سئو کلاه سیاه چیست ؟
دستیابی به رتبههای اول گوگل یک هدف جذاب است که میتواند فروش و درآمد سایتها را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. به همین دلیل تلاشهای اصولی و غیراصولی زیادی برای رسیدن به این هدف در جریان است.
به طور خلاصه، سئو کلاه سیاه عبارت است از به کارگیری روشهای غیرمجاز و همراه با تقلب برای رسیدن به جایگاههای برتر گوگل. علت اینکه برخی افراد میتوانند با تقلب به این اهداف دست پیدا کنند این است که الگوریتمهای رتبهبندی موتور جستجو اغلب ماشینی هستند و مانند انسان از هوش برخوردار نیستند تا بتوانند تمامی تقلبهای ممکن را شناسایی کنند.
هوش مصنوعی و سئوی کلاه سیاه
هوش مصنوعی در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است و شناسایی روشهای متقلبان برای دستکاری نتایج جستجو را آسانتر از گذشته کرده است. صاحبان سایت که میخواهند رتبههای اول گوگل را در اختیار بگیرند، باید دقت بیشتری داشته باشند تا در دام رباتهای هوش مصنوعی گرفتار نشوند.
روشهای انجام سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه اغلب با خرید بکلینک به انجام میرسد. بکلینک، پیوندهایی است که سایتهای دیگر به سایت شما ایجاد میکنند. پرداخت وجه برای دریافت بکلینک از نظر گوگل تقلب به شمار میرود و اگر به صورت سیستمی یا با استفاده از نظارت انسانی مشخص شود که سایتی بکلینک میخرد و میفروشد، مورد جریمه گوگل قرار میگیرد.
روشهای سئو کلاه سیاه محدود به خرید بکلینک نیست و شامل انواع روشهای دیگری نیز میشود.
از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- تولید محتوای ماشینی و بی معنی
- کپی از محتوای دیگران و تغییر دادن ماشینی آن
- استفاده نابجا از تگهای HTML
- درج محتوای نادرست و نامناسب برای مخاطبان تنها با هدف فریب گوگل
- مخفی کردن متن از دید مخاطبان و قرار دادن آن در معرض دید گوگل
تمامی روشهای فوق و روشهای دیگر که با هدف فریب موتور جستجو به انجام میرسند، ممکن است سبب شود سایتی رتبهی سئو بهتری به دست آورد و ممکن است موجب شود یک سایت مورد جریمه قرار گیرد.
گوگل چه طور متوجه تقلب میشود ؟
بسیاری از روشهای تقلب که بین سایتهای مختلف مشترک هستند، در گذشت زمان به الگوریتمهای ماشینی گوگل اضافه میشوند و به صورت موردی یا شناسایی توسط هوش مصنوعی ردیابی میشوند.
برخی از موارد جز با بررسی انسانی قابل شناسایی نیست و به همین دلیل گوگل از کاربران خود میخواهد که سایتهای متقلب را گزارش کنند.
همچنین گوگل با استفاده از پرسنل خود، نتایج فهرست شده را ارزیابی میکند. برای مثال به دو کارمند گفته میشود که یک عبارت را جستجو کنند. به هر کارمند بر اساس الگوریتمهای مختلف، نتایج متفاوتی نشان داده میشود. این دو کارمند کیفیت نتایج را بررسی و امتیازدهی میکنند. الگوریتمهایی که بتوانند نتایج بهتری ارائه کنند، در طول زمان و به صورت مستمر جایگزین الگوریتمهای قبلی میشوند.
در آخرین فناوری که گوگل به کار میگیرد، تجمیع عملکرد و رفتار کاربران در هنگامی که از مرورگر گوگل کروم استفاده میکنند، به سرورهای گوگل ارسال میشوند. این اطلاعات کمک میکنند گوگل بهتر بتواند مطالب بیکیفیت و سایتهای متقلب را شناسایی کند. این ویژگی ابزاری بسیار قدرتمند در برابر سایتهای متقلب است و سئو کلاه سیاه بیش از هر زمان دیگری رو به بیاثر شدن میرود.