اضافه شدن امکان https رایگان و خودکار در cPanel

در نگارش ۶۰ پنل cPanel که به تازگی منتشر شده است ویژگی مهم و بزرگی افزوده شده است. این ویژگی که به گفته توسعه‌دهندگان cPanel مدت زیادی برای طراحی و برنامه‌نویسی آن صرف شده است، AutoSSL نام دارد.

سی پنل cpanel

AutoSSL چیست ؟

پشتیبانی از پروتکل امن https برای رمزگزاری ارتباط میان بازدیدکنندگان سایت و سرور خدمت‌رسان طراحی و اجرا شده است. خرید گواهی امنیتی و نصب و فعال‌سازی آن روی دامنه‌های مختلف علاوه بر نیاز به تخصص، به انجام تنظیمات و مراحل مختلفی نیز نیازمند است. همچنین در زمان تمدید سالیانه گواهی امنیتی نیز انجام فرآیندهای خاصی مورد نیاز است.

AutoSSL انجام تمامی مراحل فوق را بدون نیاز به متخصص امنیتی و کاملا خودکار به انجام می‌رساند. علاوه بر این پشتیبانی از گواهی امنیتی رایگان Let's Encrypt در این افزونه‌ی cPanel پیاده‌سازی شده است. به این معنی که دریافت، نصب و تمدید گواهی امنیتی برای دسترسی به سایت از طریق پروتکل https به رایگان و کاملا خودکار و بدون نیاز به تنظیمات دستی به انجام می‌رسد.

محدودیت‌های AutoSSL چه هستند ؟

این سرویس به دلیل انجام خودکار تمامی فعالیت‌های لازم در این بخش، ممکن است در برخی مواقع کارایی مورد نظر برای تعداد محدودی از سایت‌ها را نداشته باشد. برخی از این محدودیت‌ها عبارتند از:

  1. هر حساب کاربری cPanel از ۲۰۰ دامنه برای فعال‌سازی SSL پشتیبانی می‌کند. این محدودیت برای سرویس Let's Encrypt، کمتر از این مقدار و برابر ۱۰۰ دامنه در هر حساب کاربری است.
  2. فعال‌سازی SSL تنها برای دامنه‌هایی که مالکیت آن‌ها از طریق DCV تایید شود قابل فعال‌سازی خواهد بود.
  3. به ازای هر دامنه، به صورت خودکار زیردامنه‌ی www نیز رمزگزاری می‌شود. این زیردامنه جزء محدودیت‌های موجود در بخش قبل به حساب خواهد آمد.
  4. رمزگزاری زیردامنه‌های Proxy یا Wildcard توسط AutoSSL به انجام نمی‌رسد.
  5. دامنه‌هایی که پیش از این به صورت دستی برایشان گواهی امنیتی ثبت شده باشد، در AutoSSL نادیده گرفته می‌شوند.
  6. سرویس Let's Encrypt برای هر دامنه و زیرمجموعه‌های آن حداکثر ۵ گواهی در هفته صادر می‌کند.

مزایای استفاده از https یا SSL چیست ؟

فعال‌سازی SSL روی دامنه‌های سایت سبب ایجاد چند مزیت برای سایت خواهد شد:

  • جلوگیری از مشاهده و سرقت اطلاعات شخصی کاربران و اطلاعات دریافتی و ارسالی به کاربران توسط شبکه‌های واسط
  • بهبود رتبه سئو سایت
  • امکان استفاده از برخی ویژگی‌های مرورگرهای مدرن مانند مکان جغرافیایی
  • افزایش اعتبار سایت نزد مراجعه کنندگان

فعال‌سازی AutoSSL روی هاست

این ویژگی به دلیل تازه بودن و ناآشنایی بسیاری از میزبان‌های اینترنتی با آن، ممکن است هنوز در تعداد زیادی از میزبان‌های اینترنتی در دسترس نباشد، همچنین به دلیل رایگان بودن، ممکن است تهدیدی برای کسب درآمد از طریق واسطه‌گری فروش گواهی امنیتی به حساب آید. بنابراین پیش از تهیه‌ی هاست با پشتیبانی تماس گرفته و از فعال یا غیرفعال بودن آن اطمینان کسب نمایید.

برای آشنایی با مراحل فنی لازم در جهت فعال‌سازی این ویژگی مفید و کارآمد، به مستندات cPanel مراجعه نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *