روز جهانی پشتیبان‌گیری( Backup ) مبارک !

در آستانه روز جهانی پشتیبان‌گیری در تاریخ ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) این فرصت را غنیمت می‌شماریم تا به شما یادآوری کنیم که تهیه‌ی نسخه‌های پشتیبان از اطلاعات کامپیوتری و موبایل چقدر پر اهمیت است.

یک نسخه پشتیبان، کپی از تمام فایل‌های مهم شما مانند عکس‌های خانوادگی، ویدیوهای خانگی، اسناد و ایمیل‌ها است. به جای اینکه همه این موارد را در یک جا (مانند رایانه یا تلفن هوشمند) ذخیره کنید، یک نسخه از همه چیز را در جای امن نگهداری می‌کنید.

روز جهانی بک آپ

چرا باید از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنیم؟

حذف شدن اطلاعات می‌تواند برای هر کسی، در هر زمانی و به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. این دلایل می‌تواند شامل حذف سهوی، نوسانات برق یا حتی بلایای طبیعی باشد. پشتیبان‌گیری یک راه‌حل امنیتی برای این خطرات است - نسخه‌ای از اطلاعات شما که در صورت آسیب رسیدن به نسخه اصلی، به راحتی قابل بازیابی است.

علاوه بر این، پشتیبان‌گیری اولین قدم برای محافظت از اطلاعات شما در برابر خطرات مختلفی است که شاید حتی از آن‌ها آگاه نباشید.

انواع روش‌های پشتیبان‌گیری

روش‌های مختلفی برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات شما وجود دارد، از جمله:

  • هارد دیسک‌های اکسترنال: یک گزینه محبوب و مقرون به صرفه، هارد دیسک‌های اکسترنال یک نسخه فیزیکی از اطلاعات شما را به صورت آفلاین ارائه می‌دهند. استفاده از آن‌ها آسان است و به راحتی در دسترس هستند. با این حال، آن‌ها در برابر آسیب‌های فیزیکی و سرقت آسیب‌پذیر هستند.
  • فضای ذخیره‌سازی ابری: پشتیبان‌گیری به عنوان سرویس (BaaS) روشی راحت برای ذخیره اطلاعات شما از راه دور در سرورهای امن ارائه می‌دهد. این خدمات اغلب بر اساس یک برنامه زمان‌بندی خودکار عمل می‌کنند و اطمینان می‌دهند که اطلاعات شما همیشه به‌روز است.
  • ذخیره‌ساز متصل به شبکه (NAS): دستگاه‌های NAS راه‌حل‌های اختصاصی ذخیره‌سازی شبکه هستند که مکان مرکزی برای پشتیبان‌گیری از چندین دستگاه در یک شبکه محلی ارائه می‌دهند. آن‌ها تعادلی بین راحتی و امنیت برقرار می‌کنند، اما برای راه‌اندازی به دانش فنی کمی نیاز دارند.

چرا روز جهانی پشتیبان‌گیری در دنیای مدرن هنوز مهم است ؟

با توجه به پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، ممکن است پشتیبان‌گیری موضوعی مربوط به ۱۰ سال پیش به نظر برسد. اما طبق گفته کارشناسان، ظهور این فناوری‌های جدید باعث شده است که پشتیبان‌گیری بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کند. بسیاری از افراد متوجه اهمیت بالای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات خود نیستند.

آسان بودن پشتیبان‌گیری نباید باعث شود که این کار را دست کم بگیرید. تهیه نسخه پشتیبان، صرف نظر از اینکه از چه روشی استفاده می‌کنید، یک اقدام حیاتی برای ایمن‌سازی اطلاعات شما در برابر طیف وسیعی از خطرات است.

چه خطراتی اطلاعات شما را تهدید می‌کنند ؟

علاوه بر خطراتی که در اولین لحظه به ذهن می‌رسند مانند خطرات سرقت اطلاعات، پاک شدن تصادفی، حمله‌ی ویروس‌ها و گم شدن و خراب شدن رسانه‌های فیزیکی، خطرات متعدد دیگری نیز اطلاعات شما را تهدید می‌کنند:

  1. باج‌افزارها نوعی نسبتا جدید و فراگیر از ویروس‌های کامپیوتری هستند که اطلاعات شما را رمزگذاری می‌کنند و برای بازگشایی آن‌ها مبالغ هنگفتی طلب می‌کنند.
  2. پایان عمر رسانه‌های ذخیره‌سازی مثل هارد دیسک‌ها و دیسک‌های نوری و SSD ها اغلب زودتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و لازم است از اطلاعات مهم خودتان در چند نقطه پشتیبان داشته باشید.
  3. مشکلات نوسان برق همیشه می‌تواند رخ بدهد و در زمانی که فکر نمی‌کنید به دیسک‌های شما آسیب جدی وارد کنند.

علاوه بر این لازم است بدانید که در بسیاری از موارد، بازیابی اطلاعات حذف شده از روی رسانه‌های ذخیره‌سازی بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است و در هر صورت هزینه‌های زیادی را برای شما ایجاد می‌کند.

همین امروز از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید

روز جهانی پشتیبان‌گیری فرصتی است تا به اهمیت محافظت از اطلاعات خود و اطمینان از دسترسی به آن‌ها در مواقع لزوم توجه کنیم. همانطور که نقل قول معروف می‌گوید.

بهترین زمان برای اجرای یک استراتژی مدرن برای محافظت از داده‌ها دیروز بود؛ دومین زمان مناسب امروز است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد روز جهانی بک‌آپ می‌توانید سایت آن را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *