( تصاویر متحرک )
- یک زبانه یا چندزبانه بودن وبسایت
- تعداد بازدیدهای پیشبینی شده برای سایت از جهت حجم بهینهسازی مورد نیاز
- تعیین شیوهی بازاریابی سایت از جهت بررسی تمرکز مورد نیاز برای سئو
- نیاز به خرید ابزارها، افزونهها یا کتابخانههای برنامهنویسی و طراحی سایت
با توجه به آنچه گفته شد، یک سایت که با در نظر گرفتن کیفیت و با هدف جذب مخاطب در ابعاد بالا طراحی شود، پیش از تعیین قیمت و هزینه، میبایست به دقت تحلیل و پس از آن قیمت و زمان مورد نیاز برآورد و ارائه شود.
در نتیجه ارائهی لیست قیمت یا فهرست تعرفه طراحی سایت در قالب بستههای طراحی سایت برای خدماتی که ابعاد و ویژگیهای آن نامشخص است کاری ناممکن و غیرعلمی است.
برنامهنویسی سایتهای بزرگ
در هنگام برنامهنویسی سایتهایی که ابعاد بزرگی دارند و به طور خاص با حجم بزرگی از کاربران در ارتباط هستند، ایمنترین و علمیترین کار، آماده کردن RFP برای فراهم شدن امکان بررسی و برنامهریزی دقیق است.